گام بلند یزد برای درآمدزایی از طلای کثیف

تا چند سال‌ اخیر رهایی از مشکلات مربوط به پسماندهای شهری و صنعتی به یک چالش زیست‌محیطی برای مدیران شهری شهرها تبدیل شده بود، اما در حال حاضر همین پسماندها در خدمت توسعه و تعالی شهرها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه جوامع شهری علاوه بر مزیت‌هایی که به دنبال دارد، با مشکلاتی نیز روبه‌رو شده است که بدون برنامه‌ریزی دقیق برای رفع آن، کیفیت زندگی بشری را با چالش‌های اساسی مواجه می‌سازد.

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با این مشکلات وجود دارد آن است که اگر به درستی به بعضی از آنها رسیدگی شود و فعالیت‌های کارشناسی و علمی در ارتباط با آن انجام شود نه تنها روند زندگی انسان با مشکل مواجه نمی‌شود بلکه زمینه‌ای برای کسب درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری را به وجود می‌آورد.

از جمله مسائل مهمی که بسیاری از جوامع شهری با مشکل جدی در رابطه با آن روبه‌رو شده، پسماندها در دو نوع تر و خشک است که افزایش سریع حجم آن سبب شده تا شهرداری‌ها در طول سال هزینه‌های بسیار هنگفتی برای جمع‌آوری آن انجام دهند.

هزینه‌های صورت گرفته از سوی مجموعه مدیریت شهری در بسیاری از شهرها صرفاً در جهت جمع‌آوری پسماند مصرف می‌شود و بدون اینکه هیچ بهره‌برداری از آن صورت پذیرد، پسماندهای جمع‌آوری شده در گودهای زباله دفن می‌شوند؛ علاوه بر این رعایت نکردن برخی شهروندان در ریختن زباله در خیابان‌ها نیز سبب شده است که علاوه بر افزایش قابل توجه هزینه‌های جمع‌آوری زباله در شهرها، مشکلات زیست‌محیطی نیز به دنبال خود داشته باشد.

گودهای زباله مشکل بزرگ دیگری است که جوامع شهری با آن روبه‌رو هستند و به دلیل تفکیک نشدن زباله و طولانی بودن زمان جذب برخی انواع پسماندها از جمله مواد پلاستیکی که بخش قابل توجهی از پسماندهای خشک را تشکیل می‌دهند، مخاطرات زیست‌محیطی شدیدی جوامع شهری را تهدید می‌کند. در این میان مجموعه مدیریت شهری یزد با انجام اقدامات گسترده اجرایی برای تکمیل چرخه مدیریت پسماند، گام بلندی برای درآمدزایی از بازیافت زباله که به طلای سیاه نیز شناخته می‌شود، برداشته است.

بهره‌برداری از خط تبدیل پسماندها به مواد آلی گامی برای حفاظت از محیط زیست

حمیدرضا رحیم‌دل، معاون خدمات شهری شهردار یزد در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهمترین مسائلی که در طول سال‌های گذشته مجموعه مدیریت شهری یزد را به خود درگیر کرده بود، زمینه تکمیل چرخه مدیریت پسماند بود به گونه‌ای که بالاترین استفاده در این حوزه صورت پذیرد.

وی تصریح می‌کند: در هفته‌های اخیر آزمون گرم کارخانه پردازش پسماندهای شهر یزد با موفقیت انجام شده است که گام بزرگی برای مدیریت پسماند در استان یزد و کشور به حساب می‌آید.

معاون خدمات شهری شهردار یزد با تاکید بر اینکه یکی از زمینه‌های بسیار خوب مدیریت پسماند بحث اقتصادی آن است، می‌افزاید: در حوزه اقتصادی اگر به درستی از پسماند استفاده و زمینه بازیافت و تبدیل آن به مواد آلی فراهم شود، می‌توان درآمد پایدار و بسیار خوبی به دست آورد.

وی خاطرنشان می‌کند: بهره‌برداری از خط تبدیل پسماندها به مواد آلی و موفقیت در آزمون گرم کارخانه پردازش پسماندهای شهر یزد امیدواری بسیار بزرگی در حوزه حفاظت بیشتر از محیط زیست به وجود آورد و با بهره‌برداری از کارخانه کمپوست یزد می‌توان اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های زیست‌محیطی انجام داد.

رحیم‌دل با بیان اینکه مجموع پسماندهای شهر یزد و شهرهای اقماری آن در حدود ۳۷۰ تن است و این خط می‌تواند با کارکرد ۱۰ ساعت در روز، پسماندهای کل شهر یزد و شهرهای اقماری آن را پاسخگو باشد، می‌گوید: با توجه به اینکه صرفاً به پسماندهای شهر یزد و مباحث زیست محیطی این منطقه نظر نداشتیم، به دنبال اقدامی جامعه در سطح شهرهای اطراف و حفاظت از محیط زیست این مناطق بودیم، لذا ظرفیت اسمی خط ۳۰۰ تن در نظر گرفته شد و حتی در سال‌های آینده با توسعه شیفت‌های کاری آن امکان بازیافت حجم بسیار بیشتری هم وجود دارد.

رحیم‌دل با تاکید بر اینکه کارخانه کمپوست یزد زمینه درآمدزایی از پسماندها را هم فراهم می‌کند، تصریح می‌کند: نکته بسیار مهمی که باید در ارتباط با این کارخانه به آن توجه داشت این است که طراحی و راه‌اندازی آن به صورت کامل به دست متخصصان ایرانی انجام شده است.

اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای تأمین تجهیزات کارخانه کمپوست یزد

محسن ابوترابی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه جمع‌آوری زباله همیشه برای مجموعه مدیریت شهری چالش بسیار مهمی بوده است، می‌گوید: در بسیاری از شهرها استفاده از تکنولوژی روز سبب شده است که جمع‌آوری زباله و پسماند به عنوان یکی از فعالیت‌های درآمدزا برای شهردارها شناخته شود و هزینه در آن به نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب درآمد بیشتر به حساب آید و در مقابل برخی از شهرها به دلیل جمع‌آوری، تفکیک و دفن سنتی زباله‌ها همچنان هیچ درآمدی از این کار کسب نمی‌کنند و صرفاً مجبور هستند همه ساله هزینه‌های کلانی برای آن در نظر بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: در شهر یزد از دو دهه قبل اقدامات گسترده‌ای در حوزه مدیریت پسماند صورت گرفت که از جمله آن می‌توان به تلاش برای راه‌اندازی کارخانه کمپوست شهر یزد اشاره کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه هیچ تردیدی بر ضرورت استفاده از پسماند و زباله‌های خشک و بازیافتی وجود ندارد، اظهار می‌کند: در مسیر راه‌اندازی کارخانه کمپوست یزد طی سال‌های گذشته مشکلاتی به وجود آمد و روند بهره‌برداری از آن به صورت مداوم به تأخیر می‌افتاد و البته در برخی دوره‌ها هم بهره‌برداری از بخش‌هایی از آن را شاهد بودیم.

وی تاکید می‌کند: در طول شش ماه گذشته اقداماتی از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری یزد برای رفع مشکلات کارخانه کمپوست شهر یزد انجام شد و در نهایت توانستیم زمینه بهره‌برداری از آن را فراهم کنیم و تاکنون نیز نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، البته همچنان نیاز به اقداماتی برای بهره‌برداری کامل و نهایی از این مجموعه وجود دارد و لازم است که اعتباری در حد ۲۰ میلیارد تومان برای خرید و تجهیز دستگاه‌های جدید صرف شود.

ابوترابی خاطرنشان می‌کند: باید همراهی و همگامی مردم را در زمینه مدیریت پسماندها داشته باشیم تا بتوانیم سیر فرایند چرخه پسماند در سطح شهر یزد را به صورت کامل اجرایی کنیم.

به گزارش ایمنا، کارخانه کمپوست یزد سابقه‌ای بسیار طولانی در روند اجرایی داشته است و در هر دوره از مجموعه مدیریت شهری مسائل مختلفی پیرامون آن مطرح می‌شد، البته عزم مدیریت جدید شهری یزد بر آن است که بتواند به صورت کامل زمینه بهره‌برداری از این مجموعه را فراهم کند.

کد خبر 573683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.