افزایش بودجه طرح رتبه‌بندی به ۳۸هزارمیلیاردتومان/افت نمرات در آزمون‌های کرونایی

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، نتایج آزمون‌های نهایی را نشان‌دهنده افت تحصیلی دانش‌آموزان دانست و گفت: طی دو سال و چند ماهی که به دلیل کرونا، مدارس از حضور دانش‌آموزان بی‌بهره بود، خسارت‌های فراوانی به آموزش‌وپرورش وارد آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محمدرضا ابراهیمی» پیش‌ازظهر امروز، در آئین تجلیل از معلمان سرآمد استان اصفهان، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم، بارها واژه تزکیه را به کار برده و توصیه کرده است. پیام قرآن برای همه عالم هستی از ابتدای خلقت و نزول قرآن تا قیامت، این است که تربیت بر علم، تقدم دارد و علمی مفید است که زمینه‌ساز تربیت خدایی و دینی شود.

افسران و فرماندهان عرصه جهاد تربیتی

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب، معلمان را افسران و فرماندهان عالی‌رتبه عرصه جهاد تربیتی و علمی دانست و گفت: مهم‌ترین امانت ما دانش‌آموز است که وقتی انسان کاملی شود، معلم به اهداف خود رسیده است. معلم، همکار پیامبران و فردی است که به فرموده امام خمینی (ره)، شغل انبیا یعنی رهبری را در جامعه به عهده دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری آموزش و پرورش، تصریح کرد: هیچ مجموعه‌ای را سراغ نداریم که به اندازه آموزش و پرورش مورد توجه گسترده باشد و اگر در این نظام به مهم‌ترین نقش یعنی نقش معلم بپردازیم، جایگاه آن در بین مردم والاست؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شغلی که بیشترین رضایت‌مندی و اعتماد عمومی را به دست آورده، معلمی است.

لازمه پیچیدگی‌های مسائل، به روز بودن است

ابراهیمی، معلمی را همراه تکلیف و وظیفه سنگین برای این قشر دانست و تاکید کرد: وظیفه مربی و متربی این است که براساس آموزه‌های دینی و عقل که جدا از هم نیستند، نقش پدر و مادر را برای دانش‌آموزان ایفا کنند که بالاترین و عاشقانه‌ترین نقش است؛ چه بسا دانش‌آموزانی که میزان اثرپذیری آن‌ها از پدر و مادر هم به اندازه معلمان نیست.

وی با اشاره به منابع تاریخی و تجربی درباره تأثیرگذاری بیشتر نقش معلم از وراثت، گفت: نقش معلم والا است و باید در وهله اول، خودمان حریم آن را حفظ کنیم و در پژوهش، آموزش و شیوه مسائل تربیتی به روز باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، لازمه رویارویی با پیچیدگی مسائل تربیتی را به‌روزرسانی معلم دانست و خاطرنشان کرد: از ملاک انتخاب معلمان نمونه، سرآمدی در به‌روزرسانی علوم، همچنین استفاده از فناوری در روش‌های نوین آموزشی و تربیتی بوده است و این شیوه معلمان سرآمد باید حفظ و به‌روزرسانی شود و عمومیت داده شود، زیرا در هیچ جا به اندازه آموزش و پرورش نیاز به پویایی و به‌روزرسانی اطلاعات، روش‌ها و شیوه‌های تدریس و آموزش احساس نمی‌شود.

خسارت‌های فراوان دوران کرونا به تعلیم و تربیت

ابراهیمی با اشاره به خسارت‌های فراوان در دو سال و چند ماه تعطیلی آموزش حضوری به دلیل کرونا، افزود: اینکه مدارس از فیض حضور دانش‌آموزان بی‌بهره بودند خسارت‌های فراوانی به آموزش و پرورش و تربیت وارد و زحمات معلمان در کل کشور و استان را چند برابر کرد، تاجایی‌که برای یک کلیپ چند دقیقه‌ای باید چند ساعت کار می‌کردید.

وی با اشاره به تغییر برخی باورهای نادرست درباره تعلیم و تربیت در دوران کرونا، تصریح کرد: برای یک تدریس یک یا نیم ساعته مقدمات، ممکن است چند ساعت زمان صرف شود؛ این موضوعی بود که برخی افراد جامعه حتی برخی مسئولان از آن آگاهی نداشتند، اما با وجود همه مشکلات و آسیب‌هایی که ویروس کرونا به همراه داشت و تعدادی از هموطنان و همکاران خود را از دست دادیم، نکات مثبتی وجود داشت؛ از جمله قدرشناسی نسبت به معلم افزایش یافت و درگیری خانواده‌ها در تدریس، آن‌ها را متوجه سختی تدریس برای فرزندان‌شان کرد.

غفلت خواسته یا ناخواسته و محرومیت دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، حضور دانش‌آموزان در مدرسه را فرصت غنیمتی دانست و گفت: در برخی مواقع این امکان وجود داشت که کلاس‌ها زودتر حضوری شوند، اما غفلت خواسته یا ناخواسته باعث شد دو سال دانش‌آموز از مدرسه محروم بماند؛ درحالی‌که مدرسه فضای مقدسی است و حضور دانش‌آموز در این فضا، نقش مؤثری در آموزش و پرورش دارد.

وی نتایج آزمون‌های نهایی را نشان‌دهنده افت تحصیلی دانش‌آموزان دانست و تاکید کرد: نمرات آزمون‌های نهایی نشان می‌دهد با وجود طرح سوالات پایین‌تر از سطح استانداردها یا به اصطلاح کرونایی، همچنان دچار مشکل هستیم و باید از فرصت باقی مانده و تابستان برای جبران استفاده شود.

وی مهم‌ترین آسیب آموزش مجازی را پیامدهای اجتماعی و مسائل تربیتی و پرورشی دانست و گفت: در این زمینه دانش‌آموزان دچار مسائل متعددی شده‌اند که باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم؛ از معلمان نمونه درخواست می‌شود به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم خلاء ایجاد شده را پر کنیم، به ویژه آسیب‌های دانش‌آموزانی که در فضای غیرحضوری دچار مشکلات اخلاقی و رفتاری شدند را جبران کنیم.

معلم باید در حد مدرس دانشگاه باشد نه کارمند

ابراهیمی با اشاره به رویکرد ویژه دولت به آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، دولت تلاش کرده آنچه را به مطلوب نزدیک‌تر است، برای همکاران اجرا کند و آن رتبه‌بندی معلمان است. در سال ۹۰ سند تحول بنیادین تصویب و تبدیل به قانون شد که در آن، مهم‌ترین عنصر نیروی انسانی مطرح است که کار معلم در حد مدرس دانشگاهی باید شناخته شود، نه کارمند ادارات دیگر.

وی با انتقاد از باورهای نادرستی که درباره شغل معلمی وجود دارد، گفت: تصور جامعه بر این است که معلم ساعت کاری مشخصی دارد و از تعطیلات تابستانی برخوردار است؛ در حالی که در تابستان نیز معلمان باید تدریس و برای تحصیل تلاش کنند. با توجه به شرایطی که به وجود آمده است و تلاش‌هایی که انجام شد، اکنون معلم به عنوان کارمند شناخته نمی‌شود و در حد مدرس دانشگاهی است که موظفی او ۱۲ ساعت تدریس خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، ایفای درست نقش معلمی را نیازمند تحقیق و پژوهش دانست و افزود: رتبه‌بندی قانونی است که باید ۱۰ سال پیش اجرا می‌شد، اما در دولت قبل مسکوت ماند و در دولت جدید نیز برای اجرای آن، رفت و آمدی بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت؛ چون اعتبار لازم تأمین نشده بود و تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان روی کاغذ برای این طرح در نظر گرفته شده بود.

بنای کار بر تبلیغ نیست

ابراهیمی با اشاره به افزایش و برابری بودجه طرح رتبه‌بندی به ۳۸ هزار میلیارد تومان، ادامه داد: زمان اجرای این قانون یک‌ونیم سال و از شهریورماه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد. این کار مبارکی بود؛ اگرچه بنای وزارتخانه بر تبلیغ نیست، چون تبعات دیگری به همراه دارد؛ اما بابتِ تبلیغ‌نکردن و عناد برخی، طرح رتبه‌بندی را که بنا بود لبخند بر لبان معلمان بنشاند، به ابزاری برای رنجش آنان تبدیل کردند.

وی از طرح شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی در دولت خبر داد و گفت: در خردادماه قرار است احکام صادر شود و این بخشی از حق و حقوق معلم است؛ اما از سال ۹۰ تاکنون هیچ سرانه‌ای به مدرسه واریز نشده بود؛ درنتیجه مدرسه، دست درخواست مالی به سوی اولیا دراز کرد؛ البته مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت لازم است اما اگر پول گرفتن شرط ثبت‌نام باشد، غیرقانونی و غیراخلاقی است و نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به واریز سرانه آموزشی، بهداشتی و ورزشی برای نخستین بار، افزود: اعتبارات خوبی برای تمام نواحی و مناطق پیش‌بینی کردند و در حال اجراست، مشکلات زیادی وجود دارد اما کارهای خوبی شروع شده از جمله پرداخت به موقع پاداش بازنشستگان و حق‌التدریس معلمان که اگرچه کافی نیست، اما مطالبات همچنان در وزارتخانه پیگیری می‌شود.

در پایان این آئین از دو معلم نمونه کشوری و ۳۳ معلم نمونه استانی تقدیر شد. ۲۹۵ معلم نمونه منطقه‌ای نیز به مناسبت هفته معلم از سوی رؤسای نواحی و مناطق مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 573570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.