زاینده‌رود تمدن‌ساز

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: اگر زاینده‌رود در اصفهان وجود نداشت، تمدن در این منطقه به شکلی که امروز مشاهده می‌شود، ایجاد نمی‌شد.

بهزاد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص مکاتب تاریخی اصفهان اظهار کرد: با توجه به تاریخ، دو مکتب سلجوقی و صفوی بیشترین تأثیر را در تحولات فرهنگی جامعه، معماری و شهرسازی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه زاینده‌رود در طول تاریخ منشأ حیات اصفهان بود است، گفت: به دلیل وجود رودخانه زاینده‌رود در اصفهان، تمدن‌های مهمی در این استان شکل گرفت که باعث شد این شهر به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان با اشاره به اینکه هویت دینی و فرهنگی مردم اصفهان با هم آمیخته است، تصریح کرد: این موضوع موجب شده که مردم اصفهان همواره در حوزه‌های مختلفی مانند صنعت و هنر، تاریخ‌ساز باشند.

رضایی با بیان اینکه استان اصفهان همواره در معماری و هنر پیشتاز بوده است، اظهار کرد: کاشی‌کاری‌ها و ابنیه به جا مانده از دوران صفوی و سلجوقیان نشان از هنرمند بودن مردم این خطه دارد. در حوزه صنایع‌دستی و نقاشی نیز افراد برجسته‌ای همچون «محمود فرشچیان» از مفاخر استان به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان افراد برجسته‌ای در حوزه‌های اجتماعی و صنعتی دارد، تصریح کرد: بسیاری از صنعتگران اصفهان صنایعی را مانند نساجی، زرگری و فلزکاری راه‌اندازی کردند که بسیار موفق بودند و در حوزه‌های علمیه اصفهان شخصیت‌هایی هستند که در دنیای اسلام توسط کتاب‌ها و آثارشان بسیار شناخته شده هستند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان درباره زاینده‌رود گفت: در تمام دنیا آب منشأ حیات است و هر کجا که تمدنی شکل گرفته بر پایه منشأ حیات یعنی آب بوده است؛ بنابراین اگر زاینده‌رود در اصفهان وجود نداشت تمدن در این منطقه به شکلی که امروز مشاهده می‌شود، ایجاد نمی‌شد.

کد خبر 573563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.