۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۶
ترافیک؛ گره کور کاشان

معضل ترافیک مدت‌ها است گریبان‌گیر شهرهای ایران شده و مدیران را بر آن داشته تا برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای مدیریت ترافیک شهر اجرایی کنند؛ با این وجود هنوز هم شهرهای کشور از این معضل رنج می‌برد. ترافیک در شهر کاشان به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت استان، معضل جدی برای شهروندان و مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز شهرسازی مدرن در سال ۱۳۰۰ رفته‌رفته واردات ماشین به ایران افزایش پیدا کرد و در سال ۱۳۲۶ نخستین کارخانه اتومبیل‌سازی در ایران تولیدات خود را روانه بازار کرد. همان سال‌ها بود که برای کاهش عوارض خودروها قوانین و مقررات مختلفی وضع شد، به نحوی که ۸۷ سال پیش یعنی در آبان‌ماه سال ۱۲۹۸ به دنبال وقوع دو حادثه تصادف در تهران کمیسیونی در وزارت کشور اولین نظام‌نامه یا آئین‌نامه رانندگی را تدوین کرد.

با گذشت یک سده از ورود خودرو به ایران، امروزه این وسایل نقلیه در خیابان‌های شهرها جولان می‌دهند و تعداد آن‌ها به قدری افزایش پیدا کرده که ترافیک خودروها به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

کاشان با توجه به نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در محور مواصلاتی و ترانزیتی، شلوغی و ازدحام زیادی را در حوزه ترافیکی شاهد است و چنان‌چه مسئولان مربوطه چاره‌اندیشی نکنند، این شهر گره‌های ترافیکی غیرقابل تحملی را در آینده شاهد خواهد بود.

عوامل کنترل کننده ترافیک شهری

«مهدی مرادی‌غفار» کارشناس ترافیک درخصوص عوامل مؤثر بر کاهش ترافیک شهری، می‌گوید: کاهش ترافیک شهری به چندین عامل بستگی دارد؛ در وهله نخست توسعه رینگ‌های شهر می‌تواند ترافیک را از مراکز شهری به بیرون منتقل کند.

وی پایش تصویری و نصب دوربین‌های کنترل سرعت و تخلف را در کاهش ترافیک مؤثر می‌داند و می‌افزاید: توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش فاصله زمانی و دسترسی آسان، توسعه فرهنگ ترافیک و فرهنگ‌سازی شهروندان نیز می‌تواند در کاهش معضل ترافیک مؤثر باشد.

این کارشناس ترافیک شهری،، ایجاد پارکینگ‌های عمومی در اماکن تاریخی و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در بافت قدیم شهر را یکی دیگر از عوامل کاهش ترافیک می‌داند و تصریح می‌کند: مناسب‌سازی پیاده‌روها برای معلولان و آزادسازی زمین به منظور ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح و همسطح، اتصال کندروها، نصب علائم و تابلوهای شهری و استانداردسازی روشنایی از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آنها ترافیک شهری را کاهش می‌دهد.

مرادی‌غفار، تغییر کاربری زمین‌های مرکز شهر را یکی از عوامل مهم ایجاد گره‌های ترافیکی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تجاری‌سازی‌های منازل مسکونی بر ازدحام مراکز شهری می‌افزاید؛ بنابراین ایجاد شهرک‌های خدماتی ازجمله شهرک‌های سلامت و خرید جهت خدمات‌رسانی به همشهریان در حاشیه شهرها ترافیک را از مرکز به حاشیه شهر منتقل می‌کند.

اقدامات مدیریت شهری کاشان کافی نبوده است

وی درخصوص وضعیت ترافیکی شهر کاشان، اظهار می‌کند: مدیریت شهری کاشان برای کاهش ترافیک شهر، اقدامات زیادی انجام داده ولی کافی نیست.

این کارشناس ترافیک شهری می‌گوید: کاشان به دلیل نزدیکی به پایتخت و صنعتی بودن، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، قطب گلاب و فرش کشور است و دانشگاه‌های متعدد و شاخصی در این شهر وجود دارد؛ از این‌رو کاشان نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

مرادی‌غفار تاکید می‌کند: منابع و اعتبارات این شهر در حد ویژگی‌های شاخص منطقه نیست و نیاز است تمام مسئولان و رؤسای استانی و شهری با هم‌افزایی و اختصاص اعتبار ویژه از مشکلات ترافیک منطقه بکاهند و توسعه شهری متناسبی را برای کاشان رقم بزنند.

۸۵۳ میلیارد ریال؛ اعتبار حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری

«حسن بخشنده‌امنیه» شهردار کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از صرف ۸۵۳ میلیارد ریال اعتبار در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری از آغاز دوره جدید مدیریت شهری تا پایان فروردین‌ماه خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: کریدور غیرهمسطح تقاطع بلوار معمار_قطب راوندی تا میدان شهید منتظری، مهم‌ترین عرصه‌ای بود که توجه مدیریت شهری در بخش حمل‌ونقل و ترافیک را به خود اختصاص داد.

وی به تجهیز، بهسازی و تکمیل پارک ترافیک اشاره می‌کند و می‌افزاید: راه‌اندازی و تجهیز مرکز پایش تصویر و کنترل ترافیک و نصب دوربین‌های ترافیکی اقدام مؤثر دیگری برای مدیریت ترافیک شهری بوده است که در این دوره انجام شد.

شهردار کاشان خاطرنشان می‌کند: به منظور تهیه، نصب و اصلاح تجهیزات و علائم ترافیکی و تابلوهای انتظامی حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه صرف شده است. تهیه، نصب و اصلاح تجهیزات ترافیکی، نرده، گاردریل و سرعت‌کاه در دوره جدید مدیریت شهری انجام شد.

بخشنده‌امنیه تاکید می‌کند: خط‌کشی معابر شامل خط‌کشی سرد، دوجزئی، گرم و استروژن در هفت ماه گذشته در نقاط متعدد کاشان به منظور ایمن‌سازی شریان‌های شهر اجرا شده است.

کد خبر 573547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.