اصفهان باید متناسب با گنبدهای فیروزه‌ای خود ساخته شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهر باید متناسب با گنبدهای فیروزه‌ای خود ساخته شود، گفت: سازگار نبودن بعضی از آپارتمان‌سازی‌ها با بوم اصفهان و به همین ترتیب ساخت‌وساز بسیاری از محل‌هایی که به عنوان اجتماعات یا محل خرید استفاده می‌شوند باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _یکشنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه_ در نطق میان‌دستور چهل‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: اصفهان شهر قهرمانان، شهر کاوه آهنگر و شهر فرهیختگانی همچون حمزه اصفهانی، ابوالفرج اصفهانی، حافظ ابونعیم، راغب، جمال‌الدین عبدالرزاق، کمال‌الدین اسماعیل، بابا رکن‌الدین، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، شیخ بهایی، میرداماد، میرفندرکسی، ملاصدرا، علامه مجلسی، صائب، صغیر، هاتف، نشاط، آیت‌الله شفتی، آخوند کاشی، سیدابوالحسن اصفهانی، حاج آقا رحیم ارباب، جلال‌الدین همایی، بانو امین و شهیدانی همچون شهید آیت‌الله بهشتی، خرازی، ردانی‌پور، میثمی و هزاران شهید و جانباز و در یک کلام شهر سلمان محمدی است.

وی افزود: بدون دلیل نیست که اصفهان در سه دوره به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده که این نشان‌دهنده اوج اهمیت و جایگاه ویژه این شهر است. ابن‌بطوطه چه خوش گفت چو این شهر به نیک، اصفهان است که در علم و هنر ممتحن است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان در سه دوره پایتخت ایران شده است که شاید بااهمیت‌ترین آن در دوره صفویه باشد. مساجد زیبایی که سرشار از روح معنویت و عبادت است مانند مسجد جامع، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، حکیم، جامع عتیق، مسجد سید و مدرسه چهارباغ، این شهر خیال‌انگیز را به شهر گنبدهای فیروزه‌ای ملقب کرده است. کاخ چهل ستون، هشت بهشت و عالی‌قاپو، داستان‌های هزار و یک شب را در ذهن بازدیدکنندگان خود به تصویر می‌کشد.

وی افزود: اصفهان از گذشته‌های دور از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، زبانزد خاص و عام بوده و این موضوع تنها به دلیل همت هنرمندان، هنرآوران و دانشمندان این خاک هنرپرور بوده است، البته تمام این موارد قطره‌ای از دریای بی کران و ویژگی‌های نصف جهان است، اما مسئولیت‌های اعضای شورای اسلامی به عنوان کسانی که در این مقطع زمانی میراث‌دار سازندگان اصفهان بوده و مسئولیت اداره و ساخت این شهر را برعهده داریم واقعاً چیست؟ چه باید کنیم که شرمنده مردم و تمام آنهایی که برای این شهر زحمت کشیده‌اند و اکنون آن را به ما تحویل داده‌اند، نشویم؟

قربانی خاطرنشان کرد: بدیهی است باید از این میراث گران‌بها پاسداری کنیم و در معرفی آن به نسل‌های آینده کوشا باشیم، مواردی که برشمرده شد بخش کوچکی از وظیفه در مقابل عظمت و بزرگی کارهای انجام شده است.

وی ادامه داد: در این هفته که به عنوان هفته فرهنگی اصفهان نام‌گذاری شده است باید دقت کرد و نباید تنها به بیان کارهای گذشته پرداخت، بلکه باید ببینیم می‌خواهیم برای آیندگان چه کاری انجام دهیم و بر این امانت چه چیزی را بیفزاییم، باید قبول کنیم نقش فرهنگ در این میان برجسته‌تر و مهم‌تر است، برای اینکه بتوانیم این مسئولیت را به خوبی انجام دهیم، باید توجه کنیم که فرهنگ‌های متفاوت نظام‌های متفاوت را ایجاد می‌کند هر چند فرهنگ و اقتصاد تأثیرات اساسی بر ساخت شهر داشته و دارد، اما در حال حاضر آنچه که مهم است، این است که بتوانیم از فرهنگ دینی و اسلامی خودمان برای ساخت شهر بهره ببریم.

مجتمع‌های بی‌هویت آفت شهر است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه فرهنگ اسلام، غرب و سوسیالیسم که دارای نظام‌های اقتصادی متفاوتی هستند شهرهای متفاوتی را ایجاد کرده‌اند، اصفهان را نمی‌توان مانند شهرهای غربی یا کمونیستی مانند مسکو و غربی مانند پاریس و لندن و شهرهای جدید مانند واشنگتن ساخت، بلکه اصفهان را باید مانند اصفهان ساخت. مکتب معماری اصفهان برگرفته از علوم فقه، هندسه، ریاضیات و عناصری مانند اقلیم، فرهنگ، روابط اجتماعی، اقتصاد، سیاست امنیت و زیبایی و هماهنگی اجزا بوده و این مکتب با ویژگی‌های خود پاسخگوی تمام نیازهای شهروندان است.

وی تصریح کرد: در تمدن مورد نظر مقام معظم رهبری ساخت شهر از ویژگی‌های ممتاز و خاصی نسبت به معماری غربی برخوردار است، سازگار نبودن بعضی از آپارتمان‌سازی‌ها با بوم اصفهان و به همین ترتیب ساخت‌وساز بسیاری از محل‌هایی که به عنوان اجتماعات یا محل خرید استفاده می‌شوند باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

قربانی خاطرنشان کرد: این شهر باید متناسب با گنبدهای فیروزه‌ای خود ساخته شود، ساخت‌وسازهای بلند و زمخت، مجتمع‌های بی‌هویت مانند جهان‌نما در مرکز کلان‌شهر اصفهان به عنوان یک آفت برای این شهر در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این ویژگی‌ها و خصوصیات در شهرسازی باید بتواند امنیت را ایجاد و آسایش و آرامش را برای شهر به ارمغان بیاورد. مسئولان اصفهان باید توجه به این موضوع مهم در جهت رفع نواقص موجود به ویژه مشرفیت دید در ساخت‌وسازها و مسائل دیگری که این روزها مردم از آن نگران هستند بپردازند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خطوط قرمز و مراقبت همگان برای عبور نکردن از این خطوط همانند توجه به قوانین بهبود نظم اجتماعی و ارتقای آن، پرهیز از پارتی‌بازی و باندبازی و واگذار کردن کارها به افراد غیرمتعهد و غیرشایسته و برخورد جدی با عوامل فساد و قانون‌گریز و ویژه‌خوار شاید یکی از کارهای مهمی است که ما باید برای اصفهان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تذکر چند نکته در این هفته و با این بهانه خالی از لطف نیست. آنچه که در سال‌های اخیر در اصفهان ایجاد شده نمی‌تواند برای آیندگان به عنوان یک افتخار در نظر گرفته شود. در سال‌هایی که گذشت چیزی به عنوان مسجد شیخ لطف‌الله در معماری ما وجود نداشته است و محل‌هایی مانند عالی‌قاپو و محل‌های دیگری که بتوان عکس‌های آن را در ۱۰۰ سال آینده به دیوارها نصب کرد ایجاد نشده است، لذا باید نگاه به اصفهان نگاهی کاملاً متفاوت نسبت به آن چیزی که اکنون است، باشد. امیدوارم در این دوره شورای اسلامی شهر حداقل بتوانیم یک اثر ماندگار را برای آیندگان ایجاد و آن را به شهروندانمان هدیه کنیم.

کد خبر 573531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.