رویکردهایی برای پایان حاکمیت خودروها در شهرها

قرن بیستم، عصر حاکمیت خودروها بر شهرها بود؛ چرا که وسایل حمل‌ونقل، بخش اعظم معابر شهری را فرا می‌گرفت. معایب تردد وسایل نقلیه موتوری در قرن بیست‌ویکم، مدیران را به کاهش ترویج استفاده از آن‌ها سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، راحتی تردد از طریق وسایل نقلیه، بسیاری از مردم جهان را به خرید و استفاده از آن‌ها سوق داده و این در حالی است که عبورومرور خودروها تبعات منفی زیادی را بر سلامت انسان و محیط زیست به جا می‌گذارد. از یک سو، رفت‌وآمد از طریق وسایل حمل‌ونقل، شخصی یا عمومی، نه‌تنها به کاهش فعالیت جسمی مردم و در نتیجه شیوع بیماری‌های مختلف نظیر اضافه وزن و دیابت می‌شود، بلکه انتشار گازهای آلاینده از آن‌ها نیز تأثیرات منفی بسیاری بر محیط زیست به جا می‌گذارد که این امر به سهم خود می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند و تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا را افزایش دهد. وقوع سوانح خیابانی که همه ساله به مرگ افراد بسیاری در سراسر جهان منجر می‌شود و دست کم، آسیب‌های جسمی جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها در پی دارد، از دیگر پیامدهای منفی تردد خودروها در شهرها به شمار می‌رود.

در این راستا، مدیران در اغلب نقاط دنیا می‌کوشند رویکردهای مختلفی ارائه دهند که به کاهش تردد از طریق وسایل نقلیه موتوری منجر می‌شود و تبعات مثبت زیادی را برای رفاه انسان، پایداری شهرها و سلامت محیط زیست به ارمغان می‌آورد.

رویکردهایی برای پایان حاکمیت خودروها در شهرها

استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته برای عبورومرور پایدار

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان از فناوری تلفن همراه برای کاهش گرایش مردم به استفاده از وسایل نقلیه و جایگزین کردن سایر روش‌های تردد پاک بهره گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد بسیار اثربخش است. به عنوان مثال، گروهی از خلاقان اهل بولونیا در ایتالیا، نرم‌افزاری توسعه داده‌اند که به کاربران امکان یافتن بهترین مسیر به سمت مقصد را می‌دهد. در نتیجه کاربران می‌توانند نزدیک‌ترین و ایمن‌ترین مسیر را برای تردد از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و حمل‌ونقل عمومی انتخاب کنند. گزارش‌ها حاکی است که پس از توسعه این نرم‌افزار، شهروندان بولونیا به میزان ۷۳ درصد کمتر از قبل به تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل شخصی خود پرداخته‌اند، با این حال مشخص نبودن میزان کاهش مسیر سفر خودروها، میزان اثربخشی این نرم‌افزار را نامشخص کرده است.

طراحی سفرهای شخصی

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان به منظور کاهش تردد از طریق وسایل نقلیه، به تجزیه و تحلیل سفرهای شخصی ساکنان پرداخته‌اند تا امکان طراحی سفر را برای آنان فراهم آورند. به عنوان مثال، مدیران شهرهای مارسی در فرانسه، مونیخ آلمان، ماستریخت در هلند و سن سباستین در اسپانیا به ارائه پیشنهادات مختلفی برای تسهیل سفر شهروندان خود از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی پرداخته‌اند که گزارش‌ها حاکی از کاهش بین شش تا ۱۲ درصدی سفر از طریق خودرو در این شهرها است. بدون شک، این رویکرد در صورت تداوم می‌تواند نقش مهمی در بیرون راندن خودروها از شهرها ایفا کند؛ چرا که تمام شهروندان را از دانش‌آموزان مدرسه گرفته تا کارکنان و افراد پیر در بر می‌گیرد.

رویکردهایی برای پایان حاکمیت خودروها در شهرها

طراحی شیوه رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدارس

برنامه‌ریزان شهرهای بریتانیایی برایتون‌اندهوو و نوریچ طرح جالبی برای عبورومرور دانش‌آموزان به مدارس ارائه داده‌اند که بر اساس آن، به هر یک از دانش‌آموزان و حتی والدین آن‌ها، بسته به نزدیکی یا دوری از مدارس، پیشنهادات مختلفی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا استفاده از سرویس‌های مخصوص مدارس ارائه می‌شود که شهروندان را به تردد سبز سوق می‌دهد. از سوی دیگر، همه روزه زیرساخت‌های عبورومرور سبز و مسیرهای دوچرخه‌سواری بهبودهای قابل توجهی را تجربه می‌کند که همین امر بر رغبت مردم به کنار گذاشتن خودروهای خود به سمت مدارس می‌افزاید. گزارش‌ها نشانگر آن است که از زمان پیاده‌سازی این طرح، تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل موتوری در مسیرهای بین مدارس و منازل شهرنشینان به میزان ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است.

اشتراک خودرو

اشتراک خودرو در شهرهای برمن آلمان و جنوای ایتالیا به کاهش بین ۱۲ تا ۱۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی در میان مردم منجر شده است. در همین راستا، بسیاری از مدیران سایر شهرهای جهان نیز در نظر دارند، از رویکرد اشتراک خودرو برای به حداقل رساندن تردد از طریق وسایل نقلیه شخصی بهره گیرند که البته، افزایش خودروهای اشتراکی و ایستگاه‌های مربوطه لازمه پیاده‌سازی این طرح به شمار می‌رود.

رویکردهایی برای پایان حاکمیت خودروها در شهرها

ارائه خدمات حمل‌ونقل سبز برای دانشگاه‌ها

کاتانیا از شهرهای ناحیه سیسیل در کشور ایتالیا به حساب می‌آید که از سمت جنوب با دریای یونان هم‌مرز است و در نتیجه، دانشجویان زیادی را از کشور همسایه در دانشگاه‌های خود پذیرش می‌کند. مدیران شهر برای تسهیل تردد این افراد، بلیط‌های رایگان وسایل حمل‌ونقل عمومی را به آن‌ها ارائه می‌دهند، ضمن این‌که اتوبوس‌هایی را به حمل دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها از مرکز شهر به سمت محوطه داخلی آن‌ها اختصاص داده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که پیاده‌سازی طرح ذکر شده، کاهش ۲۴ درصدی عبورومرور دانشجویان از طریق خودروهای شخصی را در پی داشته که این امر به سهم خود در افزایش رضایتمندی شهروندی به هنگام تردد در معابر، نقش مهمی ایفا کرده است.

کد خبر 573436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.