نمایشگاه کتاب تهران شبانه روزی شد/ قطر، مهمان ویژه!

بعد از دوسال وقفه به خاطر بیماری کرونا، نمایشگاه کتاب تهران از ۲۱ اردیبهشت ماه به مدت ده روز با شعار «با کتاب سلامتیم» از ۱۰ صبح تا هشت شب به صورت حضوری در مصلی و به صورت شبانه روزی در بخش مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در ابتدای نشست خبری سی و سومین دوره کتاب تهران گفت: از سال ۹۸ تاکنون نمایشگاه حضوری کتاب نداشتیم و یک تشنگی فرهنگی نسبت به این نمایشگاه حس می‌شود. امیدواریم سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران افق جدیدی را به روی فعالان حوزه کتاب و مردم باز کند.

علی رمضانی ادامه داد: افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران روز بیستم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. طبعاً برگزاری نمایشگاه کتاب در شرایط کرونایی سختی‌هایی نیز دارد که با کمک اهالی رسانه و مردم، در این دوره الگوی برتر زیست با کرونا خواهیم شد. درواقع این الگو که شعار نمایشگاه کتاب امسال نیز هست بدون تلاش همه ما ممکن نمی‌شود.برگزاری همزمان هردو شکل مجازی و حضوری در نمایشگاه کتاب امسال حجم کار بالایی را می‌طلبید.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران افزود: هر فعال و ناشری که در سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران کتاب ارائه می‌کند باید کد اقتصادی نیز داشته باشد که از اسفندماه این کد اقتصادی طبق قوانین مصوب کشور استفاده می‌شود.با همکاری بانک صادرات و ناشران کشور عمده ناشران (حدود ۲۷۰۰ ناشر حاضر در نمایشگاه) اکثر آنها تا امروز کد اقتصادی مطابق قوانین مصوب کشور دارند.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب و دانشگاهیان و اهل قلم امسال افزایش پیدا کرده است. بن‌های تخفیف ۴۰ درصدی برای دانشجویان و ۵۰ درصدی برای دانشگاهیان با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان بن خرید از بخش مجازی در نظر گرفته شده است. مرکز پاسخگویی نمایشگاه کتاب تهران همه روزه در خدمت دانشجویان و طلاب برای برطرف کردن مشکلات ثبت نامی آنها خواهد بود. بن خرید اهل قلم به میزبان ده درصد در نمایشگاه کتاب امسال افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره متخلفان دوره پیش افزود: متخلفان دوره سی و دوم برای احترام به مخاطبان مجاز به عرضه کتاب نیستند و پس از پایان این دوره محرومیت این ناشران در دوره‌های بعدی امکان حضور را خواهند داشت.

قائم مقام سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ۳۲ کشور در نمایشگاه بین المللی کتاب و در سالن ناشران خارجی و بخشی نیز در بخش بین‌الملل حضور دارند. نمایشگاه ۲۵ مهمان رسمی خارجی دارد و برنامه ویژه‌ای در سرای ملل بخش بین‌الملل نمایشگاه پیش بینی شده است. کشور قطر مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه خواهد بود که با توجه به برگزاری جام جهانی به ظرفیت‌های فرهنگی قطر و جام جهانی می‌پردازیم.کشورهایی مانند سوئیس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، چین کره جنوبی، آمریکا، آلمان، سوریه، لبنان، تونس، بحرین، مصر، آذربایجان، روسیه، صربستان و مکزیک و …حضور دارند.

وی در مورد فضای اختصاصی نمایشگاه کتاب تهران افزود :۹۰ هزار مترمربع فضا برای حضور ناشران در نمایشگاه داریم و همه ناشران در فضای مسقف حضور خواهند داشت. از امروز همه ناشران غرفه‌های خود را تحویل می‌گیرند و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

قطر، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است

یاسر احمدوند، رئیس سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه این نشست گفت: برپایی این دوره نمایشگاه کتاب به معنای غلبه بر مرگ و نشانه زایندگی و پویایی کشور عزیزمان است. در دوران فراگیری کرونا، حوزه فرهنگ نیز آسیب‌ها و صدمات فراوانی را دید. با این حال در سال گذشته رکورد چاپ ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد که نشانه فعالیت و پویایی تولیدکنندگان، ناشران و همه دست اندرکاران تولید و عرضه کتاب است.

وی ادامه داد: آخرین دستاوردهای فکری جامعه ایرانی در نمایشگاه کتاب تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. رویکرد دولت در حوزه فرهنگ ایجاد بستری برای انتشار عقاید مختلف است. به جز موارد اندکی که محتوا دل آزار باشد، رویکرد ما انتشار آرای مختلف است.

احمدوند مطرح کرد:.ویژگی عمومی این نمایشگاه، دسترسی عموم مردم برای دیدن و انتخاب کتاب است و همه مردم کشور امکان دسترسی به پایگاه نمایشگاه و خرید کتاب دسترسی خواهند داشت که قدم بزرگی در عدالت فرهنگی در کشور است. تلاش برای پررنگ کردن حضور فعالان فرهنگی منطقه و رفت و آمد مهمانان اثرگذار از کشورهای مختلف از برنامه‌های دیگر این نمایشگاه است.

وی با اشاره به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: تدابیر ویژه برای رعایت موازین بهداشتی تدارک دیده‌ایم و ضوابط و شیوه نامه‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی مردم است. شعار «با کتاب سلامتیم» به این معنا است که دانش شاخصه اصلی سلامت یک جامعه است.

احمدوند درباره عدم حضور برخی ناشران در حمایت از کتاب فروشی‌ها ادامه داد: گله کتاب فروشی‌ها از نمایشگاه به حق است اما باید به قشر ویژه‌ای که دسترسی به کتاب فروشی ندارند نیز توجه کرد. ما باید به کتاب فروشی‌ها توجه ویژه داشته باشیم و رفتار فرهنگی ما در حوزه فرهنگی باید با توجه به همه اهالی هنر و حلقه‌های فرهنگی باشد که آخرین حلقه همین کتاب فروشی‌ها هستند. اما بیش از ۲۰ میلیون جمعیت کشور ما در روستاها هستند و نیمی از جمعیت کشور ما دسترسی به کتاب فروشی ندارند. آیا این افراد نباید از کتاب بهره مند باشند؟ طبیعی است که در طی سال باید این مردم نیز از آخرین دستاوردهای فرهنگی کشور بهره مند باشند.

رئیس سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه این نشست گفت: طرح‌های جامع توزیع و طرح‌های ویژه‌ای برای اهالی کتاب و کتاب فروشی‌ها داریم که راه اندازی این طرح‌ها زودگذر و نمایشی نیست.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به شرکت نکردن تعدادی از ناشران به دلیل ممیزی افزود: برخی از ناشران صرفاً در بخش مجازی فعال هستند و در بخش اصلی حاضر نیستند و حضور حداقلی دارند که انتخاب با خودشان بوده و ربطی به حوزه ممیزی ندارد. حوزه ممیزی در دولت‌های مختلف و بر مبنای حفظ سلامت و و روان جامعه و احترام به نویسندگان و پدیدآورندگان انجام می‌شود و سیاست ثابتی دارد و عدم حضور ناشران ارتباطی با ممیزی نداشته است.

احمدوند با اشاره به تأخیر زمان برگزاری نمایشگاه گفت: با توجه به وضعیت کرونا ما تاریخ ثابت برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و دعوت‌های بین المللی و حتی داخلی نداشتیم با این حال سعی کردیم بیشترین میزان حضور و مشارکت بین المللی را داشته باشیم. میزبان ویژه این دوره نمایشگاه با توجه به شرایط ویژه این کشور و میزبانی از جام جهانی در این دوره جایگزین ترکیه شد. این موضوع تنها به آمادگی بهتر قطر برای این مهمان ویژه بودن برمی‌گشت.

رئیس سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه این نشست گفت: برای برگزاری محل نمایشگاه یک ماه قبل از پایان سال نظرسنجی از ناشران و خریداران کتاب داشتیم که به صورت حداکثری مصلی را بهترین مکان زمان برگزاری نمایشگاه دانستند و اجماع داشتند که بهترین مکان فعلاً همان مصلی است. همچنین همین نظر سنجی ها نشان می‌داد که ناشران و مخاطبان بالاترین رضایت را از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی در ادامه در خصوص بودجه این دوره از نمایشگاه افزود: نمایشگاه کتاب یک رویداد پرهزینه است که از حوزه بخش خصوصی برنمی آمد و امکان درآمدزایی آن در حد حداقلی است. محل اصلی درآمدزایی نمایشگاه که از اجاره غرفه به ناشران است به حداقل مبلغ خود رسیده است. ابعاد نمایشگاه یک رویداد وسیع و بزرگ با هزینه‌های فراوان است که البته نسبت به برکات معنوی نمایشگاه اندک است. در آخرین دوره نمایشگاه ۳۰ میلیارد تومان هزینه برگزاری نمایشگاه کتاب شده است با گرانی و تورم این رقم افزایش پیدا خواهد کرد و عدد نهایی بودجه تا امروز بر سلامتی مالی و شفافیت بخش مالی است و بودجه نمایشگاه بعد از برگزاری آن اعلام می‌شود.برزاری نمایشگاه مجازی نیز هزینه‌های بالایی دارد از جمله هزینه‌های بخش نرم فزاری، پست و … که دولت سعی کرده هزینه‌ها را خودش متقبل شود و هزینه‌ها برعهده ناشران و مخاطبان نمایشگاه نباشد.

احمدوند گفت: ما در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران به دنبال واسپاری ها و برگزاری نمایشی و تقلید از دیگر میزبانان نمایشگاه کتاب نیستیم و سعی کردیم تا جایی که ممکن است مسیر ناشران و دیگر فعالان بخش‌های حوزه نشر را برای شرکت بهتر در نمایشگاه هموار کنیم.

کد خبر 573271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.