علائم کلسترول بالا چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

علائم هشداردهنده کلسترول بالا شامل درد قفسه سینه، حالت تهوع، بی‌حسی، بروز مشکل هنگام صحبت‌کردن، خستگی و افزایش فشار خون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلسترول بالا خطر بروز بیماری‌های اصلی را افزایش می‌دهد؛ تجمع پلاک‌ها در خون به دلیل سطح بالای کلسترول دلیل اصلی بروز بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری شریان محیطی، بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی است. کلسترول بالا که با عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می‌شود، در مراحل اولیه بیماری هیچ علائم خاصی به همراه ندارد.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده نرم و مومی شکل است که یک نوع چربی به شمار می‌رود. اگرچه کلسترول برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است، اما زمانی که میزان آن از حد طبیعی افزایش پیدا کند، ممکن است کشنده باشد. کلسترول برای تشکیل غشای سلولی و هورمون‌ها ضروری است. کلسترول به دو نوع کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) تقسیم می‌شود.

حد نرمال کلسترول خون چقدر است؟

سطح کلسترول کل با درنظرگرفتن سطح لیپوپروتئین‌ها با چگالی کم، لیپوپروتئین‌ها با چگالی بالا و تری‌گلیسیرید تعیین می‌شود. در حالت ایده‌آل، سطح لیپوپروتئین‌های کم چگالی باید کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. درنظرگرفتن سطح لیپوپروتئین‌ها با چگالی بالا نیز مهم است؛ زمانی که سطح لیپوپروتئین‌ها با چگالی بالا در بدن افراد کمتر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به تصلب شرایین، بیماری قلبی‌عروقی و سکته مغزی قرار می‌گیرند. به طور کلی، سطح تری‌گلیسیرید باید کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

علائم هشدار دهنده کلسترول بالا چیست؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد فرد دچار کلسترول بالای خون شده است که از میان آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی و معاینات پزشکی منظم اشاره کرد. کلسترول بالا باعث آسیب رساندن به قلب می‌شود؛ اما درصورتی‌که به موقع تشخیص داده شود، خطر بروز بیماری‌های مرتبط با آن کاهش پیدا می‌کند. علائم هشداردهنده کلسترول بالا شامل درد قفسه سینه، حالت تهوع، بی‌حسی، بروز مشکل هنگام صحبت کردن، خستگی و افزایش فشار خون می‌شود.

عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی مربوط به کلسترول بالا چیست؟

عوامل خطر مختلفی خطر بروز بیماری‌های قلبی ناشی از کلسترول بالا را افزایش می‌دهد. برای نمونه مردان بالای ۴۵ سال، زنان بالای ۵۵ سال، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی بیماری خطر بروز بیماری‌های قلبی ناشی از کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان سطح کلسترول بالا را کاهش داد؟

تغییر سبک زندگی به میزان قابل توجهی باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن در این زمینه مؤثر هستند. توصیه شده است که به منظور کاهش سطح کلسترول خون، سبزیجات، میوه، ماهی، آجیل و لوبیا را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف غلات در وعده صبحانه باعث می‌شود برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، این صبحانه به کاهش سطح کلسترول خون کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 573167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.