نان گران می‌شود؟

حذف یارانه آرد، قیمت برخی انواع نان را گران کرده است اما مقامات دولتی می‌گویند نان سنتی گران نمی‌شود. حالا هم وزیر جهاد کشاورزی از یارانه‌ای جدید خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش ناگهانی قیمت آرد و ماکارونی واکنش‌هایی منفی به همراه داشته و عدم اقناع افکار عمومی از سوی دولتمردان به چالش‌های موجود در این حوزه دامن زده و سوالات بی جواب متعددی را برای مردم به وجود آورده است.

یازدهم اردیبهشت امسال، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نامه‌ای به معاون صنایع عمومی خواست که قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش قیمت‌هایی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه‌ها ابلاغ کند.

در این نامه قیمت ماکارونی رشته‌ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان اعلام شد که این قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های قبل رشد نزدیک به سه برابری دارند. افزایش قیمت ماکارونی و نان‌های فانتزی به دنبال افزایش ناگهانی قیمت آرد بود که انتقادات زیادی را به همراه داشت.

توضیحات مسئولان درباره گرانی آرد و ماکارونی؛ دیرهنگام و ناکافی

به دنبال این اتفاقات، مسئولان مختلف از جمله مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد مطالبی را درباره علت گرانی آرد مطرح و عنوان کردند که این کار برای جلوگیری از قاچاق انجام شده و یارانه جبرانی آن به مردم داده می‌شود.

توضیحاتی که علاوه بر دیر هنگام بودن، کافی هم نبود و حداقل همه مردم را قانع نکرد. در حال حاضر همچنان سوالات متعددی برای افکار عمومی بی جواب مانده و جامعه نسبت به مباحثی مانند افزایش قیمت‌های جهانی و قاچاق کالاهای اساسی را به عنوان دلایل منطقی برای گران کردن آرد، مقاومت دارد.

در این راستا اگر چه اکثر کارشناسان معتقدند که دولت چاره‌ای جز حذف یارانه آرد نداشته اما تقریباً اغلب آنها زمان و شیوه اجرای این طرح را درست نمی‌دانند. چیزی شبیه افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ و اتفاقاتی که به دنبال آن رخ داد، چرا که در آن زمان نیز دولت چاره‌ای جز حذف یارانه بنزین نداشت اما شیوه اجرای آن بسیار غافلگیرکننده و نادرست بود.

وزیر جهاد کشاورزی: یارانه جدید بابت افزایش قیمت آرد به مردم پرداخت می‌شود

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سطح جهان گفت: ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه اوکراین و روسیه تولید می‌شود که به علت جنگ اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و موجب جیره‌بندی در کشورهای اروپایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی از کسری شدید گندم در یکی از کشورهای همسایه در حدود سه میلیون تن خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق از ایران، این گندم را تأمین کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان است، گفت: در آن سوی مرزها تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق آن میسر نیست.

وی افزود: طبق قانون بودجه که دولت باید نظام توزیع یارانه‌ها را تغیر دهد و دولت قصد دارد یارانه را مستقیم به مردم بدهد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت نان در نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده است، گفت: نان صنف و صنعت آزاد شده است و برای جبران آن طی روزهای آینده دولت با واریز مبلغی در قالب یارانه، این افزایش قیمت را هم جبران خواهد کرد که بیشتر از هزینه ناشی از این گرانی خواهد بود.

ساداتی‌نژاد گفت: این تصمیم هرچند سخت بود اما جلوی فساد را خواهد گرفت و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هزینه تحمیل‌شده جبران خواهد شد.

یارانه جدید در راه است

وی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین دنیا را با یک بحران امنیت غذایی مواجه کرده است زیرا حجم زیادی از غذای جهان در این منطقه تولید می‌شود، گفت: این دو کشور ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غله جهان را تولید می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این اتفاق باعث شده همه کشورها دچار بحران در امنیت غذایی شوند. در برخی کشورها جیره‌بندی مواد غذایی صورت گرفته و قیمت کالاهای اساسی در اقلام مختلف بین ۳۴ تا ۶۰ افزایش یافته است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه برای پایداری و حفظ امنیت غذایی همه دولت‌ها بر روی مسئله امنیت غذایی تمرکز دارند، گفت: ما نیز در ایران به دلیل اینکه به گندم یارانه می‌دهیم طبیعتاً با افزایش قیمت جهانی و چالش‌های بحران امنیت غذایی این فاصله زیاد شده و همین موضوع قاچاق را افزایش داده است.

وی در ادامه به وضعیت قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم فزاینده قاچاق انجام می‌شود که جلوگیری فیزیکی از آن امکان ندارد. برای مثال وقتی یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی را ۳۸ هزار تومان می‌فروشیم، آن طرف مرزها قیمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را ملزم می‌کند نظام توزیع یارانه را تغییر دهد. یعنی یارانه از روی کالا با توجه به بحرانی که در جهان وجود دارد و باید سفره مردم را حفظ شود به سمتی حرکت کند که این یارانه مستقیماً به دست مردم برسد. این کار با توجه به شرایط جهانی سرعت گرفته است.

ساداتی‌نژاد در ادامه گفت: در گام اول برای اینکه قیمت نان در نانوایی‌های کشور تغییر نکند که هیچ تغییری هم نکرده، آرد صنف و صنعت یعنی گندمی که به صنف و صنعت داده می‌شد با نرخ آزاد هر کیلو ۱۲ هزار تومان محاسبه شده تا با این کار بتوانیم از قاچاق این کالا جلوگیری کنیم. همچنین دولت ملزم به جبران این موضوع است که یارانه‌ای در روزهای آینده این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد و مبلغی که به مردم داده خواهد شد بیش از هزینه است که به آنها تحمیل می‌شود. این اقدام در رفع فقر مطلق هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته با خشکسالی شدیدی مواجه بودیم، گفت: کل گندم خریداری‌شده در سال ۱۴۰۰، ۴.۵ میلیون تن بود. این نشان می‌دهد نسبت به هشت میلیون تنی که در بعضی سال‌ها می‌خریدیم این خشکسالی چقدر باعث کاهش تولید شده است. البته کل منطقه درگیر خشکسالی است و یکی از کشورهای همسایه ما که سه میلیون تن کمبود گندم دارد قصد دارد این کمبود را از کشور ما به صورت قاچاق تأمین کند که این موضوع نیاز به صیانت دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ کاشتی در اوکراین انجام نمی‌شود و سال آینده بحران غلات ادامه‌دار خواهد بود. دولت از پایان سال گذشته تمهیدات لازم را برای تأمین ارز علی رغم سختی‌ها اندیشیده است تا فراوانی داشته باشیم. در حال حاضر نیز هیچ کمبودی در کالاهایی مانند ماکارونی، غلات، نهاده‌های دامی و روغن در کشور وجود ندارد.

ساداتی‌نژاد گفت: قیمت نان در حال حاضر در کشور هیچ تغییری نکرده است و اخباری که در این زمینه منتشر شده نادرست است. فقط گندم صنف و صنعت به صورت آزاد عرضه می‌شود.

کد خبر 573055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.