ابتلای شدید به کرونا مغز را ۲۰ سال پیر می‌کند!

محققان ظرفیت‌های شناختی ۴۶ بیمار بستری شده بر اثر ابتلای شدید به بیماری کووید -۱۹ را شش ماه پس از این عفونت حاد بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که تأثیر ابتلای شدید به این بیماری بر توانایی‌های شناختی مغز برابر با ۲۰ سال پیر شدن مغز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محافظت از نوزادان در معرض خونریزی مغزی با روشی جدید، نقش یک تغییر ژنتیکی در افزایش ابتلا انسان به سرطان، تنها تفاوت کودکان گیاه‌خوار و گوشت‌خوار، ابتلای شدید به کرونا و پیری مغز، پیش‌بینی زوال عقل از طریق آزمایش خون، دستگاه جدید نمک‌زدایی آب بدون نیاز به فیلتر، دستگاه جدید نمک‌زدایی آب بدون نیاز به فیلتر، واکسن کووید- ۱۹ و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب، ماری‌جوآنا و افزایش خطر حمله قلبی در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا در در هفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

محافظت از نوزادان در معرض خونریزی مغزی با روشی جدید

محققان "مؤسسه والتر و الیزا هال" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند انتقال پلاکت می‌تواند از نوزادان در معرض خونریزی مغزی محافظت کند. محققان مؤسسه والتر و الیزا هال استرالیا روش جدیدی را برای کمک به شناسایی نوزادان و جنین‌هایی که در معرض خطر ابتلا به خونریزی مغزی هستند، کشف کرده‌اند که این امر راه را برای مداخله زودهنگام هموار می‌کند. مطالعات پیش بالینی محققان نشان می‌دهد که اگر سطح پلاکت در جنین و نوزاد به ۱۰ درصد یا کمتر برسد، خونریزی مغزی رخ می‌دهد.

خونریزی مغزی در نوزادان متولد نشده و نوزادان تازه متولد شده می‌تواند به سکته مغزی و بیماری‌های عصبی دائمی مانند فلج مغزی منجر شود. فلج مغزی (cerebral palsy) گروهی از اختلالات حرکتی دائم در سیستم عصبی ولی غیرپیشرونده هستند که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی یا آسیب‌های وارده بر مغز در مراحل اولیه تکامل ایجاد می‌شود.

نقش یک تغییر ژنتیکی در افزایش ابتلا انسان به سرطان

تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک تغییر کوچک در DNA ما که پس از تکامل ما از سایر نخستی‌ها رخ داده است ما را مستعد ابتلا به سرطان کرده است. سرطان در سایر نخستیسانان یا نخستی‌ها (Primates) نسبتاً نادر است.

نتایج کالبد شکافی ۹۷۱ نخستی غیرانسانی که در باغ وحش فیلادلفیا در پنسیلوانیا بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۳۲ جان خود را از دست داده بودند، نشان داده است که تنها هشت نفر دارای تومور بوده‌اند.

"کریستین یاکوبوزیو-دوناهه" (Christine Iacobuzio-Donahue) از مرکز سرطان مموریال اسلون–کترینگ نیویورک و همکارانش برای اینکه دریابند چرا ما بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستیم، صدها ژن را بین انسان و ۱۲ گونه نخستی‌های غیر انسانی مقایسه و بررسی کردند.

تنها تفاوت کودکان گیاه‌خوار و گوشت‌خوار

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کودکان گیاه‌خوار و گوشت‌خوار در همه چیز مانند میزان رشد، تشابه دارند، اما کفه ترازو در وزن‌گیری به سمت گوشت‌خواران سنگینی می‌کند و کودکان گیاه‌خوار معمولاً با کمبود وزن و لاغری مواجه می‌شوند.

در میان افزایش تغییرات آب و هوایی و نگرانی‌های مرتبط با سلامت، گیاه‌خواری در سراسر جهان در حال افزایش است. نظرسنجی انجام شده در ژانویه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند و در کانادا، بیش از ۲ میلیون نفر خود را گیاه‌خوار می‌دانند، در حالی که بیش از یک سوم جمعیت بریتانیا نیز متمایل به تغییر رژیم غذایی به سمت گیاه‌خواری هستند.

با این حال، یک سوال دلهره‌آور که بسیاری از والدین هنگام شروع رژیم گیاه‌خواری برای فرزندانشان با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا یک رژیم غذایی کاملاً گیاهی می‌تواند تمام مواد مغذی لازم را برای فرزندانشان فراهم کند یا خیر. اکنون تیمی از محققان بیمارستان "سنت مایکل" در تورنتوی کانادا در مطالعه جدید خود که به تازگی در مجله پزشکی Pediatrics منتشر شده است، سعی کرده‌اند به این سوال پاسخ دهند.

ابتلای شدید به کرونا مغز را ۲۰ سال پیر می‌کند!

محققان ظرفیت‌های شناختی ۴۶ بیمار بستری شده بر اثر ابتلای شدید به بیماری کووید -۱۹ را ۶ ماه پس از این عفونت حاد بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که تأثیر ابتلای شدید به این بیماری بر توانایی‌های شناختی مغز برابر با ۲۰ سال پیر شدن مغز است.

یک مطالعه جدید، دقیق‌ترین تحقیقات تا به امروز را در مورد تأثیرات شناختی دراز مدت کووید شدید ارائه کرده است. این تحقیق که توسط دانشمندان "کالج امپریال لندن" و دانشگاه "کمبریج" انجام شده، نقایص شناختی ماندگار را در بیماران بستری شده در بیمارستان نشان داد که معادل کاهش قدرت شناختی مطابق با ۲۰ سال پیری مغز است.

این تحقیق جدید که در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است، به بررسی ۴۶ بیمار مبتلا به کووید -۱۹ شدید در بیمارستان پرداخت که ۱۶ نفر از این بیماران در طول مدت اقامت خود در بیمارستان به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) نیاز پیدا کرده بودند.

پیش‌بینی زوال عقل از طریق آزمایش خون!

پژوهشگران ایرلندی و آمریکایی در پژوهش مشترکی، یک نشانگر زیستی جدید را در خون کشف کرده‌اند که می‌توان از آن برای شناسایی افراد در معرض ابتلا به زوال عقل استفاده کرد.

پژوهش جدید "دانشگاه ملی ایرلند در گالوی"(NUI Galway) و "دانشگاه بوستون"(Boston University)، یک نشانگر زیستی خون را شناسایی کرده است که می‌تواند در تشخیص افرادی که دارای نخستین نشانه‌های زوال عقل هستند، حتی پیش از آغاز نشانه‌ها کمک کند.

پژوهشگران در این پروژه، سطوح یک نشانگر تخریب عصبی موسوم به "P-tau۱۸۱" را در خون ۵۲ بزرگسال که از نظر شناختی سالم بودند، اندازه‌گیری کردند و سپس، پت‌اسکن مغز را انجام دادند. نمونه خون از افرادی گرفته شد که هیچ علائم شناختی نداشتند و آزمایش شناختی آنها در زمان آزمایش خون، طبیعی بود.

دستگاه جدید نمک‌زدایی آب بدون نیاز به فیلتر

دستگاه جدید نمک زدایی محققان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) بدون نیاز به هیچ فیلتری قادر است آب آشامیدنی تولید کند و تنها ۵۰ دلار قیمت دارد. محققان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک دستگاه نمک‌زدایی قابل حمل جدید ابداع کرده‌اند که تنها با فشار یک دکمه می‌تواند ذرات و نمک‌ها را از آب حذف کند تا آب آشامیدنی تولید کند که از استانداردهای کیفی سازمان جهانی بهداشت نیز فراتر است.

این دستگاه جدید نیازی به هیچ فیلتر یا پمپی ندارد، وزن آن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است، برای کارکردن به انرژی کمتری نسبت به شارژر تلفن همراه نیاز دارد، می‌تواند توسط یک پنل خورشیدی کوچک قابل حمل تأمین انرژی شود، فقط با فشار دادن یک دکمه کار می‌کند و قیمت آن تنها ۵۰ دلار است.

واکسن کووید-۱۹ می‌تواند بافت آسیب‌دیده قلب را ترمیم کند

پژوهشگران هلندی در بررسی جدیدی، نقش واکسن کووید -۱۹ را در ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب نشان داده‌اند. یکی از راهبردهای رساندن مواد ژنتیکی به بدن، به عنوان راهی برای ترمیم عضله قلب آسیب‌دیده پس از حمله قلبی آزمایش می‌شود.

واکسن‌های کووید -۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، از نانوذرات لیپیدی که قطرات ریز چربی هستند، برای رساندن آران‌ای پیام‌رسان به سلول‌های بدن استفاده می‌کنند. آران‌ای پیام‌رسان به سلول‌ها دستور می‌دهد که یک پروتئین خوشه‌ای ساختگی روی سطح خود بسازند تا از پروتئین موجود در ویروس عامل کووید -۱۹ تقلید کنند. سپس، بدن با ایجاد پادتن‌هایی که در صورت ابتلای شخص به ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند، پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند.

ماری‌جوآنا خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" در بررسی جدیدی از افزایش خطر حمله قلبی در اثر مصرف ماری‌جوآنا خبر داده‌اند. بررسی جدیدی که توسط پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"(Stanford University) انجام شده است، ارتباط قوی بین افزایش خطر حمله قلبی و مصرف منظم ماری‌جوآنا را نشان می‌دهد. این پژوهش نشان می‌دهد که " تتراهیدروکانابینول"(THC) موجود در ماری‌جوآنا می‌تواند به بروز التهاب در سلول‌های رگ خونی منجر شود و پژوهشگران می‌خواهند که مصرف‌کنندگان از خطرات احتمالی قلبی-عروقی آن آگاه باشند.

پژوهشگران در این پروژه، ابتدا داده‌های مربوط به حدود ۵۰۰ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند و به بررسی رابطه بین مصرف ماری‌جوآنا و حمله قلبی پرداختند. پس از کنترل سن، جنسیت و وزن بدن، داده‌ها نشان داد افرادی که بیش از یک بار در ماه ماری‌جوآنا مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که مصرف‌کننده نیستند، بسیار بیشتر در معرض حمله قلبی پیش از ۵۰ سالگی قرار دارند.