خواص چای کوهی + مضرات، طریقه مصرف و عکس گیاه پشمینه کوهی

چای کوهی یک گیاه خودرو است و بیشتر در مناطق کوهستانی رشد میکند که فواید و خواص دارویی زیادی نیز دارد.

به گزارش ایمنا، چای کوهی گیاهی با ساقه رونده است و گل‌های آن شبیه به سنبله‌های پنبه مانند و به رنگ صورتی مایل به بنفش هستند. چای کوهی همچنین به نام‌های گل پشمینه، کلکنه، توکلیجه، چای چوپان، چای پشمی و لولوپشمکی نیز معروف است. چای کوهی که در فصل بهار به گل می‌نشیند دارای عطر و بوی خاصی است که محبوبیت آن را به عنوان یک دم نوش خوش عطر و طعم دو چندان می‌کند. این گیاه در ایران در دامنه کوه‌ای البرز و زاگرس، مازندران، چالوس، چهار محال و بختیاری و برخی نقاط غرب ایران به وفور یافت می‌شود.

خواص چای کوهی

گیاه چای کوهی برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا مفید است و خاصیت خلط آوری دارد. این گیاه باعث افزایش اشتها شده و برای رفع افسردگی و بی خوابی نیز کاربرد دارد. چای کوهی همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند مننژیت، کزاز و سیاه سرفه نقش مؤثری دارد. این گیاه دارویی قاعده آور و ادرار آور است و به برطرف شدن کرم روده و معده و جلوگیری از سرطان و عفونت کمک می‌کند. از چای پشمی می‌توان برای درمان اسهال خونی، التیام زخم‌ها، جای سوختگی و جای نیش حشرات، نازایی، رفع کم خونی، از بین بردن انواع ویروس‌ها و عفونت، تقویت اعصاب، کاهش دردهای قاعدگی، برطرف کردن سردرد و میگرن، پاکسازی کبد، کاهش فشار خون، کنترل قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز استفاده کرد. گیاه پشمینه تأثیر چشمگیری در بهبود درد پشت، گردن و سیاتیک دارد و برای بیماران مبتلا به روماتیسم نیز مفید است.

خواص چای کوهی + مضرات، طریقه مصرف و عکس گیاه پشمینه کوهی

فواید چای کوهی برای لاغری

مصرف چای کوهی باعث افزایش اشتها، پرخوری و در نتیجه منجر به افزایش وزن می‌شود، به همین علت برای افرادی که لاغر هستند بسیار مفید است.

درمان سرما خوردگی و سرفه با چای کوهی

چای پشمی به دلیل خلط آور بودن باعث باز شدن راه بینی و گلو در سرماخوردگی و بهبود سریع این بیماری می‌شود. دمنوش این گیاه سرفه‌های خشک و طولانی را نیز از بین می‌برد.

چای کوهی و فشار خون

گیاه پشمینه حاوی مقداری آنتی‌اکسیدان است که از انسداد عروق خونی و شریان‌ها جلوگیری کرده و کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. نوشیدن چای کوهی تأثیر زیادی در کنترل و کاهش فشار خون دارد. همچنین برای ثابت نگه داشتن فشار خون نوسانی که به هر دلیلی دچار کاهش یا افزایش آنی می‌شود مفید است.

چای کوهی برای دیابت

چای کوهی به دلیل خواص زیادی که دارد باعث کنترل و تنظیم قند خون می‌شود از این رو برای افراد دیابتی مفید است.

خواص چای کوهی برای کبد

این گیاه دارویی پر خاصیت در تنظیم دستگاه گوارش، تقویت و سلامت کبد، کمک به هضم غذا، جلوگیری از بروز بیماری کبد چرب و پاکسازی کبد تأثیر زیادی دارد.

رفع کیست و عفونت با چای کوهی

دمنوش چای کوهی باعث بهبود کیست تخمدان، کنترل و تنظیم چرخه قاعدگی و میزان خونریزی در دوره قاعدگی زنان می‌شود. همچنین این گیاه با داشتن دو ترکیب پامی فرین ایی و متوکسی ساکورانتین تا ۵۰ درصد از رشد سلول‌های سرطانی در بانوان جلوگیری می‌کند.

چای کوهی برای درمان بیماری‌های پوست و مو

برگ‌های چای کوهی برای برطرف کردن جای سوختگی مناسب است. چای کوهی همچنین برای درمان و التیام زخم‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند به تقویت و درخشندگی موها نیز کمک کند.

طبع چای کوهی

چای کوهی دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان بیماری‌های ناشی از رطوبت زیاد یا مزاج سرد مفید است.

خواص چای کوهی + مضرات، طریقه مصرف و عکس گیاه پشمینه کوهی

مضرات چای کوهی

  • چای کوهی با داشتن طبع گرم و خشک برای افراد گرم مزاج مضر است و مصرف زیاد آن باعث خون آلود شدن ادرار می‌شود.
  • در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین شود.
  • افرادی که داروهای آسم، قرص ضد بارداری، داروهای رفع حساسیت و ضد سرماخوردگی مصرف می‌کنند نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • چای پشمی به دلیل اشتها آور بودن برای افرادی که اضافه وزن دارند توصیه نمی‌شود.

طریقه مصرف چای کوهی

چای کوهی را باید به صورت دمنوش استفاده کرد، به این صورت که مقداری چای کوهی خشک شده را در دو لیوان آب جوش بریزید و همانند چای معمولی بگذارید دم بکشد. بعد از آن می‌توانید دمنوش را صاف کرده و با عسل یا نبات میل کنید. همچنین می‌توانید ترکیب چای کوهی و آب را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد و سپس جوشانده چای کوهی را مصرف نمائید.

کد خبر 572778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.