عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۴ اردیبهشت

 در این بسته خبری در مورد ساخت سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند، وداع گوگل با نسخه سبک یوتیوب، اتحادیه اروپا اپل را متهم کرد و حافظه داخلی UFS 4.0 سامسونگ با سرعت ۴,۲۰۰ مگابایت در ثانیه معرفی شد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

وداع گوگل با نسخه سبک یوتیوب

"یوتیوب گو" (YouTube Go) که نسخه سبک اپلیکیشن اصلی یوتیوب گوگل بود، در ماه اوت تعطیل خواهد شد.

یوتیوب اپلیکیشن "گو" را برای کاربرانی ساخته بود که اتصال اینترنتی ضعیفی داشتند و قیمت‌های بالای دیتای موبایل و گوشی‌های ارزان قیمت، مانع دسترسی آن‌ها به اپلیکیشن اصلی یوتیوب شده بود. اما اکنون تیم یوتیوب می‌گوید از زمان راه اندازی شدن "یوتیوب گو" در سال ۲۰۱۶، یوتیوب در اپلیکیشن اصلی خود بهبودهایی صورت داده است.

بعضی از ارتقاهای انجام گرفته اجازه می‌دهد اپلیکیشن اصلی یوتیوب در گوشی‌های رده پایین و برای افرادی که سرعت اینترنت کندتری دارند، روان‌تر اجرا شود. تیم یوتیوب اعلام کرد روی کنترل‌های جدیدی کار می‌کند که به افراد کمک می‌کنند اگر دسترسی محدودی به یوتیوب دارند، مصرف دیتای موبایل خود را کمتر کنند با این حال به زمان عرضه این قابلیت‌ها اشاره نکرد. اکنون توصیه شده که کاربران "یوتیوب گو"، اپلیکیشن اصلی یوتیوب را دانلود کنند که برخلاف نسخه سبک خود، اجازه می‌دهد افراد اظهارنظر کرده، پست ارسال کنند، محتوا ایجاد کنند و از حالت تاریک استفاده کنند.

تغییر مهم ایلان ماسک در توئیتر

ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرین که در تلاش برای گسترش مخاطبان توئیتر به اکثر شهروندان آمریکایی است، در توییتی نوشت: توئیتر برای کاربران عادی همیشه رایگان خواهد بود اما ممکن است هزینه اندکی برای کاربران تجاری و دولتی باشد.

توئیتر در این باره حاضر نشد اظهارنظر کند. ایلان ماسک که مدیرعامل شرکت خودروی برقی تسلا است، از ماه گذشته مجموعه تغییراتی را در توئیتر پیشنهاد کرده است. وی پس از اینکه موفق شد پاسخ مثبت برای خرید شرکت توئیتر را دریافت کند، اعلام کرد می‌خواهد قابلیت‌های جدیدی را به این پلتفرم اضافه کند و برای افزایش اعتماد، الگوریتم‌ها را کد باز کرده و ربات‌های اسپم را مهار کند و همه کاربران انسانی را احراز هویت خواهد کرد.

ایلان ماسک حتی پیش از اینکه با توئیتر برای خرید این شرکت به توافق برسد، پیشنهاد کرده بود قیمت سرویس اشتراک پولی "توئیتر بلو" کاهش داده شود و تبلیغات در آن ممنوع شود و کاربران گزینه‌ای برای پرداخت به دوج کوین داشته باشند. هزینه اشتراک ماهانه سرویس "توئیتر بلو"، ۲.۹۹ دلار است. در توییت دیگری که حذف شد، ایلان ماسک گفته بود می‌خواهد وابستگی توئیتر به درآمد تبلیغاتی را کاهش دهد. به گفته یکی از این منابع آگاه، ماسک مدیرعامل جدیدی برای توئیتر درنظر گرفته اما هویت وی را هنوز فاش نکرده است.

اتحادیه اروپا اپل را متهم کرد

رگولاتورهای آنتی تراست اتحادیه اروپا اپل را به محدود کردن دسترسی رقبا به فناوری متهم کرده‌اند که برای کیف پول‌های موبایل استفاده می‌شود. احتمالاً تولیدکننده آیفون با جریمه‌ای کلان روبرو شود.

سال گذشته پس از شکایت شرکت اسپاتیفای، رگولاتورهای اتحادیه اروپا اپل را به اختلال در رقابت بازار پخش موسیقی متهم کردند؛ بنابراین این دومین باری است که اتحادیه اروپا اتهاماتی علیه اپل مطرح می‌کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا روز گذشته برگه بیانیه اعتراض به اپل ارسال کرده که در آن توضیح داده شده چگونه این شرکت از موقعیت برتر خود در بازارهای کیف پول‌های تلفن همراه در دستگاه‌های iOS سو استفاده کرده است.

به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا رفتارهای غیررقابتی اپل مربوط به ۲۰۱۵ میلادی و زمانی عرضه سرویس «اپل پی» است.

با UFS 4.0 سامسونگ سرعت حافظه ذخیره‌سازی گوشی‌ها به ۴۲۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد

سامسونگ فناوری UFS 4.0 خود را معرفی کرد؛ فناوری جذابی که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه‌های ذخیره‌سازی گوشی‌ها را به‌ترتیب به ۴۲۰۰ و ۲۸۰۰ مگابایت‌برثانیه افزایش خواهد داد.

سامسونگ به‌تازگی راهکار UFS 4.0 خود را معرفی کرده است که در طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های قابل‌حمل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سامسونگ اعلام کرده حافظه‌های پرسرعت UFS 4.0 در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد.

با معرفی UFS ۴4.0 سامسونگ، احتمالاً سری گلکسی اس ۲۳ سال آینده یا گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد چهار و زد فلیپ چهار، ازجمله اولین دستگاه‌هایی خواهند بود که به حافظه‌های ذخیره‌سازی UFS 4.0 مجهز خواهند شد که البته این خبر هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده است. به‌هرحال، نکته مهم این است که گوشی‌های اندروید مجهز به حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 بسیار سریع خواهند بود.

اپل در آی‌فون‌های سال آینده از مودم 5G اختصاصی خود استفاده خواهد کرد

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها شرکت اپل در تدارک عرضه گوشی‌های سری آی‌فون ۱۴ در اواخر سال جاری است. همچنین اکنون گزارشاتی پیرامون مدل‌های سال آینده آی‌فون در فضای اینترنت منتشر شده است. در حال حاضر اطلاعات جدیدی پیرامون سری آی‌فون ۱۵ از گوشه و کنار شنیده می‌شود.

بر اساس گزارشات، غول فناوری کوپرتینویی تصمیم گرفته تا استفاده از مودم سلولی کوالکام را کنار گذاشته و در عوض از سال آینده یعنی ۲۰۲۳ از مودم 5G توسعه‌یافته توسط خود بهره‌برداری نماید. اپل طی چند سال اخیر همواره به‌دنبال زمینه‌سازی برای استفاده از مودم‌های 5G اختصاصی خود بوده است. در این راستا اپل در سال ۲۰۱۹ بخش عمده‌ای از کسب‌وکار مودم‌های اسمارت‌فونی اینتل را خریداری کرد و تیمی متشکل از ۲۲۰۰ کارمند را به خدمت گرفت.

همچنین اپل در تبلیغات خود به حدوداً ۱۴۰ موقعیت شغلی برای توسعه و ادغام تراشه‌های مودم سلولی اشاره کرده است. کمپانی آمریکایی این کمپین تبلیغاتی را در سن‌دیگو که زادگاه کوالکام به‌شمار می‌رود؛ اجرا می‌کند. در حال حاضر کوالکام ۱۰۰ درصد مودم‌های سلولی مورد استفاده در خانواده آی‌فون‌های اپل را تأمین می‌کند. مدیرعامل کوالکام طی سال گذشته اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها این شرکت از سال ۲۰۲۳ حدوداً ۲۰ درصد از مودم‌های مورد نیاز آی‌فون‌های 5G اپل را تأمین خواهد کرد.

توئیتر به‌طور آزمایشی میزبان قابلیت مشابه کلوز فرندز اینستاگرام شد

توئیتر آزمایش قابلیت جدید Twitter Circle را به‌صورت محدود آغاز کرده است. Twitter Circle کارکردی مشابه کلوز فرندز اینستاگرام دارد.

با اینکه روند بررسی قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری توئیتر با ایلان ماسک به پایان نرسیده، این شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور تحت مدیریت تیم فعلی همچنان به معرفی قابلیت‌های جدید ادامه می‌دهد. در روزهای اخیر شاهد افشای اسکرین‌شات‌های منتسب به گزینه ویرایش توییت بودیم و اکنون توئیتر از آغاز به کار قابلیت جدیدی خبر می‌دهد که شبیه کلوز فرندز اینستاگرام و گوگل پلاس است.

قابلیت جدید توئیتر، Twitter Circle نام دارد که به کاربران امکان می‌دهد حداکثر ۱۵۰ حساب کاربری را انتخاب و آن‌ها را وارد حلقه‌ی دوستان خود کنند. این فهرست محدود به فالوورها نیست و کاربر در صورت تمایل می‌تواند افراد غیرفالوور را نیز به فهرست اضافه کند.

حافظه داخلی UFS 4.0 سامسونگ با سرعت ۴,۲۰۰ مگابایت در ثانیه معرفی شد

اگر از سرعت حافظه داخلی گوشی‌ها و تبلت‌ها کنونی راضی نیستید، بهتر است بدانید سامسونگ راهکار حافظه داخلی منطبق بر استاندارد UFS 4.0 را با سرعت بیشتر و راندمان انرژی بهتر معرفی کرد. سرعت حافظه‌های UFS 4.0 سامسونگ به ۴,۲۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد.

سامسونگ در راهکار حافظه داخلی جدید UFS 4.0 از نسل هفتم از تراشه‌های حافظه چند لایه V-NAND خود با یک کنترلر اختصاصی بهره گرفته است که سرعت خواندن و نوشتن متوالی آن به ترتیب به ۴,۲۰۰ و ۲,۸۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد.

همچنین پکیج‌های حافظه UFS 4.0 سامسونگ به ادعای این سازنده ۴۶ درصد راندمان انرژی بالاتری در خواندن متوالی نسبت به نسل قبل دارند.

ساخت سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند

عنوان سنسور جدید دوربین است که کیفیتی ۲۰۰ مگاپیکسلی دارد و در نسل آینده گوشی‌های همراه استفاده خواهد شد.

اگرچه هنوز قرار است سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی که سال گذشته به عنوان ISOCELL HP1 معرفی شد، در یک گوشی مورد استفاده قرار بگیرد، اما سامسونگ احتمالاً روی جانشین آن به نام ISOCELL HP3 کار می‌کند.

شایعه شده است که شرکت سامسونگ دوربین اصلی گوشی گلکسی اس ۲۳ اولت را را به سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز می‌کند، بنابراین شاید سامسونگ زودتر از پرچمدار شرکت‌هایی مثل موتورولا یا شیائومی که تصمیم داشتند از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در گوشی‌های خود استفاده کنند، محصولات خود را به این سنسور مجهز کند.

هنوز هیچ جزئیات فنی در مورد ISOCELL HP3 به جز رزولوشن فوق العاده ۲۰۰ مگاپیکسلی آن وجود ندارد، اما اگر به نسل قبلی حسگرهای ۱۰۸ مگاپیکسلی وضوح بالای سامسونگ توجه کنیم، ارتقای از نسل HP1 به HP3 کمتر روی سخت افزار تمرکز دارد و بیشتر متمرکز روی بهبود الگوریتم محاسباتی خواهد بود.

کد خبر 572738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.