همدلی و اتحاد برای احیای زاینده‌رود

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با ارائه گزارشی از برنامه‌های این دبیرخانه در هفته فرهنگی اصفهان، گفت: این اقدامات مقدمه‌ای است تا مردم نسبت به مسئله زاینده‌رود حساسیت بیشتری داشته و کنشگری عالمانه، دقیق و به دور از تعصب در این راستا داشته باشند.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص برنامه‌های دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در بهار ۱۴۰۱، اظهار کرد: این برنامه‌ها همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از سیزدهم اردیبهشت‌ماه، با یک کمپین تبلیغاتی که مخاطب آن شهروندان اصفهانی است آغاز شد. البته مخاطب اصلی برنامه‌های این دبیرخانه همه مردم ایران هستند زیرا زاینده‌رود متعلق به همه است.

وی افزود: مخاطبان دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در قالب‌های عموم، متخصصان حوزه محیط زیست، اصحاب فرهنگ و رسانه، نخبگان و مسئولان و مدیران تعریف شده و این دبیرخانه در نظر دارد برنامه‌های جامعی برای همه این مخاطبان ارائه دهد تا با همفکری، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و همگی برای احیای این رگ حیاتی کشور و تنها رودخانه فلات مرکزی همدل و هم زبان شوند.

اجرای کمپین تبلیغاتی با شعار "زاینده‌رود جریان دارد"

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه به طور ویژه مخاطب اولین اقدام دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود شهروندان اصفهانی هستند، گفت: در کمپین تبلیغاتی سعی شد برای ایجاد حساسیت در بین مردم احساسات آنان را درگیر کنیم تا نیروی محرکه اولیه‌ای شکل گیرد. شعار محوری این کمپین "زاینده‌رود جریان دارد" است. جریان داشتن زاینده‌رود علاوه بر جاری شدن زاینده‌رود که مطالبه عمومی است، بر قصه‌دار بودن و جریان داشتن نیز تاکید دارد چراکه این کمپین به دنبال تعریف کردن قصه زاینده‌رود برای همه مردم است تا اطلاعات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

اختصاص تابلوهای شهروندی به طرح‌های حوزه آب

وی افزود: تابلوهای شهروندی شهر اصفهان چند دوره به طرح‌های حوزه آب اختصاص می‌یابد، در مرحله اول از سیزدهم اردیبهشت‌ماه، طراحی این تابلوها با شعار زاینده‌رود جریان دارد شروع به کار کرد و در مرحله بعد "درجریان زاینده‌رود" شعار محوری این تابلوها است که توسط آن عواملی که در قصه زاینده‌رود دخیل بوده و منجر به ایجاد این معضل زیست محیطی شده است، مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شعار "زنده باد زنده‌رود، زنده‌باد اصفهان، زنده‌باد ایران" بر دیوار پازلی جهان‌نما

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: با هماهنگی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، دیوار پازلی مقابل ارگ جهان‌نما با شعار محوری"زنده باد زنده‌رود، زنده‌باد اصفهان، زنده‌باد ایران" مزین خواهد شد تا نشان دهیم زنده‌بودن زنده‌رود عاملی دوسویه و اصلی برای زنده‌بودن اصفهان و در واقع عامل زنده‌بودن ایران است.

امامی اضافه کرد: با هماهنگی که با اداره‌کل تبلیغات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان انجام شد، سازه‌های استرابورد برای تکمیل کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته شد که به وسیله آن اطلاعاتی همچون منابع و مصارف زاینده‌رود به اطلاع مردم خواهد رسید.

مصارف زاینده‌رود به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود

وی ادامه داد: اصلی‌ترین معضل زاینده‌رود ناهم‌خوانی سبد منابع و مصارف زاینده‌رود است، بنابراین در اولین اقدام در راستای آگاه‌سازی مردم منابع و مصارف زاینده‌رود به اطلاع آنها می‌رسد.

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: آمار و اطلاعات بارگذاری‌هایی که از سد زاینده‌رود به پایین بر رودخانه وجود داشته و در طول سال از آب آن برداشت می‌شود، از شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان احصا شده و به اطلاع مردم خواهد رسید. طرح‌های گرافیکی این آمار در قالب نمودارهای دایره‌ای به نمایش گذاشته می‌شود که مردم می‌توانند مصارف رودخانه را با یکدیگر مقایسه کنند.

امامی اضافه کرد: همچنین میزان آب لازم برای جاری بودن دائمی زاینده‌رود نیز محاسبه شده است. بر این اساس در کنار نمودارهای مصارف زاینده‌رود نوشته شده برای جاری بودن دائمی زاینده‌رود، علاوه بر مصارف فعلی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است. یعنی با فرض اینکه همه مصارف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و انتقال آب به خارج از استان و حوضه آبریز گاوخونی تأمین شده و با در نظر گرفتن میزان آب تبخیری از پشت سد، به ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای برقراری جریان دائمی آب در رودخانه زاینده‌رود نیاز است.

وی با بیان اینکه در گام اول مردم باید با این اطلاعات آشنا شده و در گام‌های بعدی اطلاعات بیشتر و منابع آن در اختیار آنان قرار گیرد، ادامه داد: یکی از اهداف اصلی دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود از ارائه این اطلاعات این است که مردمی که به دنبال کنشگری و نقش‌آفرینی در قبال زاینده‌رود هستند اطلاعات دقیق و کارشناسی شده در اختیار داشته باشند.

تولیدات رسانه‌ای تکمیل کننده تبلیغات محیطی خواهد بود

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در کنار تبلیغات محیطی، تولیدات رسانه‌ای نیز وجود دارد که مکمل دیوار پازلی جهان‌نما، تابلوهای شهروندی و سازه‌های استرابورد است. در قالب موشن گرافیک و تیزرهایی این داده‌ها تکمیل شده و در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. از مردم خواستاریم که رسانه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود بوده و کمک کنند این اطلاعات به صورت گسترده منتشر شده و عموم شهروندان از آن مطلع شوند.

برگزاری رویداد هنری "زنده‌باد زنده‌رود"

امامی اضافه کرد: همچنین در هفته اصفهان یک رویداد هنری با عنوان "زنده‌باد زنده‌رود" در ضلع جنوبی پل خواجو تا پل جویی در روز (سیزدهم اردیبهشت‌ماه) از حدود ساعت ۱۴ تا ۱۹ برگزار شد که در آن حدود ۵۰ نفر از هنرمندان اصفهان، یزد، شهرکرد و یاسوج در قالب‌های تصویرسازی و کارتون، آثار هنری با موضوع زاینده‌رود خلق کردند. پیش از برگزاری این رویداد اطلاعات دقیق کارشناسی و دغدغه‌های موجود به این هنرمندان منتقل شد تا با آثار خود بتوانند در این راستا قدم بردارند.

روایت قصه زاینده‌رود در قالب نقالی

وی ادامه داد: در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان نیز قصه زاینده‌رود در قالب نقالی برای مردم روایت شد.

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: همچنین این دبیرخانه در نظر دارد با هماهنگی اداره کل ارتباط و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان، گفت‌وگوهای آبی در سطوح ملی و بین‌المللی برگزار کند.

برگزاری رویداد گفت‌وگوهای شهروندی با موضوع آب

امامی اضافه کرد: در هفته اصفهان فراخوانی برای گفت‌وگوهای شهروندی با موضوع آب منتشر می‌شود هدف از این برنامه این است که عموم شهروندان شروع به گفت‌وگو کرده و در این مسئله نقش‌آفرینی کنند. البته تا کنون نیز شهروندان در حوضه زاینده‌رود در اجتماعات و صفحه‌های خود در فضای مجازی کنشگری داشته و دغدغه زاینده‌رود را دارند.

وی ادامه داد: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود به دنبال هدایت و جهت‌دهی این گفت‌وگوها به سمتی است که گفت‌وگوهای علمی و دقیقی بین مردم صورت گیرد. فراخوان این گفت‌وگوها به زودی اطلاع رسانی شده و شهروندان برگزیده این برنامه‌ها در پنل‌های گفت‌وگوی حضوری اظهار نظر خواهند کرد.

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات مقدمه‌ای است تا مردم نسبت به مسئله زاینده‌رود حساسیت بیشتری داشته و کنشگری عالمانه، دقیق و به دور از تعصب در این راستا داشته باشند. در این کنشگری نگاه متعصبانه وجود نداشته و منافع ملی در نظر گرفته می‌شود و به دنبال ارائه راهکارهای دقیق و عالمانه برای منتفع شدن همه ذی‌نفعان این حوزه هستیم‌.

کد خبر 572720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.