چه زمانی بهتر است وقت مشاوره ازدواج بگیریم؟

مشاوره ازدواج که با نام‌های زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج مشاوره قبل ازدواج نیز شناخته می‌شود، نوعی درمان روانشناختی است که به افراد کمک می‌کند که برای انتخاب همسر آینده شان تصمیم درستی بگیرند.

مشاوره ازدواج در مواقعی که یکی از شرکای زندگی به جدایی فکر می‌کند یا به دنبال بهبود صمیمیت و تفاهم نیست، بسیار ضروری و مفید است. یکی از نکات مهم در تماس با مشاور ازدواج این است که در این جلسات، خود رابطه مورد توجه قرار می‌گیرد. انتظاری که از مراجعان می‌رود این است که هریک به خودسازی و خودآگاهی توجه کند.

چگونه بهترین مشاور ازدواج را پیدا کنیم؟

قبل از هر برنامه‌ای برای رزرو جلسه مشاوره ازدواج به این نکته توجه داشته باشید که آیا مشاور ازدواج برای هر دو طرف رابطه مناسب است یا خیر. مهم است که یک مشاور ازدواج انتخاب کنید که این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  1. آموزش‌های لازم برای ارائه مشاوره زوجین را دیده باشد.
  2. در برخورد با مسائل خاص زوجین مجرب باشد.
  3. برای ایجاد یک برنامه درمانی با زوجین همکاری کند.
  4. به هر دو شریک زندگی توجه نشان دهد.
  5. در جلسات مشاوره طرف هیچ کسی را نمی‌گیرد.
  6. به یکی از طرفین اجازه نمی‌دهد به جای دیگری صحبت کند یا حرفش را قطع کند.
  7. کنترل جلسه را حفظ می‌کند.
  8. به راحتی در دسترس مراجع است.
  9. هزینه‌های مقرون به صرفه می‌گیرد.

هنگامی که افراد به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند، بسیاری از زوج‌ها سعی می‌کنند یک روانشناس ازدواج و خانواده دارای مجوز در منطقه خود پیدا کنند. روانشناسان دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی هستند، دارای آموزش و گواهینامه دانشگاهی در زمینه زوج درمانی هستند.

رویکردهای مشاوره ازدواج

رویکردها و تکنیک‌های مورد استفاده در جلسات مراکز مشاوره ازدواج بسته به آموزش مشاور ازدواج و مسائلی که زوجین متقاضی مشاوره دارند، می‌تواند متفاوت باشد. برخی از رویکردهای درمانی رایج در مشاوره قبل از ازدواج عبارتند از:

رویکرد مشاوره ازدواج ایماگو، که دلایل رفتارهای منفی افراد در رابطه را بررسی می‌کند و به دنبال بازگرداندن ارتباط مثبت بین شرکای زندگی است.

مشاوره متمرکز بر روابط عاطفی، که در این رویکرد تعاملات مثبت و جدید بین شرکای زندگی ایجاد می‌شود و پیوند عاطفی آنها را تقویت می‌شود.

سیستم مشاوره درونی خانواده، در این رویکرد به زوجین کمک می‌شود تا یکدیگر و الگوهای موجود در روابط خود را بهتر درک کنند.

مشاوره ازدواج به روش گاتمن باعث افزایش صمیمیت، محبت و احترام می‌شود.

رویکرد تکاملی مشاوره ازدواج که بر رشد و تکامل هر یک از طرفین به عنوان یک زوج متمرکز است.

رویکرد روانشناسی مثبت نگر که به شرکای زندگی کمک می‌کند تا روی ویژگی‌های مثبت یکدیگر تمرکز کنند و در زمان حال زندگی کنند.

رویکرد روایت درمانی برای مشاوره ازدواج که در این روش مشاور مسائل گذشته را از زوایای مختلف بررسی می‌کند و به زوج‌ها کمک می‌کند تا نسبت به انتظارات و نیازهای یکدیگر به یک بینش مفید دست پیدا کنند.

رویکرد مشاوره فردی می‌تواند به عنوان روش پیشرو برای مشاوره ازدواج عمل کند. اگر طرف مقابل دیگر تمایلی به مراجعه به زوج درمانی نداشته باشد، ممکن است این رویکرد درمانی برای یکی از زوجین حداقل مفید باشد.

چه زمانی بهتر است وقت مشاوره ازدواج بگیریم؟

مشاوره ازدواج چگونه پیش می‌رود؟

هدف از مشاوره ازدواج کمک به زوجین است که بیشتر در مورد یکدیگر بیاموزند و مهارت‌های حل مسئله سالم را به دست آورند. مشاور ازدواج در چند جلسه مشاوره یا ابتدا اول با هر دو شریک زندگی صحبت می‌کند یا به صورت جداگانه مصاحبه را انجام می‌دهد. پس از آن، مشاور ازدواج به زوجین نتیجه را بازخورد می‌دهد. زوجین ممکن است با راهنمایی درمانگر خود اهداف ازدواج را تعیین کنند و برنامه‌ای برای مشاوره ایجاد کنند تا هر فرد بداند چه انتظاری از طرف مقابل داشته باشد. در مشاوره ازدواج، نتایج مثبت اغلب به انگیزه و تعهد زوجین به فرآیند مشاوره بستگی دارد.

با پیشرفت جلسات مشاوره، هر یک از زوجین ممکن است درک بهتری از یکدیگر داشته باشند. زوجین نیز اغلب یاد می‌گیرند که به روش‌های جدید از یکدیگر حمایت کنند. بروز تعارض در جلسات مشاوره ازدواج غیر معمول نیست.

بهترین مشاور ازدواج در ارتباط با زوجین بی طرف خواهد ماند و از جانبداری اجتناب می‌کند. برخی از مشاوران ازدواج به عنوان بخشی از یک مشاوره استاندارد، جلسات انفرادی تکمیلی را برای هر یک از همسران ارائه می‌کنند. البته برخی از مشاوران در صورت درخواست زوجین جلسات فردی را تشکیل می‌دهند.

وقت مشاوره ازدواج چقدر است؟

مشاوره پیش از ازدواج معمولاً هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود. این برنامه بسته به اهداف زوجین و اینکه آیا هر یک از طرفین در جلسات درمانی فردی یا گروهی نیز شرکت می‌کنند، می‌تواند متفاوت باشد. مشاوره زوجین در محیط‌های مختلفی از جمله مطب‌های خصوصی، مراکز مشاوره دانشگاهی و مراکز مشاوره خانواده ارائه می‌شود.

مشاوره ازدواج اغلب کوتاه مدت است، اگرچه به نتیجه رسیدن یک رابطه ممکن است زمان بیشتری ببرد. در نهایت، مشاوره قبل از ازدواج تا زمانی که زوجین متعهد به تکمیل برنامه درمانی باشند یا تا زمانی که به نتیجه برسند ادامه خواهد داشت.

چه زمانی بهتر است وقت مشاوره ازدواج بگیریم؟

مشاوره ازدواج برای چه کسانی مناسب است؟

هر زوجی که قصد ازدواج قطعی داشته باشد ممکن است از مشاوره ازدواج بهره مند شود. زوج‌ها ممکن است برای حل مسائل رابطه، درک پویایی رابطه خود، تقویت پیوندهای عاطفی خود، یا یافتن راه‌های دوستانه برای پایان دادن به رابطه خود، به دنبال مشاوره برای ازدواج باشند. مشاوره قبل از ازدواج برای افرادی که در دوران نامزدی هستند بسیار مناسب است.

چه زمانی مشاوره زوجین توصیه می‌شود؟

از آنجایی که همه زوج‌ها در مقطعی از رابطه خود تنش یا تعارض را تجربه می‌کنند، بسیاری از مردم مطمئن نیستند که چه زمانی باید به دنبال مشاوره ازدواج باشند. واقعیت این است که زوج‌ها ممکن است به دلایل مختلف به دنبال مشاوره برای ازدواج باشند، از جمله:

  1. جنگ قدرت
  2. مشکلات ارتباطی
  3. سو مصرف مواد
  4. نارضایتی جنسی
  5. مسائل مالی
  6. مسائل خشم
  7. خیانت
  8. تنظیمات برنامه زندگی
  9. درگیری مکرر یا سطح استرس بالا
  10. ایده‌های متضاد در مورد آینده

مشاوره را به تعویق نیندازید

اکثر مشاوران ازدواج بر این عقیده‌اند که بهتر است به محض بروز نارضایتی به رابطه، به دنبال مشاوره ازدواج باشید. البته مشاوره نباید تا زمانی که یک موضوع به یک بحران تبدیل شود به تعویق بیفتد. تأخیر می‌تواند بهبود یا رفع نگرانی‌های رابطه را دشوارتر کند.

از نظر مشاوران مرکز روانشناسی آویژه زوج درمانی همچنین برای همسری که تصمیمات محکمی در مورد آینده رابطه خود گرفته‌اند مفید است. زوجینی که در یک رابطه سالم هستند ممکن است برای افزایش صمیمیت یا یافتن راه‌های جدیدی برای ارتباط عاطفی با یکدیگر به دنبال مشاوره باشند. زوج‌هایی که قبلاً تصمیم به جدایی گرفته‌اند، می‌توانند برای پایان دادن به رابطه‌شان با شرایط محترمانه، به دنبال مشاوره ازدواج باشند.

مشاوره در دوران نامزدی

افرادی که برای ازدواج نامزد هستند نیز ممکن است به دنبال مشاوره قبل از ازدواج باشند. مشاوره در این دوران می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا زمینه‌های تعارض یا نگرانی که باعث ایجاد نارضایتی در ازدواجشان شود را کشف کنند. مشاوره به زوج‌ها این امکان را می‌دهد تا در مورد تفاوت‌های عقاید، ارزش‌های شخصی و انتظارات خود با یکدیگر تعامل کنند. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند مسائل بیشتری را نسبت به یک زوج که در ابتدا قرار بود در مورد آن بحث کنند، آشکار کند. این کار بسیار مفید است، زیرا به زوج‌ها اجازه می‌دهد قبل از ازدواج رابطه خود را ارزیابی کنند که آیا واقعاً با یکدیگر سازگار هستند یا خیر.

شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مزایای زیادی دارد، اما برخی از رابطه‌ها با این رویکرد بهبود نمی‌یابند. برای مثال، در مواردی که نامزد آزارگر است و خشونت باعث ترس یکی از طرفین از دیگری می‌شود، مشاوره ازدواج در این مواقع اصلاً کافی نیست.

منبع:

https://psychology.avije.org/

https://www.psychologytoday.com/

کد خبر 572523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.