مدارس حق برخورد انضباطی با غیبت دانش‌آموزان ندارند

رئیس آموزش‌وپرورش منطقه ۱۸ تهران درباره چگونگی برخورد مدارس با غیبت دانش‌آموزان گفت: در این مورد، کادر اجرایی نباید برخورد انضباطی داشته باشند بلکه باید مطابق آئین‌نامه اجرایی مدارس اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور هدایتی؛ درباره این مسئله که برخی مدارس با غیبت دانش‌آموزان حتی برای یک روز برخورد سلبی مانند ممانعت از ورود دانش‌آموز به کلاس درس دارند، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که آموزش غیرحضوری به‌هیچ‌عنوان کیفیت آموزش‌های حضوری را ندارد اما ممکن است در برخی موارد خاص شاهد اجرای نشدن دقیق آئین‌نامه اجرایی درباره غیبت دانش‌آموزان باشیم؛ باید توجه داشت که شاید خانواده‌ای بنا به دلایلی تمایلی برای حضور فرزند خود در مدرسه ندارد که در چنین مواردی کادر اجرایی مدرسه نباید با دانش‌آموز برخورد انضباطی داشته باشند بلکه طبق آئین‌نامه اجرایی مدارس موضوع غیبت از طریق مدرسه به اولیا اطلاع داده‌شده تا پس از ارائه دلایل توسط اولیا موجه یا غیرموجه بودن غیبت بررسی شود.

وی افزود: آئین‌نامه اجرایی مدارس به‌طور صریح شیوه بررسی و اخذ تصمیم با غیبت موجه یا غیرموجه را مشخص کرده است و نیازی به برخورد با دانش‌آموز نیست؛ خانواده‌ها هم می‌توانند در صورت برخورد نامناسب مدارس با غیبت دانش‌آموزان موضوع را از طریق واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش پیگیری کنند.

رئیس آموزش‌وپرورش منطقه ۱۸ تهران ادامه داد: اگر دانش‌آموزی از چهاردهم فروردین تا به امروز به مدرسه مراجعه نکرده باید در مدرسه حاضر شود تا قبل از شروع امتحانات در خصوص موجه یا غیرموجه بودن غیبت وی تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه به برخی موارد آئین‌نامه اجرایی مدارس اشاره و تصریح کرد: طبق ماده ۵۱ آئین‌نامه اجرایی مدارس، وقفه تحصیلی و غیبت موجه ترک تحصیل محسوب نمی‌شود و تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت دانش‌آموز کمتر از یک ماه با مدیر مدرسه و بیش از یک ماه با شورای مدرسه است، لازم است مدارک و مستندات غیبت دانش‌آموز به همراه نظر مدیر در پرونده وی نگهداری شود؛ غیبت غیرموجه سه ماه متوالی و بیشتر دانش‌آموزان مشمول پسر ازنظر مقررات نظام‌وظیفه ترک تحصیل تلقی می‌شود و مدیر مدرسه موظف است مراتب ترک تحصیل آن‌ها را به سازمان نظام‌وظیفه عمومی اعلام کند و طبق ماده ۷۳، مدیر مدرسه موظف است در مواردی که دانش‌آموز تأخیر ورود مکرر یا غیبت غیرموجه داشته باشد مراتب را به اطلاع ولی برساند.

هدایتی با اشاره به ماده ۷۴ این آئین‌نامه گفت: غیبت و تأخیر غیرموجه ورود دانش‌آموز در دفتر انضباطی ثبت و در ارزیابی انضباطی لحاظ می‌شود، در صورت تأخیر ورود مکرر یا غیبت بیش‌ازحد مدیر مدرسه موظف است با نظر شورای مدرسه تصمیم مقتضی اتخاذ و مراتب را به‌طور کتبی به ولی دانش‌آموز ابلاغ کند.

به گزارش ایمنا، بررسی‌های انجام‌شده در دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش در سال ۷۶، نشان داد که فقدان یک آئین‌نامه جامع برای اداره مطلوب مدارس و وجود ضوابط و مقررات متعدد، پراکنده و گاهی غیرهمسو با مدرسه، مدیران مدارس را در اجرا با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرده است. این بررسی‌ها در راستای سیاست مدرسه محوری، منجر به تصویب آئین‌نامه اجرایی مدارس در جلسه ۶۵۲ شورای عالی آموزش‌وپرورش در سال ۷۹ شد.

کد خبر 572473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    ببخشید من امتحان پیشرفت تحصیلی داشتم و چون مسافرت بودم نرفتم وقتی ب مدیر اطلاع دادم گفت ک غیبتم غیر موجه میتونم بپرسم الان چه تاثیری در کارنامه من داره ؟