حمایت شورای شهر بارسلونا از جشنواره معماری

جشنواره معماری بارسلونا تحت حمایت مستقیم شورای شهر و با همکاری انجمن معماران کاتالونیا، در فاصله پنجم تا پانزدهم ماه می در هر ۱۰ منطقه بارسلونا برگزار می‌شود و هر یک برنامه و موضوعات مخصوص به خود را دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به‌عنوان همکاری مشترک شورای شهر بارسلونا و انجمن معماران کاتالونیا (COAC)، جشنواره معماری بارسلونا با نام «مدل»، از پنجم تا پانزدهم ماه می برگزار می‌شود. این رویداد میان‌رشته‌ای قرار است شهر را به فضایی برای تأمل در زمینه مباحث اصلی معماری و شهرسازی در راستای مقابله با چالش‌های اجتماعی، سیاسی و اقلیمی قرن بیست‌ویکم تبدیل کند و در اصل فضایی است که با به‌ارمغان‌آوردن محیط یک معماری تجربی برای بازدیدکنندگان به آن‌ها کمک می‌کند تا از طریق مدل‌های جدید شهری و به‌کارگیری عنصر تخیل، نوعی بازنگری کلی در مورد چگونگی زندگی کردن در کنار یکدیگر داشته باشند.

عملکرد این جشنواره به‌صورت تبدیل فضای شهری به پلت‌فرمی برای استعدادهای معماری و طراحی‌های جدید است و به‌عنوان مکانی برای ملاقات و گفت‌وگو و در اصل یک انجمن نشست برای متفکران برجسته از سراسر جهان در نظر گرفته شده و هدف آن برجسته‌سازی معماری به‌عنوان یک حرفه است که هدف اجتماعی آن خدمت به شهروندان محسوب می‌شود. از دیگر اهداف مهم جشنواره معماری بارسلونا نیز این است که معماری به فضایی برای کاوش و الهام برای همه شهروندان تبدیل شود.

شورای شهر بارسلونا اعلام کرد طی برگزاری این جشنواره فضا یا ساختمانی نمادین در هر منطقه ایجاد می‌شود که با ایجاد فضاهایی هم‌چون کانون‌های مباحثه و گفت‌وگو، سالن‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی و کارگاه‌های آموزشی، مکان‌های لازم برای بحث و تبادل نظر فراهم می‌آورند. شورا همچنین خاطرنشان کرد که در این برنامه علاوه بر فعالیت‌های اصلی، هر منطقه این شانس را خواهد داشت که از جشنواره معماری مختص خود نیز لذت ببرد که توسط گروه‌های معماران محلی در همکاری با سایر نهادها از جمله انجمن‌های محلی و دانشگاهی، استودیوهای معماری و مدارس محله سازماندهی می‌شوند.

موضوع خاص جشنواره در محله «سانتز مونجوئیک» بهبودی و انسجام فضاهای عمومی محلی است. جشنواره معماری این محله از ساعت چهار تا هفت بعدازظهر در ششم می برگزار می‌شود و طی آن معماران و خرده‌فروشان با تمرکز روی تجارت محلی سعی دارند فضای عمومی محله «پاسیگ دو لا زونا فرانکا» را به یک مرکز خرید معتبر تبدیل کنند.

جشنواره معماری در محله «لاشامپل» روز هفتم می و از ساعت ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر برگزار می‌شود و تمرکز آن روی «کشف مجدد مجتمع صنعتی اسکولا» قرار دارد. در این روز معماران منطقه‌ای برای برجسته کردن نیاز به همکاری با انجمن‌ها و مؤسسات مختلف شهر و شهروندی، به ویژه شورای شهر بارسلونا، در راستای حفظ، بهبود، گسترش و به‌روزرسانی‌های مؤثر برای بهره‌گیری از مجموعه مجتمع صنعتی اسکولا گرد هم می‌آیند که نه تنها به لحاظ معماری خارق‌العاده‌اش حائز اهمیت است بلکه به دلیل تناسب شهری و عملکرد اجتماعی قوی که دارد بنایی نمادین در شهر بارسلونا محسوب می‌شود.

موضوع جشنواره برای محله «نوباریس» که در بعدازظهر روز هفتم می، از ساعت چهار تا هفت برگزار می‌شود، به یادمان‌های تاریخی و بازیابی میراث روستایی منطقه اختصاص دارد و جشنواره صبح روز هشتم می در محله «گراسیا»، با چالشی بزرگ برگزار می‌شود که به‌منظور افزایش آگاهی عمومی و کمک به مردم برای کاهش سروصداهای آزاردهنده میدان‌های محله، قهرمان اصلی آن «سکوت» است. جشنواره معماری بارسلونا در بعدازظهر همین روز با موضوع «مراقبت از میراث تاریخی» در محله «سنت آندرئو» برگزار می‌شود.

پس از آن در بعدازظهر روز سیزدهم می، جشنواره با موضوع «معرفی مکان‌های جذاب پنهان در شهر» در محله «ساریا» به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در صبح روز چهاردهم، با تمرکز روی «معماری آب» به محله «هورتا گیناردو» می‌رود تا فعالیت‌های خود را به بازیابی میراث ناملموس آب در این منطقه اختصاص دهد که ارزش بالایی برای درک تاریخ شهر بارسلونا دارد.

جشنواره معماری بارسلونا با حرکت به سوی محله «لس‌کورتس» در ظهر روز چهاردهم می و تمرکز روی موضوع «ساختن شهرهای فراگیر، ترکیب علم و هنر در خیابان‌ها» به حمایت از تعامل میان دانشگاه‌های مختلف و ایجاد فرهنگ و فضاهای یادگیری باز برای همه طی ایجاد یک پردیس دانشگاهی سبزتر و فراگیرتر می‌پردازد و در ظهر روز پانزدهم ماه می با تمرکز روی موضوع «کاوش در میراث صنعتی» راه خود را به سوی محله «سنت ماری» ادامه می‌دهد تا در نهایت بعدازظهر همین روز در محله «سیوتات ولا» به «بازاندیشی در آسایشگاه ضد سل» بپردازد و به مأموریت واگذارشده توسط شورای شهر بارسلونا و گروه معماران کاتالونیا پایان دهد.

جشنواره معماری بارسلونا اولین رویداد مهم برگزارشده در این شهر در مسیر تبدیل بارسلونا به پایتخت معماری جهان در سال ۲۰۲۶ محسوب می‌شود که چالش‌های اصلی قرن بیست‌ویکم را از دیدگاه معماری و برنامه‌ریزی شهری مورد توجه ویژه قرار می‌دهد. هدف شورای شهر از همکاری در برگزاری چنین رویدادی این است که جشنواره معماری را به یک رویداد شهری و مناسبتی فراگیر تبدیل کند که مردم را گرد هم می‌آورد و تفکرات مشترک غنی در محیط‌های شهری و معماران امروز و فردا را ترویج می‌دهد. به همین دلیل در برگزاری آن انجمن‌ها و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی با هر پیشینه ملی یا بین‌المللی مورد هدف قرار می‌گیرند و صرف‌نظر از این‌که رشته تحصیلی آن‌ها ارتباطی با معماری دارد یا خیر، از آن‌ها برای شرکت در جشنواره دعوت به‌عمل می‌آید.

کد خبر 571958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.