قاسم‌زاده: هفته فرهنگی، فرصتی برای معرفی هویت، تمدن و تاریخ اصفهان است

شهردار اصفهان گفت: در شرایطی هستیم که عده‌ای به نوعی درصدد هستند حق و حقوق اصفهان را نادیده بگیرند، بنابراین گام نخست برای مقابله با این موج منفی همدلی و همگرایی بین خودمان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _شنبه، دهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر، اظهار کرد: شعار این دوره مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» است؛ شعاری که مبتنی بر یک رویکرد، دغدغه و نگرانی انتخاب شد.

وی افزود: سال‌های سال است که موج اصفهان ستیزی آغاز و با هر منطقی سعی شده اصفهان از کانون دید جهانیان و مردم کشور خارج شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: وقتی در شرایطی هستیم که عده‌ای به نوعی درصدد هستند ما را منزوی کنند و حق و حقوق اصفهان را نادیده بگیرند، گام نخست در این مسیر همدلی و همگرایی بین خودمان است.

وی خاطرنشان کرد: انسجام داخلی، همدلی، همراهی و مهربانی از جمله شاخصه‌های مقابله با این موج منفی است تا بتوانیم روی پای خود بایستیم و از اصفهان صیانت و حقوق آن را مطالبه کنیم.

ضرورت پررنگ کردن آئین‌های شهری

قاسم‌زاده تاکید کرد: هویت اصفهان مانند خورشیدی است که قطعاً قابل کتمان نیست، بنابراین آنهایی که تصور می‌کنند می‌توانند اصفهان را از کانون تمدن و فرهنگ دنیا پنهان کنند، از اینکه بریدن شاخه باعث سقوط خود درخت می‌شود، غافل هستند.

وی اظهار کرد: اگر بر اثر فرونشست زمین یکی از ابنیه‌های تاریخی اصفهان آسیب دید، آیا فقط اصفهان متضرر می‌شود و یا تمدن و تاریخ ایران برای جهانیان مورد سوال قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از راه‌های صیانت از حقوق شهر، حفظ و پررنگ کردن آئین‌های شهری است، گفت: یکی از آئین‌های شهر ما که به همت مصوبه شورای شهر موضوعیت پیدا کرده است، برگزاری هفته فرهنگی اصفهان است.

وی با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان فرصت خوبی برای معرفی هرچه بهتر شهر است، تاکید کرد: انبوه داشته‌ها به معنای مسئولیت بیشتر و رسالت سنگین‌تر است، در این راستا یکی از راه‌های معرفی شهر جدی گرفتن آئین‌ها و مردمی کردن آن است.

قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد: از رهگذر این آئین‌ها صدای مردم اصفهان بهتر شنیده شود و بتوانیم همراهی بهتری برای حفظ این هویت، تمدن و تاریخ شهرمان داشته باشیم.

وی با قدردانی از تلاش کارکنان سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، گفت: از زمان آغاز فعالیت مدیریت شهری، کارکنان سازمان فرهنگی در انجام امور تلاش جدی و همت فوق‌العاده‌ای داشتند و برنامه‌های مختلفی در مناسبت‌هایی همچون ایام ماه مبارک رمضان، ایام نوروز برگزار کرده‌اند و شبانه‌روز برای برای زنده نگه داشتن شهر فرهنگی اصفهان تلاش کرده‌اند و شروع مجاهدانه‌ای را رقم زدند، اما مظلوم واقع شدند.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: در مدتی که مدیریت شهری در خدمت مردم اصفهان است، بتوانیم از مسیر فرهنگی، اصفهان را بهتر معرفی کنیم.

از مسیر فرهنگی، اصفهان را معرفی می‌کنیم

وی با بیان اینکه با رخت بر بستن کرونا شاهد گردشگران خارجی در این شهر بوده‌ایم، گفت: این روند رو به افزایش است به طوری که هتل‌ها رزرو شده است و این نوید را می‌دهد که به‌زودی شاهد حضور گردشگران خارجی در اصفهان خواهیم بود.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم نشان دهیم ظرفیت پذیرش گردشگران خارجی را داریم، افزود: تمرکز بر زیرساخت‌ها به‌ویژه هتل‌ها از جمله وظایف شهرداری اصفهان است و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که مشوق‌های مختلفی برای ساخت هتل ایجاد کرده‌ایم تا غصه نبود هتل را برای پذیرش گردشگران خارجی نداشته باشیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: برای گردشگران خارجی خرده فرهنگ‌های شهروندان بسیار مهم است، بنابراین امیدواریم تک تک مردم اصفهان در مواجه با گردشگران خارجی مدافع فرهنگ غنی اصفهان و مظهر فرهنگ متعالی شهر باشند.

بازآفرینی معماری ارگ جهان نما

وی با تاکید بر همگرایی، اظهار کرد: همگرایی خوبی بین شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری اصفهان و دیگر ارگان‌ها شکل گرفته است و میوه این همراهی به‌زودی برای شهروندان قابل مشاهده خواهد بود.

قاسم‌زاده افزود: در این راستا به صورت اختصاصی برای ایام هفته فرهنگی اصفهان درب اماکن تاریخی متعلق به میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان برخی به صورت رایگان و برخی به صورت نیم‌بها به روی شهروندان باز است.

وی ادامه داد: یکی از غصه‌های همه ما معماری ارگ جهان نما است که قرار شد فراخوانی برای باز آفرینی معماری این ساختمان داشته باشیم که امیدواریم هنرمندان در سطح ملی و بین‌المللی کمک کنند تا معماری این ساختمان که در هسته مرکزی شهر به حالت آزار دهنده‌ای باقی مانده است، بازآفرینی شود.

برگزاری مسابقه «اصفهان من شهر زندگی»

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین مسابقه‌ای برای عموم شهروندان اصفهان با محوریت شعار مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه عده‌ای در حال سم‌پاشی این موضوع هستند که «اصفهان شهر زندگی نیست و باید از اصفهان کوچ کرد»، اظهار کرد: تبلیغ اینکه اصفهان جای زندگی نیست و باید به شمال رفت و زندگی کرد، قابل فهم نیست، زیرا ما سال‌های سال از اصفهان هویت و فرهنگ کسب کرده‌ایم.

قاسم‌زاده تاکید کرد: باید اصفهان را به عنوان نگین زمرد تاریخ، تمدن و فرهنگ جهان حفظ کنیم، اصفهان داشته‌های بسیاری دارد که اگر شهری یک هزارم آن را داشته باشد، آن شهر به خود می‌بالد.

وی اظهار امیدواری کرد: اصفهان از شهروندانش بی‌مهری نبیند و همه بتوانیم دین خود را به اصفهان ادا کنیم.

واگذاری فرهنگسراها به تشکل‌های فرهنگی

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت واگذاری فرهنگسراها در مناطق پانزده‌گانه شهرداری و اما و اگرها در این عرصه، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های محوری که از دو دوره قبلی مدیریت شهری آغاز شد، کاهش تصدی‌گری شهرداری است، دورانی که شهرداری اصفهان فرهنگسرا بسازد و آن را با حجم انبوهی از نیروهای انسانی اداره کند، تمام شده است، زیرا شرایط مالی و بودجه‌ای دیگر اقتضا نمی‌کند، لذا بستری را فراهم کردیم که برون‌سپاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: اغلب افرادی که با شور و نشاط جوانی در سال‌های قبل وارد عرصه فرهنگی شهرداری شدند، کم کم به یک کارمند عادی تبدیل شدند و این شور و نشاط از بین رفت در حالی که اگر برون‌سپاری در فرهنگسراها رقم بخورد، این شور همچنان باقی می‌ماند.

قاسم‌زاده تاکید کرد: کاهش تصدی‌گری سیاست اصلی مدیریت شهری است، در این راستا مقرر شد فرهنگسراها را آرام آرام به تشکل‌های فرهنگی که انگیزه لازم را دارند واگذار کنیم و اتفاقاتی که اکنون در حال وقوع است نیز در راستای کاهش تصدی‌گری است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بحث مزایده در واگذاری فرهنگسراها اصلاً مطرح نیست، در واقع قرار نیست ما از مسئولان فرهنگسراها پول و درآمدی دریافت کنیم، حتی پیش‌بینی شده در این واگذاری‌ها نه تنها دریافت مالی، بلکه کمک و مساعدت به فرهنگسراها نیز داشته باشیم.

برخورد با خطاکار سیاست مدیریت شهری است

قاسم زاده با بیان اینکه خطا از جانب هر کس در هر زمینه‌ای سر بزند، خطا محسوب می‌شود و غیر قابل اغماض است، لذا انتظار می‌رود اصحاب رسانه چشم هوشیار مدیریت شهری باشند، تاکید کرد: نه ادعای خطاکار بودن همه بدنه شهرداری و نه بدون خطا بودن همه کارکنان شهرداری را داریم، در این راستا برخورد با خطاکار سیاست ما است، اما باید بدانیم که تغییر رویه‌ها زمان می‌برد.

وی با اشاره به نورپردازی محور هشت‌بهشت در ایام نوروز، گفت: محور هشت‌بهشت یک پرتابلی است که به نقاط مختلف شهری انتقال می‌یابد، لذا معتقدم اصل اجرای نورپردازی برای سرزنده شدن شهر و ایجاد شور و نشاط بین مسافران بود که محقق شد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصل کار نورپردازی و المان‌های نوری از سوی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار خوبی بود، اما معتقدم باید در صحنه‌های مختلف بازی کرد تا اشتباهات مشخص شود، بنابراین اینکه آیا المان‌ها همگی خوب بود، قطعاً جای بحث و گفت‌وگو برای رشد و پیشرفت در روزهای آینده دارد.

وی درباره وضعیت واگذاری مجتمع مطبوعاتی به بخش خصوصی جدید، گفت: از ابتدای تشکیل این مجتمع قرار بر این بود که همه اتفاقات و رویدادها در مجتمع مطبوعاتی شهرداری اصفهان از مسیر هیئت مدیره و هیئت امنا رقم بخورد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: رویکرد مدیریت جدید شهری درباره گذر فرهنگی چهارباغ رفتن به سمت آرام‌سازی و پیاده‌روسازی چهارباغ است و از همه اصحاب رسانه دست یاری می‌طلبم که کمک کنند این مهم محقق شود.

وی درباره چرایی برچیده شدن ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در سطح شهر گفت: در دوره‌ای از مدیریت شهری تصمیم بر ایجاد این ایستگاه‌ها و در دوره دیگری که من هم نبودم، تصمیم بر برچیدن آن گرفته شد بدون آنکه دلیل و استدلال آن را بدانم.

با بگیر و ببند کودکان کار، مشکل حل نخواهد شد

شهردار اصفهان در خصوص اقدامات این مجموعه برای کودکان کار، خاطرنشان کرد: درباره کودکان کار، شهرداری به صورت جدی وارد شد و مطالعاتی در این خصوص انجام داد، طبق این مطالعات بیش از ۹۰ درصد کودکان کار غیرایرانی و مهاجر هستند و اغلب از سوی خانواده‌های آنها برای درآمدزایی به سطح شهر می‌آیند.

وی افزود: حتی در مسیر ساماندهی کودکان کار در شهر، توافقاتی با بهزیستی انجام شد و کودکان کار به این سمت رهسپار شدند، اما پس از سپردن آنها به بهزیستی، والدین اعتراض کردند که چرا بچه‌های ما باید بهزیستی بروند، لذا با توجه به اقدامی که یک سازمان مردم نهاد فعال در این زمینه کرده است به این نتیجه رسیدیم که در اغلب موارد، سرپرست اصلی خانواده در خانه به صورت سالم حضور داشته و مشغول تفریحات غیر قانونی خود است که این جای تأسف بود.

قاسم‌زاده ادامه داد: بی‌شک با بگیر و ببند کودکان کار، مشکل حل نخواهد شد و باید به این فرهنگ‌سازی برسیم که شهروندان به کودکان کار کمک مالی نکنند، در روان‌شناسی یک موضوعی داریم که تشویق باعث تقویت انگیزه می‌شود، کمک مردم سر چهارراه‌های شهری به کودکان کار، ترحم به آنها نیست؛ نباید اجازه بدهیم که والدینی که بد سرپرست هستند و حقوق اولیه کودکان خود را رعایت نمی‌کنند به کار خود برای منافع مالی ادامه دهند.

وی تاکید کرد: کمک نکردن مالی به کودکان کار سر چهارراه از سوی مردم راهگشا است، این حمایت‌های مالی از سوی مردم باید به ارگان‌ها و انجمن‌های مردمی انجام شود، البته شهرداری اصفهان از این انجمن‌ها با تمام توان حمایت خواهد کرد.

کد خبر 571901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.