مفاخر شهر زینت‌بخش روزهای هفته نکوداشت اصفهان

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان گفت: هر روز هفته فرهنگی اصفهان به نام یکی از مفاخر نامگذاری و بر این اساس رویدادهای مختلف برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی شاهمرادی امروز _شنبه، دهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: امروز به مناسبت گرامیداشت هفته اصفهان در بهترین روزهای اردیبهشت‌ماه در خدمت اصحاب رسانه هستیم، امیدواریم که بتوانیم برنامه‌های خوبی را برای این شهر زیبا برگزار کنیم.

وی ادامه داد: محور فعالیت مدیریت شهری در هفته فرهنگی حول معرفی مشاهیر و مفاخر اصفهان است در واقع درصدد هستیم از جنبه‌های مختلف اصفهان را علاوه بر مردم شهر و کشور به مردم جهان نیز بشناسانیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: هر روز هفته فرهنگی اصفهان به نام یکی از مفاخر نامگذاری و بر این اساس رویدادهای مختلف برنامه‌ریزی شده است.

شاهمرادی با بیان اینکه در این هفته نیم نگاهی به حضور گردشگران داخلی و خارجی شده است، تصریح کرد: ساعت ۲۰ روز ۱۲ اردیبهشت ماه در خیابان چهارباغ مقابل مجسمه شیخ‌بهایی رویداد هفته فرهنگی افتتاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه نیز به نام شیخ بهایی نامگذاری شده است که فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود آغاز می‌شود.

تشریح برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان اشاره کرد و گفت: روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه کارگاه بزرگ فرهنگی از پل خواجو تا پل چوبی با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد تا به خلق آثار مختلف با موضوع زاینده‌رود بپردازند.

شاهمرادی ادامه داد: چهاردهم اردیبهشت‌ماه به نام آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نامگذاری شده است، در این راستا رویدادی برای ناگفته‌های مشروطه اصفهان طراحی شده است که در خانه مشروطه اصفهان با حضور اهالی فن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری آئین گرامیداشت زاینده‌رود در روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد: رویدادی در زمینه مدیریت سنتی زاینده‌رود و برای احیای زاینده‌رود طراحی شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه در ایام هفته فرهنگی اصفهان در مناطق کم‌تر برخوردار ورزش‌های بومی و محلی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه نیز به نام شهید خرازی نام‌گذاری شده است، در این راستا در گلستان شهدا ویژه برنامه‌ای تدارک دیده شده است، همچنین همایش بزرگ پیاده‌روی از ۱۷۰ ایستگاه ورزشی پیاده‌روی تا میدان امام (ره) را خواهیم داشت.

شاهمرادی اضافه کرد: کارگاه موسیقی ایرانی روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در هنر سرای خورشید، برنامه تفریح و بازی در محله امیر عرب، جشن سالمندان با عنوان «نور چشمان اصفهان» از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳ در باغ غدیر برگزار می‌شود، همچنین نشست «شیوه ما مردمان» با موضوع کتابت از دوران صفوی تا امروز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در موزه عصارخانه شاهی و سخنرانی با موضوع «اصفهان بین دو انقلاب» از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در باغ طوبی مجموعه تخت‌فولاد برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در روز جمعه شانزدهم اردیبهشت‌ماه نیز آئین اختتامیه مسابقات فرهنگی ورزشی جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان در ۲۳ رشته ورزشی از ساعت ۲۰ تا ۲۳ در باغ نور، برنامه تفریح و بازی در محله قائمیه، شب شعر عاشقانه‌های اصفهان به یاد استاد صغیر اصفهانی از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در باغ غدیر و برنامه «اصفهان به رنگ نجوم» از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مرکز نجوم ادیب برگزار می‌شود، همچنین خانه مشروطه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ میزبان برنامه «پیشینه اقتصاد ملی در اصفهان» خواهد بود.

رونمایی از دو سقاخانه مرمت شده در اصفهان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای روز شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه، خاطرنشان کرد: در این روز همایش بین‌المللی در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، آئین اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان (پوپک) از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در کتابخانه مرکزی و برنامه تفریح و بازی در محله دهنو برگزار می‌شود، همچنین با توجه به این گویش، نشست «لهجه و گویش مردم اصفهان» از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در موزه گرمابه علی‌قلی آقا و آئین رونمایی از کتاب و آلبوم «کرشمه» از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور شهردار اصفهان در هنر سرای خورشید برگزار خواهد شد.

وی گفت: روز شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه همایش بین‌المللی میرداماد با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، حامد ناجی، مهدی امامی جمعه برگزار می‌شود.

شاهمرادی افزود: آئین گرامیداشت هنرمندان نگارپرداز در عتبات و بقاع متبرکه با عنوان «آستان جانان» از ساعت ۲۰ تا ۲۲ یکشنبه هجدهم اردیبهشت‌ماه در تکیه بابا رکن‌الدین مجموعه تخت فولاد برگزار می‌شود، همچنین نشستی با عنوان «موزه و مواجهه مخاطب با اثر هنری» از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در موزه ملی هنر اصفهان و آئین رونمایی از دو سقاخانه مرمت شده شامل سقاخانه بازار و سقاخانه چهارراه نقاشی در این روز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه روز دوشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه نمایشگاه عکس «اصفهان و کودکان لهستانی» همراه با سخنرانی وزیر امور خارجه لهستان برگزار می‌شود، گفت: ۸۰ سال پیش اصفهان میزبان کودکان لهستانی به دنبال وقوع جنگ جهانی بوده است، لذا این ویژه برنامه تدارک دیده شد.

توجه به مفاخر اصفهان در فضاسازی شهری

معاون فرهنگی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در روز آخر همایش بزرگ «تای چی» ویژه بانوان از ساعت ۷ صبح در زمین چمن مصنوعی باغ غدیر و نشست «اصفهان و گل و مرغ‌هایش با محوریت اصفهان من شهر زندگی» از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در موزه ملی هنر اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در نظر داریم در فضاسازی شهری به مفاخر اصفهان بپردازیم، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است با وجود اینکه نام بسیاری از خیابان‌ها را می‌دانیم ولی سابقه‌ای از مفاخر و اسامی خیابان‌ها نداریم در این راستا رویداد نام‌ها و یادها را در مناطق پانزده‌گانه شهرداری طراحی کردیم که با استفاده از فضاسازی شهری، شهروندان با مفاخر شهر خود بیشتر آشنا شوند.

شاهمرادی تصریح کرد: در این هفته همچنین از ۱۰ اثر مکتوب رونمایی می‌شود، البته آثاری نیز در فضای مجازی برای معرفی هرچه بیشتر اصفهان تهیه شده است.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته فرهنگی اصفهان به نام یکی از مشاهیر اصفهانی، خاطرنشان کرد: روزهای سیزدهم تا نوزدهم اردیبهشت‌ماه به ترتیب به نام شیخ‌بهایی، آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، شهید سردار حسین خرازی، استاد صغیر اصفهانی، استاد حاج مصورالملکی، بانو علویه همایونی و علامه جلال‌الدین همایی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به نقش رسانه در معرفی هر چه بهتر اصفهان، تاکید کرد: اصحاب رسانه می‌توانند در اینکه بتوانیم تصویر صحیحی از اصفهان به نمایش بگذاریم، کمک کنند، البته این به معنی تمجید و تعریف صرف از برنامه‌ها نیست.

برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در شهرهای خواهر خوانده

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالات خبرنگاران، گفت: در هفته فرهنگی اصفهان بازدید از کلیسای وانک و موزه موسیقی ارامنه برای شهروندان نیم بها است، خوشبختانه بزرگان ارامنه اصفهان همکاری خوبی در اجرای برخی از برنامه‌ها با شهرداری داشته‌اند، لذا یک ضرب آهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز با ادیان دیگر داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در هفته فرهنگی اصفهان، هدایایی نیز برای خواهرخوانده‌ها پیش بینی شده است و در این راستا ویژه برنامه‌ای در شهر پرتو کشور پرتغال خواهیم داشت، البته اکنون در پاویون شهر کوالالامپور نیز نمایشگاهی توسط شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.

شاهمرادی با بیان اینکه سیاست مدیریت شهری در عرصه مراکز فرهنگی «مردم سپاری» است، تصریح کرد: در دوره گذشته برخی از واگذاری‌ها در این عرصه از مسیر قانونی نبوده است و امکان رفاقت بازی در این موضوع به‌وجود می‌آمده است، اما در این دوره تمام فرهنگسراها به صورت مجدد ارزیابی شد تا تصمیماتی متناسب با آنها گرفته شود.

وی افزود: در شهرداری شورایعالی واگذاری مراکز با حضور اعضای مشخصی از جمله نمایندگانی از شورای اسلامی شهر فعالیت می‌کند، در این راستا همه افراد که تقاضای حضور در فرهنگسراها را دارند، پاکت شرایط تحویل فرهنگسراها را دریافت می‌کنند و سپس بعد از درخواست کتبی خود به سازمان فرهنگی شهرداری، افراد در هیئت کارشناسی مصاحبه می‌شوند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: مدیریت شهری نیز خواسته‌های جاری از مدیران فرهنگسراها دارد که همه باید قبول کنند و انجام دهند، همچنین کمک هزینه‌ای از سوی سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان به فرهنگسراها پرداخت می‌شود، البته پیش‌بینی شده است که معاونان فرهنگی مناطق پانزده‌گانه با توجه به وِیژه برنامه‌هایی که فرهنگسراها اجرا می‌کنند، کمک هزینه‌هایی نیز به صورت تشویقی پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: بعضی از مراکز فرهنگی ما چون مراکز ورزشی در برخی از مناطق امکان درآمد زایی دارند که به سمت مزایده برای واگذاری آنها می‌رویم، البته تمام تعرفه‌های دریافتی آنها بر اساس تعرفه‌های مصوبه شورای اسلامی شهر است و حق تخلف در این عرصه را ندارند.

شاهمرادی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ مرکز فرهنگی در شهر اصفهان در اختیار مدیریت شهری است که نظارت دقیق بر همه آنها قطعاً بدون کمک شهروندان و اصحاب رسانه محقق نمی‌شود.

درصدد ایجاد دفتر صنایع دستی و صنایع خلاق هستیم

وی افزود: واگذاری مرکز فرهنگی که اخیراً اتفاق افتاده است، بدون هیچ سفارشی انجام شد، لذا اصحاب رسانه ناظر ویژه سازمان فرهنگی باشند زیرا حوزه فرهنگ برای اصفهان بسیار حساس و گستردگی فعالیت‌های اصفهان بسیار زیاد است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در توضیح اقدامات انجام شده در وادی صنایع دستی شهر اصفهان گفت: اخیراً با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان جلسه مشترکی داشتیم که مسئولیت در حوزه صنایع دستی برعهده ما قرار گرفت در این راستا تدابیری در این زمینه صورت گرفته است که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: بر همین اساس درصدد ایجاد دفتر تخصصی برای صنایع دستی و صنایع خلاق برای اصفهان هستیم که امیدواریم پس از دریافت مجوزهای لازم این دفتر را در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان تشکیل دهیم.

در واگذاری مجتمع مطبوعاتی نگاه درآمدی نداریم

وی در خصوص وضعیت مجتمع مطبوعاتی شهرداری اصفهان گفت: کل اجاره‌ای که شهرداری از واحدهای مطبوعاتی می‌گیرد ماهانه ۱۲ میلیون تومان است، لذا شهرداری هیچگاه نگاه اقتصادی به مجتمع مطبوعاتی نداشته است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به نحوه واگذاری مجتمع مطبوعاتی، افزود: درصدد هستیم به سمت عدالت اجتماعی و عمومی و فراخوان‌های عمومی برای مراکز مختلف حتی مجتمع مطبوعاتی شهرداری اصفهان پیش رویم، بر این اساس جلسات متعددی با هیئت مدیره مجتمع مطبوعاتی تشکیل و بر این موضوع تاکید شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۳ تا کنون هیچ‌گونه افزایش اجاره بهایی در واحدهای مجتمع مطبوعاتی نداشته‌ایم و حتی تخفیف‌هایی در سال‌های اخیر داده شده است، تصریح کرد: تفاهم و همفکری با هیئت مدیره مجتمع مطبوعاتی که از بدنه مطبوعات هستند اولویت ما در تصمیمات اتخاذی خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید با عدالت و شفافیت در واگذاری‌های همه مراکز فرهنگی چون مجتمع مطبوعاتی عمل کنیم، شهرداری اصفهان هیچگاه نگاه درآمدی و مالی به مجتمع مطبوعاتی ندارد.

تدابیر شهرداری برای حمایت از معلولان

شاهمرادی در پاسخ به سوال خبرنگار معلول حاضر در جلسه پیرامون دغدغه‌های این قشر از جامعه، گفت: وقتی شعار «اصفهان من، شهر زندگی» می‌دهیم یعنی اینکه تمام تلاش خود را برای زیست‌پذیری تمام شهروندان حتی اقشار معلول را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تدابیری را برای حضور پررنگ گروه‌های مختلف همچون معلولان، سالمندان و کودکان را به بهترین شکل ممکن داریم، در این راستا تسهیلات خوبی برای معلولان و اقشاری که نیاز به حمایت بیشتر دارند از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب کارت منزلت برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: چندین فعالیت برای گیت‌های ورودی معابر که برای کالسکه‌داران موجب زحمت می‌شد، تدبیر و اندیشه شده است که مصداق آن در ورودی چهارباغ در میدان امام حسین (ع) مشهود است.

وی تاکید کرد: بودجه‌ای برای کارت منزلت اقشار تحت حمایت چون معلولان با حمایت شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است، همچنین استفاده از قطار شهری نیز به کارت منزلت افزوده شد و به هیچ عنوان ماهانه شارژ آن نمی‌سوزد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: هدفمند شدن یارانه‌ها و ارائه تخفیف در عرصه‌های مختلف برای رسیدن به صاحبان اصلی این کمک‌ها، سیاست شهرداری اصفهان است.

اقدامات شهرداری اصفهان برای کودکان کار در هفته فرهنگی

وی در بیان اقدامات شهرداری اصفهان برای کودکان کار در هفته فرهنگی گفت: رویدادهای تفریحی و شادی برای مناطق محروم شهر در نظر گرفته‌ایم که بخش اعظمی از کودکان کار در این مناطق سکنی دارند.

وی اظهار کرد: ما هیچ وقت تلاش نداشتیم عیوب و کاستی‌های شهر را پنهان کنیم، ولی همراهی سایر ارگان‌ها لازمه توانمندسازی و ساماندهی کودکان کار است که به نظر می‌رسد سایر دستگاه‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم رونمایی از پوستر هفته فرهنگی اصفهان که منقش به تصویری زیبا از مدرسه امام صادق (ع) چهارباغ اثر محمد علی حدّت بود، انجام شد.

کد خبر 571892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.