عصرانه خبری علم‌وفناوری ۷ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد نگرانی ژاپن از تسلط اپل و گوگل بر بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند، اینستاگرام به دنبال آزمایش ویژگی جدیدی درباره پست‌ها و ایلان ماسک “توییتر” را هم تصاحب کرد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

علت داغ شدن بیش از حد گوشی چیست؟

گاهی اوقات حین کار کردن با گوشی متوجه می‌شویم که دمای آن بسیار بالاتر رفته است. بالا رفتن دمای گوشی می‌تواند خطرساز باشد. علاوه بر اینکه باتری گوشی آسیب می‌بیند ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی شود.

گاهی اوقات حین کار کردن با گوشی متوجه می‌شویم که دمای آن بسیار بالاتر رفته است. بالا رفتن دمای گوشی می‌تواند خطرساز باشد. علاوه بر اینکه باتری گوشی آسیب می‌بیند ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی شود. داغ کردن گوشی مشکل شایعی بین کاربران اندروید و آیفون است. اما فکر می‌کنید دلیل بالا رفتن دمای گوشی چیست؟

باتری، عملکرد خود گوشی، استفاده بیش از حد از گوشی، کار کردن با گوشی حین شارژ و مواردی از این دست دلایل اصلی بالا رفتن دمای گوشی هستند. در برخی گوشی‌ها وقتی دمای دستگاه بالاتر از دمای مجاز گوشی باشد معمولا یک پیغام دستگاه بیش از حد داغ است روی صفحه ظاهر می‌شود یا علامت دماسنج بالای گوشی دیده می‌شود و تا زمانی که دما به حالت نرمال برنگردد این پیغام باقی می‌ماند.

نگرانی ژاپن از تسلط اپل و گوگل بر بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند

دولت ژاپن در گزارشی از سلطه‌ی اپل و گوگل بر بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند ابراز نگرانی کرده است. اپل می‌گوید با برخی از ادعاها مخالف است، ولی به تعامل سازنده با ژاپن ادامه می‌دهد.

گفته می‌شود دولت ژاپن گزارشی مبنی‌بر امکان وضع مقررات به‌منظور تضمین رقابت عادلانه در بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند که توسط دو شرکت بزرگ آمریکایی یعنی اپل و گوگل قبضه شده، منتشر کرده است. Kyodo New می‌نویسد اپل روز گذشته به این گزارش اعتراض کرده است.

غول بزرگ صنعت فناوری که با گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS حضور پررنگی در بازار موبایل دارد می‌گوید: «در کمال احترام، با برخی از نتیجه‌گیری‌های گزارش دولت ژاپن مخالفیم.» دولت ژاپن می‌گوید که از سلطه‌ی بی‌چون‌وچرای گوگل و اپل بر بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند نگران است.

مخالف هرگونه افزایش قیمت اینترنت و بسته‌های جدید هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: وزارت ارتباطات مخالف هرگونه افزایش قیمت اینترنت و بسته‌های جدید هستیم مگر اینکه تضمین بدهند کیفیت شبکه را طبق یک برنامه زمانبندی مشخص افزایش دهند.

عیسی زارع‌ پور وزیر ارتباطات در حاشیه اولین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت اینترنت، گفت: اپراتورها از ما خواستند به دلیل تورمی که طی این سال‌ها بوده، بسته‌های اینترنتی که زیر کف قیمت بوده را حذف کنند و از طرفی خواستند بسته‌های جدید با قیمت‌های جدید معرفی کنند که ما مخالفت کردیم.

وی گفت: ما به اپراتورها اعلام کردیم اگر برنامه و نیاز به منابعی برای توسعه دارید، حتماً باید این برنامه را ارائه دهید تا ما ارزیابی کنیم و آن را در قالب الحاقیه تبدیل به تعهد کنیم.

اینستاگرام به دنبال آزمایش ویژگی جدیدی درباره پست‌ها

اینستاگرام اخیراً آزمایش قابلیتی را آغاز کرده که به کاربران امکان می‌دهد، پست‌های مدنظر خودشان را در بالا نمایه هایلایت کنند.

مدتی است که اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد استوری‌های مورد علاقه خود را به بالای نمایه خودشان هایلایت کنند تا پس از اتمام زمان نمایش، در صفحه ذخیره شود. اکنون خبری مبنی بر اینکه اینستاگرام به زودی به کاربرانش اجازه خواهد داد که همین کار را با پست‌ها انجام دهند، منتشر شده است.

اینستاگرام اخیراً آزمایش قابلیتی را آغاز کرده که به کاربران امکان می‌دهد، پست‌های مدنظر خودشان را در بالا نمایه هایلایت کنند. اگر از جمله افرادی هستید که این قابلیت برای شما فعال شده، می‌توانید با ضربه زدن روی نماد سه نقطه در بالای یک پست و انتخاب گزینه جدید «Pin to your profile» به این ویژگی دسترسی پیدا کنید.

شواهد نشان می‌دهد که این تصمیم، اولین بار در ژانویه(دی ماه) توسط الساندرو پالوزی گرفته شد. تعداد انگشت شماری از پلتفرم‌های دیگر از جمله توییتر و تیک تاک نیز به کاربران این امکان را می‌دهند که پست‌ها را پین یا هایلایت کنند.

AMD Ryzen 7000 در پشتیبانی از حافظه DDR5 بهتر از اینتل است

می‌دانیم پردازنده‌های نسل بعدی AMD Ryzen 7000 از حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنند اما تیم سرخ هیچ گونه جزئیاتی ارائه نکرده است و حتی گفته می‌شود مادربردهای این نسل از DDR4 پشتیبانی نمی‌کنند. خبر خوب اینکه یک سازنده حافظه رم می‌گوید Ryzen 7000 در پشتیبانی از DDR۵ بهتر از نسل دوازدهم اینتل است.

اپیسر (Apacer) که یکی از سازندگان مطرح ماژول‌های حافظه رم است، می‌گوید ممکن است سری Ryzen 7000 از ماژول‌های حافظه ۵۲۰۰ مگاهرتزی DDR۵ به طور ذاتی پشتیبانی کند که ۴۰۰ مگاهرتز بالاتر از فرکانس استانداردهای JEDEC و البته بیشینه فرکانس پشتیبانی شده توسط پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake اینتل است.

می‌دانیم AMD سرگرم آماده کردن یک فناوری جدید به نام EXPO است که می‌توان آن را معادل Intel XMP 3.0 برای ماژول‌های حافظه DDR5 دانست. این فناوری امکان نگه داری و دسترسی به چندین پروفایل متفاوت برای ماژول‌های حافظه رم DDR5 را می‌دهد که از جمله آنها می‌توان حالت پهنای باند بالا و حالت تأخیر کم را برشمرد.

تیک تاک پردانلودترین اپلیکیشن جهان در فصل اول ۲۰۲۲ شد

داده‌های آماری مربوط به فصل اول ۲۰۲۲ نشان می‌دهند تیک تاک با ۱۷۵ میلیون بار دانلود از ابتدای سال ۲۰۲۲، توانسته عنوان پردانلودترین اپلیکیشن سراسر جهان را در سه ماهه اول سال جاری میلادی از آن خود کند.

گفتنی است از زمان راه‌اندازی اولیه، این برنامه تاکنون بیش از ۳.۵ میلیارد بار دانلود شده است. با این حساب، تیک تاک اولین برنامه غیر محصول متا محسوب می‌شود که توانسته به چنین نقطه عطفی دست پیدا کند. از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، هیچ اپلیکیشنی نتوانسته از نظر تعداد دفعات دانلود از تیک تاک پیشی بگیرد.

این شبکه اجتماعی طی ماه‌های اخیر بروزرسانی‌های کاربردی را برای کاربران خود منتشر کرد. همچنین اخیرا پلتفرم توسعه واقعیت افزوده خود با نام Effect House را نیز راه‌اندازی کرده است.

ردمی K50S با تراشه اسنپ‌دراگون هشت نسل یک پلاس در راه است

بر اساس اطلاعات اخیرا لو رفته، اسمارت‌فون‌های ردمی K50S، ردمی K50S پرو، شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو به‌همراه تراشه‌های مورد استفاده توسط آنها در پایگاه داده‌های IMEI و Mi Code رویت شده‌اند.

گزارشات نشان می‌دهند که این گجت‌ها به‌ترتیب طی ماه‌های آگوست و اکتبر به‌صورت رسمی عرضه خواهند شد. با توجه به کدهای لو رفته می‌توان دریافت که سری ردمی K50S شامل سه مدل مختلف خواهد بود.

گوشی‌های ردمی K50S و ردمی K50S پرو اساسا مشابه با سری ردمی K50 خواهند بود. این هندست‌ها از جدیدترین تراشه‌های اسنپ‌دراگون کوالکام و Dimensity شرکت مدیاتک استفاده خواهند کرد. با این‌حال تراشه اسنپ‌دراگون هشت نسل یک پلاس مورد استفاده در سری ردمی K50S توسط کمپانی TSMC تولید خواهد شد. این موضوع بدان معناست که سری ردمی K50S احتمالا به مدل رده بالای برند ردمی تبدیل خواهد شد.

حافظه SSD اکسترنال سامسونگ T7 Shield با پوشش مقاوم دربرابر ضربه معرفی شد

سامسونگ حافظه SSD اکسترنال سری T7 خود را با معرفی یک مدل جدید به نام T7 Shield توسعه داده است.

این حافظه مجهز به پوشش مقاوم در برابر ضربه است و به‌گفته سامسونگ می‌تواند ضربه‌های ناشی از سقوط از ارتفاع سه متر را تحمل کند. این پوشش پلاستیکی روی بدنه آلومینومی حافظه قرار گرفته و همچنین از استاندارد IP65 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار پشتیبانی می‌کند.

حافظه SSD اکسترنال سامسونگ T۷ Shield دارای رسانش حرارتی پایینی بوده و سرعت‌های خواندن/نوشتن آن به‌ترتیب به ۱۰۵۰ و ۱۰۰۰ مگابایت ‌بر ثانیه می‌رسند. سامسونگ می‌گوید که این سرعت‌ها، بالاترین سرعت‌های ممکن برای استاندارد USB 3.2 Gen2 هستند. این شرکت کره‌ای همچنین ادعا کرده است که حافظه T7 Shield تقریباً ۱۰ برابر سریع‌تر از حافظه‌های اکسترنال HDD و دو برابر سریع‌تر از حافظه‌های SSD مبتنی بر SATA است.

ایلان ماسک "توییتر" را هم تصاحب کرد!

ایلان ماسک توییتر را با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خرید

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خرید حالا او می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در محتوا و رویکرد توییتر داشته باشد.

ایلان‌ ماسک به زودی کلید توییتر را تحویل می‌گیرد. این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد، پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری مدیرعامل تسلا برای مالکیت خصوصی توییتر را پذیرفته است.

این به این معنی است که حالا ماسک می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در محتوا و رویکرد شبکه‌ای اجتماعی ایفا کند که ۲۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد و رویکردش بیشتر به نفع تفکر چپ بوده است.

کد خبر 571292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.