تصویب بودجه‌ مهم‌ترین بخش اختیارات شوراها

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: در حال حاضر شوراهای اسلامی شهر وظیفه تصویب بودجه شهرداری را دارند و مهم‌ترین بخش از اختیارات آنها این بخش است، به دلیل اینکه بودجه به طور دقیق در مدت یک سال اولویت‌ها و نحوه هزینه کردن آن را مشخص می‌کند.

داوود قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نهم اردیبهشت‌ماه و روز شوراها، اظهار کرد: در قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای برای این نهاد در نظر گرفته شده است افراد منتخب این نهاد در صورتی که دارای تخصص و دغدغه‌های لازم در جهت بهبود و افزایش کیفیت زندگی شهروندان باشند، می‌توانند به صورت مؤثری در راستای ایجاد پارامترهای یک شهر ایده‌آل گام‌هایی اساسی بردارند.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد شورا دارای تقوای لازم نباشند می‌توانند با تصمیم‌گیری اشتباه و یا منفعت‌طلبانه منابع شهر را از بین ببرند، در حال حاضر شوراها وظیفه تصویب بودجه شهرداری را دارند و مهم‌ترین بخش از اختیارات شورای اسلامی شهر این بخش است، به دلیل اینکه بودجه به طور دقیق در مدت یک سال اولویت‌ها و نحوه هزینه کردن آن را مشخص می‌کند.

رئیس‌کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تصریح کرد: باید در شورای اسلامی شهر اراک به این موضوع دقت شود، یکی از شعارهای شورای ششم تحقق مدیریت محله محوری در امور مدیریت شهری بوده است، باید این وعده محقق شود به دلیل اینکه در آینده مردم این موضوع را از منتخبین خود سوال خواهند می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید شورای اسلامی شهر از طریق مدیریت‌های محلی نسبت به رفع مشکلات آن محل اقدام کند، گفت: به دلیل اینکه افراد یک محله بهترین نظرات را در جهت رفع مشکلات محله خود دارند، در اراک حدود ۵۵ محله تعریف شده است، باید تلاش کنیم که بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت عمل‌گرایانه به معنای واقعی کلمه بر اساس بودجه محله‌محوری تنظیم شود، به دلیل اینکه در حال حاضر تنها حرف محله‌محوری به میان آمده است.

قربانی در خصوص اهمیت حضور شهروندان در حیات بخشیدن به شهر، اظهار کرد: نباید توجه به جسم شهر ما را از برنامه‌هایی که جان شهر را زنده می‌کند غافل کند. معتقد هستم شهر زمانی رسمیت می‌یابد که شهروند داشته باشد و اصالت شهر به انسان‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. انسان ترکیبی از روح و جسم است، بنابراین مطلوب است شهرداری و شورای اسلامی شهر در کنار برنامه‌هایی که به کالبد شهر می‌پردازد به تهیه و اجرای برنامه‌هایی توجه کنند تا حال شهروندان نیز خوب باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهروندان یک شهر افسرده باشند، ساخت پل‌ها و گذرگاه‌ها آنها را شاد نمی‌کند، بلکه باید بر اساس نیاز شهروند، بودجه شهر تقسیم شود، بنابراین شورای ششم توجه ویژه‌ای به مباحث فرهنگی خواهد داشت.

رئیس‌کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: مشارکت شهروندان در برنامه‌های مدیریت شهری مهم است، برای تحقق این امر باید شورا به تقویت نقش مساجد و محله‌ها در تصمیم‌گیری مدیریت شهری بپردازد، به دلیل اینکه اگر مساجد رونق یابد، شاهد افزایش مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود و هرچه مردم مشارکت بیشتری در برنامه‌های شهری داشته باشند حس مسئولیت‌گرایانه آنها در مقابل چالش‌ها و امکانات شهری افزایش خواهد یافت.

کد خبر 571258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.