شمعی برای تولد ۷۲ سالگی زاون

زاون قوکاسیان، متولد ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۲۹ فیلم‌ساز، منتقد ایرانی، ارمنی صاحب‌ سبک سینما بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر پیش می‌آید که یک هنرمند همزمان محبوب جوانان وپیشکسوتان باشد و همه با او خاطره داشته باشند. زاون از آن دسته هنرمندانی بود که همه عاشقش بودند و چه حیف که زود دوستدارانش را تنها گذاشت.

زاون در اصفهان به دنیا آمد و از دانشگاه همین شهر، در رشته شیمی فارغ‌التحصیل شد، همه می‌دانند که او عاشق سه چیز بود، اصفهان، مادرش و سینما.

مادرش آدا آتایان، عضو گروه نمایش ارامنه اصفهان بود که در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی هفته‌ای چهار شب به سینه‌کلوب تازه تأسیس‌شده‌ای در اصفهان می‌رفت و در همان زمان، زاون را به سینما و مجله‌های سینمایی علاقه‌مند کرد.

اواز همان جوانی عاشق سینما بود ومنزلش پاتوق علاقمندان به سینما و دوستدارانش بود. او برخلاف رشته تحصیلی‌اش که شیمی بود سینما را به طور جدی دنبال می‌کرد. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به تألیف کتابی درباره فیلم «چشمه» آربی آوانسیان، ۲۰ کتاب درباره سینماگرانی چون بیضایی، کیمیایی، کیارستمی، فرمان‌آرا، سینایی، گلاب آدینه، رضا ارحام صدر، فاطمه معتمد آریا، مجید انتظامی و کتابی با نام «بردی از یادم» درباره لورتا نوشین اشاره کرد.

 شمعی برای تولد ۷۲ سالگی زاون

درکنار نگارش یادداشت‌های سینمایی، چندین عنوان کتاب نیز درباره سینما و سینماگران تألیف کرد و در چند دوره از جشنواره‌های سینمایی در ایران، اتریش و ارمنستان جزو هیئت داوران بود.

اولین کتاب زاون در حوزه سینما در سال ۱۳۵۰ منتشر شد که دربارهٔ فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان نوشت. نوشتن کتابی دربارهٔ یک فیلم تا آن زمان در سینمای ایران سابقه نداشت.

آقای قوکاسیان، در سال ۱۳۵۰، فیلمسازی را با فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی نیز سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود. او به عنوان کارگردان چند فیلم کوتاه، مستند و داستانی ساخت: در فلق (کوتاه ۱۳۵۰)، عروس کهن (کوتاه ۱۳۵۲)، فصلی دیگر (کوتاه ۱۳۵۵)، نقش خیال (مستند ۱۳۶۶)، خاج شویان (مستند ۱۳۶۱) و همه فرزندان من (داستانی ۱۳۶۳).

قوکاسیان از ۱۳۵۰ با روزنامه‌ها و مجلات مختلف در زمینهٔ نقد فیلم و تئاتر همکاری داشت.

زاون فیلمسازی تجربی را از سال ۱۳۵۰ با سینمای هشت و تشکیل سینمای آزاد اصفهان که خود مسئولیت آن تا سال را ۱۳۵۷ برعهده داشت، آغاز کرد و نویسندگی و کارگردانی بیش از ۴۰ فیلم کوتاه، بلند و مجموعه داستانی و مستند را برعهده داشت. قوکاسیان در تاریخ هنر معاصر ایران، نخستین کسی است که برای یک فیلم سینمایی، کتاب نقد و بررسی تهیه و منتشر کرد. نام او در تاریخ سینمای ایران جاودانه خواهد بود.

زاون قوکاسیان به دلیل عوارض ناشی از سرطان معده به مدت چهار ماه در در اتریش بستری بود و در همین شهر در شهریورماه تحت عمل جراحی معده قرار گرفت. قوکاسیان بلافاصله پس از بازگشت به ایران به بیمارستان الزهرای اصفهان منتقل شد و تحت آزمایش‌های عمومی قرار گرفت. اما معالجات پزشکی نتوانست بیماری وی را مهار کند. قوکاسیان سرانجام در ساعت دو بعد از ظهر ۱ اسفند ۱۳۹۳ در سن ۶۵ سالگی در منزلش در اصفهان درگذشت.پیکر زاون قوکاسیان، روز دوشنبه چهارم اسفندماه، از خانه هنرمندان اصفهان تشییع و سپس در گورستان ارامنه، در کنار پدر و مادرش به خاک سپرده شد.

تندیس زاون قوکاسیان در حاشیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در میدان جلفای اصفهان رونمایی شد که متأسفانه بعد از مدتی تخریب شد و توسط شورای اسلای شهراصفهان بازسازی شد.

خبرنگار: الهام شهیدان

کد خبر 571110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.