آغاز فعالیت اولین اتوبوس خودران بریتانیا

مدیران بریتانیا از تردد اولین اتوبوس بدون راننده با اندازه معمولی در جاده‌ها طی چند روز آینده خبر داده و مدعی شده‌اند این اقدام در راستای تحقق ترویج خودروهای اتوماتیک در سراسر کشور و حتی جهان اعمال خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طرح آزمایش اولین اتوبوس به اندازه‌ای برابر با اتوبوس‌های معمولی و بدون راننده، با بهره‌گیری از پنج دستگاه جدید در ادینبرو، پایتخت و دومین شهر بزرگ اسکاتلند، آغاز خواهد شد که موفقیت آن، گسترش هرچه بیشتر این اتوبوس‌ها را در سراسر قلمروی بریتانیا در پی خواهد داشت. ناوگان اتوبوس‌رانی Stagecoach با همکاری کمپانی فناوری Fusion Processing، کارخانه تولیدکننده اتوبوس الکساندر دنیس و بخش حمل‌ونقل اسکاتلند مسئولیت پیاده‌سازی مرحله آزمایشی تردد اتوبوس‌های جدید را به عهده گرفته‌اند و در نظر دارند این خودروها را بدون مسافر در بعضی از خیابان‌های ادینبرو به حرکت درآورند.

برنامه‌ریزان اسکاتلند از میزبانی اتوبوس‌های بدون راننده حتی برای دوره آزمایشی بسیار احساس خرسندی کردند و مدعی شده‌اند خدمات را به طور کامل برای تسهیل تردد این خودروها فراهم خواهند آورد.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس خودران بریتانیا

مسیرهای تردد اتوبوس‌های بدون راننده بریتانیا

اتوبوس‌های بدون راننده جدید ادینبرو قادر خواهد بود با سرعت حداکثر ۵۰ مایل بر ساعت در مسیر ۲۲.۵ کیلومتری تردد کند، ضمن این‌که اغلب مسیرهای مربوط به عبور و مرور وسیله‌های نقلیه موتوری برای حرکت آن‌ها در نظر گرفته شده است. البته، بخش اعظم سفر این اتوبوس‌ها، در مسیرهای طراحی شده مخصوص خود آن‌ها انجام می‌شود که مدیریت در این مسیرها به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد تا احتمال وقوع حادثه در آن‌ها به حداقل برسد. در ضمن، اتوبوس‌ها بخشی از سفر خود را به سمت یک پارک تجاری و جاده‌هایی کوچک‌تر منتهی خواهد کرد.

سنسورهایی که روی خودروهای بدون راننده جدید پایتخت اسکاتلند و مسیرهای حرکت آن‌ها نصب خواهد شد، آن‌ها را قادر خواهد کرد در مسیر مشخص شده حرکت کند، ضمن این‌که از ورود سایر وسایل حمل‌ونقل به این جاده‌ها خودداری خواهد شد. در نتیجه، ایمنی خودروهای بدون راننده از تضمین بیشتری برخوردار می‌شود و امکان وقوع حادثه در مسیر حرکت آن‌ها به حداقل و حتی صفر خواهد رسید. جالب است بدانید که یک سیستم قدرتمند در این اتوبوس‌ها تعبیه شده است که مانند یک راننده عمل می‌کند و کنترل حرکت خودرو را در دست می‌گیرد که این امر به سهم خود، در افزایش ایمنی تردد از طریق اتوبوس‌های جدید نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس خودران بریتانیا

اعضای تیم توسعه‌دهنده اتوبوس‌های بدون راننده بریتانیا با اندازه برابر با اتوبوس‌های معمولی ادعا کرده‌اند که خدمات آن‌ها به تسهیل رفت و آمد در سراسر قلمرو منجر خواهد شد و در کاهش انتشار گازهای آلاینده و تبعات مثبت ناشی از آن سهیم خواهد بود. آن‌ها همچنین مدعی شده‌اند که در صورت موفقیت مرحله آزمایشی رفت‌وآمد خودروهای بدون راننده در پایتخت اسکاتلند، به گسترش آن‌ها در سایر نقاط دنیا نیز خواهند پرداخت تا از این طریق، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان کره خاکی ایفا کنند.

اتوبوس‌های جدید از ظرفیت حمل همزمان ۳۶ مسافر برخوردار است که پس از آغاز فعالیت کامل خود در ادینبرو، به تسهیل سفر ۱۰ هزار نفر در هر هفته کمک خواهد کرد.

پیش از ظهور این اتوبوس‌ها، انواع مختلفی از خودروهای بدون راننده در سراسر جهان، خواه به طور آزمایشی یا عملی، فعالیت خود را در شهرهای مختلف آغاز کرده بودند، با این حال اندازه اتوبوس‌های ادینبرو و ظرفیت حمل مسافر توسط آن‌ها، نسل جدید خودروهای خودران را از انواع قدیمی آن‌ها متمایز کرده است.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس خودران بریتانیا

رده‌بندی خودروهای بدون راننده توسط انجمن مهندسان خودرو

انجمن بین‌المللی مهندسان خودرو، از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در آمریکا به‌شمار می‌رود که در زمینه ارائه استانداردها برای صنایع مختلفی نظیر خودروسازی، هوافضا و خودروهای تجاری فعالیت می‌کند. این انجمن، شش رده‌بندی را برای خودروهای بدون راننده مشخص کرده و میزان اتوماتیک بودن آن‌ها را بین سطوح صفر تا پنج تعریف کرده است. بر این اساس، خودروهایی که در گروه صفر قرار می‌گیرد، کاملاً به صورت دستی عمل می‌کند، حال آن‌که میزان خودکاری وسایل نقلیه گروه پنجم به صددرصد می‌رسد.

اتوبوس‌های بدون راننده جدید ادینبرو در مرحله آزمایشی، در رده چهارم استاندارد انجمن بین‌المللی مهندسان خودرو قرار خواهد گرفت به این معنی، که نیازی به وجود راننده برای به حرکت در آوردن آن‌ها و تضمین ایمنی وجود ندارد و تنها در شرایط خاصی یا مناطق ویژه‌ای تردد آن‌ها مشمول نظارت خواهد بود.

البته تولیدکنندگان این اتوبوس‌ها مدعی شده‌اند که در آینده نزدیک، خدمات خود را برای بهبود عملکرد خودروهای جدید توسعه خواهند داد تا در نهایت، اتوبوس‌هایی با اندازه اتوبوس‌های معمولی شهری ایجاد کنند که در آن‌ها، هیچ نیازی به کنترل تردد نخواهد بود و در واقع، اتوبوس‌ها در رده پنجم استاندارد انجمن بین‌المللی مهندسان خودرو قرار خواهد گرفت.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس خودران بریتانیا

کد خبر 571054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.