بیست‌وششم آوریل؛ روز جهانی یادبود چرنوبیل

فاجعه چرنوبیل یکی از مخرب‌ترین حوادث دردناک در تاریخ بشر بوده که زندگی نسل‌های بعد از خود را نیز متحول کرده است؛ بیست‌وششم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی یادبود فاجعه آوریل نامگذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فاجعه چرنوبیل که به عنوان فاجعه‌انگیزترین حادثه اتمی تاریخ جهان شناخته شده، از زمان وقوع خود در بیست و ششم ماه آوریل ۱۹۸۶ تا به امروز، زندگی بسیاری از مردم سراسر اروپا را تحت تأثیر قرار داده است.

در این حادثه که در حوالی نیمه شب به وقوع پیوست، رآکتور شماره چهار نیروگاه چرنوبیل، واقع در نزدیکی شمال کی‌یف پایتخت اوکراین امروز، در یک روند آزمایشی منفجر شد و انتشار مواد رادیواکتیو بر اثر آن، خالی شدن شهر از سکنه را در پی داشت.

بسیاری از محققان استدلال کرده‌اند که دست کم ۱۵۰ سال زمان لازم است تا وضعیت سکونت در این منطقه به حالت عادی بازگردد و مردم بتوانند مانند گذشته در آن، با ایمنی نسبی زندگی کنند.

عمق فاجعه چرنوبیل به حدی زیاد بود که سازمان ملل متحد تصمیم گرفت همه ساله، روز وقوع این حادثه را گرامی بدارد و جهان را به همدردی با جوامع آسیب‌دیده بر اثر آن، دعوت کند.

تاریخچه روز یادبود حادثه چرنوبیل

نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال ۱۹۷۷ میلادی احداث شد تا نیروی مورد نیاز را برای زیرساخت‌های بخشی از اتحادیه جماهیر شوروی، که در دنیای مدرن پریپیات اوکراین نام گرفته است، تأمین کند و در نهایت، رشد اقتصادی را برای منطقه به ارمغان آورد. در سال ۱۹۸۲ و پیش از وقوع فاجعه چرنوبیل، واقعه‌ای نه چندان فاجعه‌بار در رآکتور یک نیروگاه هسته‌ای اتفاق افتاد و به مدت چند ماه، مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه رقم زد. البته وقوع این حادثه از مردم جهان پنهان ماند تا این‌که فاجعه اصلی رخ داد و انفجاری مهیب را در سراسر منطقه پریپیات امروزی در پی داشت.

نکته جالب توجه این‌که اگرچه ۳۶ سال از وقوع حادثه چرنوبیل می‌گذرد، با این حال همچنان اثرات آن بر زندگی بسیاری از مردم اروپا به جا مانده و درماندگی ابدی را برای آنان رقم زده است. در واقع، اگرچه پس از واقعه چرنوبیل، نیروگاه اتمی تعطیل شد، اما پیامدهای آن همچنان زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و تبعاتی دائمی را برای آن‌ها در پی داشته است.

در واقع، بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم جهان، آلودگی هوای ناشی از انتشار رادیواکتیو را تجربه کرده‌اند که در آن زمان، بر اثر انفجار وارد جو شد.

از آن‌جا که در زمان وقوع فاجعه چرنوبیل، ارتباطات میان مدیران منطقه و ساکنان از شفافیت کافی برخوردار نبود، در نتیجه وقوع حادثه از سوی بزرگان شوری انکار می‌شد و اغلب از انفجار به عنوان رویدادی پیش پا افتاده و بی‌خطر یاد می‌کردند که همین امر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت ساکنان اطراف منطقه و حتی شهروندان کشورهای هم‌مرز منجر شد.

حتی بسیاری از مردم آن زمان در فرآیند پاکسازی منطقه از آلودگی‌های ناشی از انفجار جان خود را از دست دادند چرا که خطرهای ناشی از این اقدامات از سوی مدیران پنهان ماند. در همین بحبوحه، سازمان ملل متحد اقدامات خود را برای کمک به کنترل فاجعه آغاز کرد و توانست از تلف شدن جان افراد بیشتری جلوگیری کند.

بیست‌وششم ماه آوریل و همزمان با سالگرد وقوع فاجعه چرنوبیل، سازمان ملل متحد هر سال این روز را به عنوان روز جهانی یادبود فاجعه چرنوبیل معرفی کرد و از مردم جهان خواست، یادآور قربانیانی باشند که به هر شکلی، تحت تأثیر این حادثه، لحظات تلخی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند.

چگونه می‌توان روز جهانی فاجعه چرنوبیل را گرامی داشت؟

بیشتر مردم در سراسر جهان، در روز یادبود فاجعه چرنوبیل تلاش می‌کنند اطلاعات خود را در مورد این حادثه بزرگ افزایش دهند و از علت اصلی وقوع آن، که برای مدتی طولانی از جهانیان پنهان ماند، آگاه شوند.

برخی از آنان، به یاد عزیزان از دست رفته و برای همدردی با خانواده‌های بازمانده، شمعی روشن می‌کنند حال آن‌که بسیاری نیز به نمایش پیام‌های همدردی در صفحه‌های مجازی خود می‌پردازند تا حس دلسوزی با افرادی را بیان کنند که هم‌اینک و پس از گذشت چند دهه نیز، همچنان تبعات منفی ناشی از فاجعه را در زندگی خود تجربه می‌کنند. استفاده از هشتگ‌های مرتبط در رسانه‌های اجتماعی نیز از دیگر اقدامات مردم سراسر جهان به منظور یادآوری از فاجعه عظیم چرنوبیل به‌شمار می‌رود.

کد خبر 570936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.