چرنوبیل؛ انفجار دروغ‌ها، فاجعه خاموش

طبق داده‌های سازمان بین المللی «انجمن جهانی هسته‌ای»؛ انرژی هسته‌ای ١١ درصد از برق جهان را تولید می‌کند، بیش از ٣٠ کشور از ٤٣٠ راکتور هسته‌ای تجاری استفاده می‌کنند که بیش از ٠٠٠,٣٧٠ مگاوات برق تولید می‌کنند. با این وجود، خطرات جبران ناپذیر استفاده از این انژری انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حادثه هسته‌ای چرنوبیل بزرگترین فاجعه هسته‌ای در طول تاریخ، درس‌های زیادی را به ما می‌آموزد؛ این که سیاست قرنطینه کردن و سرکوب صدای منتقدین، نبودن رسانه‌های آزاد و تماشاچی بودن در حوادث چه خطراتی را با خود به همراه خواهد داشت. مینی سریال چرنوبیل که بسیار مورد تحسین منتقدین و بینندگان قرار گرفته و بر اساس این فاجعه ساخته شده است، در IMDB با کسب امتیاز ٩.٧ از ١٠ و عنوان بهترین سریال تاریخ را به خود اختصاص داد. اگرچه برخی منتقدین بر این باورند که این سریال نوع دیگری از پروپاگاندا به سبک هالیوودی است که پروپاگاندای شوروی سابق را به سخره می‌گیرد و معتقدند که در این سریال تحریف صورت گرفته است؛ اما صحنه پردازی‌ها و تطبیق مناسب صداها و موسیقی متن، انتخاب مناسب بازیگران هم از نظر شباهت به شخصیت‌های واقعی و هم از نظر مهارت بازیگران، انتخاب مناسب دیالوگ‌ها، کشش قوی داستانی و ارجاع دهی به اسناد واقعی مرتبط با حادثه، از مهمترین ویژگی‌های این مجموعه پنج قسمتی است و این نقدها از جذابیت سریال و تمایل روز افزون برای تماشای آن نمی‌کاهد.

مینی سریال چرنوبیل Chernobyl به کارگردانی یوهان رنک، فاجعه هسته‌ای چرنوبیل از دو وجه به تصویر کشیده شده است: یک وجه آن رخ دادن فاجعه اتمی و تاثیرات زیست محیطی و آسیب‌های وارده به انسان‌ها و حیوانات است که بسیار تأسف برانگیز است. وجه دردناک‌تر در این مجموعه تلوزیونی؛ بعد سیاسی این فاجعه است؛ دست‌های پنهان در قدرت سیاسی کشور که از همان روز اول تأسیس نیروگاه‌های برق با انرژی هسته‌ای آغاز شده و حتی تا بعد از وقوع فاجعه و برگزاری دادگاه ادامه می‌یابد. جنبه‌ای که هم زمینه‌ساز وقوع حادثه شد و هم با سیاست مخفی‌کارانه و دروغ باعث شد تا ابعاد وقوع فاجعه و آسیب‌های وارده چندین برابر بدتر شود.

این مجموعه کوتاه تلوزیونی پنج قسمتی که بین تاریخ ٦ ماه می تا ٣ ژوئن ٢٠١٩ پخش شده است، به یکی از این فجایع هسته‌ای می‌پردازد. فاجعه‌ای که بر اساس مقیاس‌گر رویدادهای بین‌المللی هسته‌ای و رادیولوژیک، یکی از دو بحران هسته‌ای است که در گروه شماره ۷ (بالاترین مقیاس) طبقه‌بندی شده‌است و به گفته ریچارد بلک فاجعه چرنوبیل، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ تلفات، بدترین حادثه هسته‌ای در تاریخ محسوب می‌شود. در مقایسه با سایر رویدادهای هسته‌ای حادثه چرنوبیل ٤٠٠ برابر بیشتر از حادثه هیروشیما مواد رادیواکتیو را به جو زمین وارد کرد. اگرچه در این حادثه تعداد تلفات از سوی مقامات شوروی ٣١ کشته اعلام شده اما این آمار به دلایلی مورد انتقاد است و در کنار تعداد کشته‌شدگان، سایر تاثیرات بلندمدت از قبیل رشد نرخ سرطان و معلولیت‌ها در هنگام تولد در اکراین، بلاروس و چند کشور دیگر هنوز هم به این حادثه نسبت داده می‌شود و لذا تعداد واقعی قربانیان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر بخوانید در:

https://www.imna.ir/news/378357/

https://www.imna.ir/news/378604/

https://www.imna.ir/news/124237/

https://www.imna.ir/news/100739/

https://www.imna.ir/news/28385/

کد خبر 381748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.