قیاس چرنوبیل انسانی با فوکوشیمای طبیعی

خبرگزاری ایمنا: ششم اردیبهشت هر سال یادآور واقعه ناگواری است که 25 سال پیش رخ داد.



به گزارش ایمنا، 25 سال پیش در اتحادیه جماهیر شوروی سابق و اوکراین کنونی، رآکتو شماره 4 نیروگاه هسته ای چرنوبیل منفجر شد. دولت شوروی هیچگاه شمار واقعی آسیب دیدگان این انفجار را اعلام نکرد اما بر اساس برخی تخمین ها بیش از پنج میلیون نفر در این حادثه آسیب دیدند. میزان تشعشعات رادیو اکتیوی نیروگاه چرنوبیل معادل انفجار دویست بمب هسته ای بود.
مقامات ژاپنی روز سه شنبه 26 آوریل (ششم اردیبهشت) همزمان با بیست و پنجمین سالگرد انفجار نیروگاه چرنوبیل در اوکراین، به مقایسه ی این حادثه با انفجار نیروگاه فوکوشیما پرداختند.
هر دو انفجار هزاران قربانی گرفت و خسارات بسیاری بر جای نهاد، اما به گفته ی مقامات ژاپن شدت انفجار چرنوبیل بیشتر از فوکوشیما بوده است.
"یوکیو ادانو" سخنگوی دولت ژاپن روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه گفت: «مسئله این نیست که کدام حادثه فاجعه بارتر است، واقعیت اینست که طبیعت این دو حادثه متفاوت است. ما توانستیم انفجار در درون رآکتور هسته ای را متوقف کنیم و دامنه ی نشت رادیواکتیو نیز بسیار کمتر از چرنوبیل است. من فکر می کنم تفاوت اساسی بر سر نحوه ی برخورد با حادثه است.»
پیش از این نیز برخی کارشناسان با بیان اینکه عامل حادثه ی چرنوبیل انسان اما عامل حادثه ی فوکوشیما طبیعت است، این دو انفجار را با هم مقایسه کرده بودند.
کد خبر 28385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.