وقتی تئاتری‌ها اینفلوئنسر می‌شوند

در ابتدای کرونا و با تعطیلی تئاترها، خیلی از هنرمندان اصفهانی این رشته بیکار شدند و ناچار به شغل اینفلوئنسری روی آوردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اینفلوئنسری شغلی است که درآمد بالایی نیز دارد و هنرمندان برای هر تبلیغ مبلغ هنگفتی نیز دریافت می‌کنند. کلمه اینفلوئنسر بیشتر برای توصیف کسانی به‌کار می‌رود که از طریق کانال‌های اینستاگرامی خود در ذهن مردم نفوذ می‌کنند و اجتماع رایج این روزها هستند. عموماً تعداد دنبال‌کننده‌های این افراد بسیارزیاد است و معمولاً همه ازآنهاحرف شنوی دارند.

درآمد اینفلوئنسرهای فضای مجازی گاهی از دستمزد بازیگران سینمای ایران نیز بیشتر است.

این روزها از تبلیغ راگا گرفته تا طلای اقساطی و ترمیم ناخن تا تبلیغ لباس فروشی آنلاین در دستورکار این تئاتری‌ها برای تبلیغ قرار دارد.

متأسفانه این افراد بازیگران کودکان خردسال خود را نیز برای جذب فالوور بیشتر وارد این بازی کرده‌اند واز تأثیرات منفی و از بین رفتن حریم خصوصی این کودکان بی خبرند. زن پوشی که یکی از انتقادات شورای شهر سابق بود نیز در این تبلیغات دیده می‌شود و سعید یاردوستی با آرایش و لباس زنانه سعی در جذب مخاطب برای خرید لواز م خانگی دارد، چیزی که نه در عرف جامعه جاافتاده و باعث انتقاد بسیاری از طرفداران حقوق زنان شده است.

مخاطبان این اینفلوئنسرها برنامه روزانه این زوج‌های هنرمند وکودکانشان از صبح تا شب را می‌دانند واین ظلمی به کودکی است که قرار است در آینده در جامعه حریم خصوصی داشته باشد.

اانتظار می‌رفت با پایان تقریبی پاندمی کرونا و باز شدن سالن‌های تئاتر بازیگران شاخص تئاتر اصفهان دست از اینفلوئنسری بردارند وبه شغل اصلی خود یعنی هنرنمایش بپردازند. اما گویا درآمد بالای تبلیغات باعث فاصله آنها از فضای تئاتر شده است. قبلاً افراد هنرمند، با تجربه‌های درست، در جای درست می‌نشستند. اما متأسفانه امروزه این‌گونه نیست و مسائل مالی روی همه چیز تأثیر گذاشته است.

هزینه‌های بالای تبلیغات اینفلوئنسری به هزینه بازی در تئاتر می چربد و این بازیگران ترجیح می‌دهند همچنان به تبلیغات لوازم خانگی، روسری، لباس، طلای اقساطی و…به جای بازی در تئاتر بپردازند.

یکی از دیگر معضلات بازیگری در سینما انتخاب تقش ها براساس تعداد فالوورهای هنرمند است. ساناز سماواتی، بازیگر سریال «قصه هزار افسون» نیز در این رابطه می‌گوید زمانی انتخاب بازیگر برای یک نقش بر اساس صلاحیت و توانایی بود، اما امروزه متأسفانه برخی بر اساس تعداد فالوئر (دنبال‌کننده) بازیگر انتخاب می‌کنند. یعنی اینفلوئنسرها (تاثیرگذارهای مجازی) بازیگر شده‌اند.

در کنار اینفلوئنسری بازیگران تئاتر این روزها شاهد بازیگری و چهره شدن افرادی هستیم که کوچک‌ترین تلاشی برای جایگاهی که در آن قرار دارند نکرده‌اند. تکیه به افرادی که اصطلاحاً اینفلوئنسر نامیده می‌شوند و دارای شهرت مجازی هستند از اصل، کاری غیرحرفه‌ای است.

امیدواریم با پایان پاندمی کرونا هنرمندان به صحنه تئاتر بازگردند و عرصه تبلیغات را به اینفلوئنسرها واگذار کنند هرچند با هزنه هنگفت تبلیغات چنین چیزی بعد به نظر می‌رسد.

الهام سادات شهیدان

کد خبر 570880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.