جاده‌های استان مطابق استانداردهای بین‌المللی است/بادرود-کاشان به بزرگراه تبدیل خواهد شد

«منابع مالی و تکنولوژی در دیگر کشورها منجربه ساخت جاده‌های ویژه‌ای شده است که نمی‌توان منکر آن شد؛ اما استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران کاملاً با استانداردهای بین‌المللی یکسان است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه صنعت حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان دستیابی به توسعه همه‌جانبه به ویژه در حوزه اقتصاد کشورها است. علاوه بر کاهش میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای، با دارا بودن جاده‌هایی ایمن و توسعه حمل‌ونقل شاهد توسعه ترانزیت و به دنبال آن رشد اقتصادی خواهیم بود.

هرساله بسیاری از تصادفات جاده‌ای به علت وجود خودروهای بی‌کیفیت یا خطای انسانی اتفاق می‌افتد؛ برای نمونه می‌توان به آخرین پیک مسافرتی در کشور یعنی نوروز ۱۴۰۱ اشاره کرد. متأسفانه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، ۷۴۶ نفر از هم‌وطنان در سانحه رانندگی فوت کردند که این آمار ناشی از تصادفات جاده‌ای بیشتر از مرگ و میر ناشی از کرونا در همین بازه بود. از تعداد مذکور ۶۳۷ نفر در جاده‌های برون‌شهری و ۱۰۹ نفر در جاده‌های درون‌شهری جان خود را از دست دادند. قابل ذکر است که آمار تلفات ناشی از تصادف در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۱۴۰۰، ۲۳ درصد کاهش داشت.

اما علاوه بر خطای انسانی و خودروی بی‌کیفیت، عامل مؤثر دیگر در سانحه‌های رانندگی، جاده‌ها هستند. در سالیان اخیر با توجه به افزایش تعداد وسایل نقلیه و به دنبال آن افزایش سانحه‌های رانندگی، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری شامل حال مردم شده است. به همین منظور سرمایه‌گذاری اصولی و علمی در عوامل حادثه‌ساز در رانندگی، بررسی مشکلات در این زمینه و ارائه راه‌حل‌های مناسب و کاربردی می‌تواند از حجم تلفات و خسارات جاده‌ای را با کاهش چشمگیری مواجه کند. یکی از مشکلات اساسی در زمینه تصادفات جاده‌ای، کیفیت نامناسب جاده‌ها است.

به دلیل اهمیت موضوع ایمنی در حمل و نقل و با توجه به نام‌گذاری سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ توسط سازمان ملل متحد بر کنش و اقدام برای ارتقای ایمنی جاده‌ای، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز روز هفتم اردیبهشت‌ماه، «روز ایمنی حمل‌ونقل» نام‌گذاری شده است.

در همین راستا و به همین مناسبت، گفت‌وگویی با «بهزاد شاهسوندی» معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

اداره‌کل راه و شهرسازی چه وظایفی در بخش ساخت جاده‌ها بر عهده دارد؟

حوزه مهندسی و ساخت این اداره، وظیفه احداث باند دوم در محورهای دو خط را بر عهده دارد. بر این اساس این محورها از راه‌های اصلی به بزرگراه ارتقا می‌یابد که نقش بسیار مهمی در ایمنی و کاهش تصادفات دارد. در محورهای دو بانده، تصادفات بسیار کمتر بوده و اگر سانحه‌ای وجود داشته باشد، بیشتر ناشی از خطای انسانی است.

آماری از مهم‌ترین پروژه‌های ساخت جاده در سطح استان ارائه دهید

اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سال ۱۴۰۰، ۳۲ قرارداد با مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان شامل احداث باند دوم، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، ۲۵۲ کیلومتر راه‌سازی و ۲۴ تقاطع غیر همسطح داشته است. این قراردادها شامل ایمنی، خط‌کشی و نصب علائم بوده است. همچنین هشت هزار و ۸۲۰ پایه تابلوی هشدار دهنده و ۵۷۶ کیلومتر خط کشی از این جمله این موارد است.

۲۶ قرارداد برای نظارت و مطالعات پروژه‌ها با مهندسان مشاور منعقد شده است. در مجموع با توجه به هزینه افزایش ۲۵ درصدی قراردادها، باید ۷۸۰ میلیارد تومان هزینه شود تا پروژه‌های استان به سرانجام برسد. در سال ۱۴۰۱، ۲۵ درصد (حدود ۱۵۰ میلیارد تومان) نیز از طریق برگزاری مناقصه به مبلغ قراردادهای استان اضافه خواهد شد.

۲۳ پروژه در سال گذشته در استان وجود داشت. در شمال استان و شهرستان کاشان، محور باند دوم برزک-کاشان در حال انجام است که شامل کاشان-مشهد اردهال و کاشان-برزک-سه راهی موته به طول ۹۵ کیلومتر می‌شود. با اجرای سه راهی استرک، عملیات اجرایی محور کاشان مشهد اردهال به پایان خواهد رسید.

در محور کاشان-برزک-سه راهی موته نیز عملیات اجرایی ۱۵ کیلومتر از مسیر انجام و به بهره‌برداری رسیده است. به دنبال آن هستیم که در سال جاری نیز ۲۵ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری برسد. چندین تقاطع غیرهمسطح در این محور وجود دارد که در اولویت بعدی اجرایی خواهد شد.

این جاده به جاده مرگ معروف شده است؛ زیرا محور قدیم آن عرض کمی دارد و این، به دلیل کوهستانی بودن است. همچنین قوس‌های ناایمن در این مسیر وجود دارد. به دنبال آن هستیم که تا پایان ۱۴۰۳ این مسیر به بهره‌برداری برسد.

جاده‌های استان مطابق استانداردهای بین‌المللی است/بادرود-کاشان به بزرگراه تبدیل خواهد شد

در شمال استان چه پروژه‌های دیگری در حال انجام است و هر کدام چه میزان پیشرفت داشته است؟

از دیگر پروژه‌های عمده شهرستان کاشان، می‌توان به محور بادرود-کاشان اشاره کرد. این مسیر ترانزیت است که تکمیل ۲۶ کیلومتر آن بر عهده استان اصفهان است. لایه دوم آسفالت و شانه‌سازی محورها در این مسیر در دست انجام است و سعی داریم تا پایان سال ۱۴۰۱ احداث این مسیر به پایان برسد. این محور تا پایان ۱۴۰۱ کاملاً به بزرگراه تبدیل خواهد شد.

در کنارگذر آران و بیدگل، از پل دارالسلام کاشان تا قبل از شهر مشکات، به محور قدیم کاشان-قم متصل می‌شود. طول این محور ۳۲ کیلومتر است که بخشی از آن اکنون در حال بهره‌برداری است. ۱۳ کیلومتر از این مسیر با مشکلات آزادسازی اراضی منابع طبیعی و شخصی مواجه است. این مسیر هفت تقاطع غیرهمسطح بزرگ دارد که دو مورد آن با راه‌آهن تلاقی می‌کند. مناقصه این پروژه در ۱۴۰۱ برگزار و تا پایان ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید.

کمربندی کاشان از پل دارالسلام به طول ۲۸ کیلومتر به محور قدیم قم-کاشان متصل می‌شود. حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر در اراضی شخص قرار گرفته که نیازمند آزادسازی است. هفت کیلومتر از انتهای این مسیر آزادسازی شده است. به دنبال آن هستیم که تا پایان ۱۴۰۱ از این مسیر هفت کیلومتری بهره برداری شده تا ترافیک جاده علی آباد کاهش یابد.

جاده‌های استان مطابق استانداردهای بین‌المللی است/بادرود-کاشان به بزرگراه تبدیل خواهد شد

پرحادثه‌ترین مسیر در بین جاده‌های استان کدام است؟ برای ایمنی آنچه اقداماتی انجام شده است؟

محور مبارکه-مجلسی-بروجن یکی از پرحادثه‌ترین محورهای استان بوده که حدود هفت کیلومتر از این محور تا ورودی شهر مجلسی، چهار خطه شده و عملیات آن به پایان رسیده است. در قالب دو قرارداد به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان، این پروژه‌ها در قالب راه‌سازی و عملیات اجرای بیس تثبیتی و بتن غلتکی اجرا می‌شود. بتن غلتکی برای اولین بار در این محور انجام می‌شود. وسعت این پروژه به طول ۲۸ کیلومتر است و در کشور بی‌نظیر است.

آیا استانداردهای ایمنی بین‌المللی در ساخت جاده‌های مواصلاتی کشور در نظر گرفته می‌شود؟

نظارت بر همه پروژه‌ها، توسط مهندسان مشاور انجام می‌شود. برای ساخت هر جاده مطالعاتی در سه فاز توسط مهندسان مشاور انجام می‌شود. انتخاب این مشاوران بر مبنای توانایی علمی خواهد بود. همچنین ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه‌ها برعهده مهندسان مشاور است.

تا زمانی که جاده‌های مواصلاتی کشور دو خط باشد، ایمنی کامل ایجاد نخواهد شد. در جاده‌های چهارخطه قوس‌ها براساس سرعت مجاز (۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) طراحی می‌شود. طراحی جاده‌ها در ایران براساس استانداردهای بین‌المللی است. خط‌کشی‌های انجام شده نیز براساس مرسومات جهانی است. ممکن است برمبنای پهنه‌بندی مناطق با تصمیم هیئت فنی سازمان برنامه و بودجه تغییراتی در استاندارد جاده‌ها انجام شود اما این تغییرات بسیار ناچیز است.

منابع مالی و تکنولوژی در دیگر کشورها منجربه ساخت جاده‌های ویژه‌ای شده است که نمی‌توان منکر آن شد، اما استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران کاملاً با استانداردهای بین‌المللی یکسان است.

در جاده‌سازی نمی‌توان متریال را تغییر داد. البته می‌توان با استفاده از علم نوین در جاده‌سازی به عنوان مثال به جای بتن سنگین از بتن سبک استفاده کرد. برای کم کردن لایه‌های خاک‌ریزی می‌توان از ژئو گریدها استفاده کرد. به جای حذف آسفالت می‌توان از بتن غلتکی استفاده کرد و با روش‌های مختلف می‌توان مصرف قیر را در ساخت جاده‌ها کاهش داد.

چه میزان از جاده‌های استان به ایمن‌سازی نیازمند است؟

حدود ۱۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دوخط هستند و به احداث باند دوم نیاز دارد. حدود ۴۰۰ کیلومتر از این راه‌ها در اولویت قرار دارد. ساماندهی و احداث هر کیلومتر از این راه‌ها به شش میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

نمی‌توان گفت محوری ایمن است، بیشترین تصادفات استان در محور مبارکه-مجلسی، برزک-کاشان، تیران-سامان، نائین-انارک-خور-طبس و اصفهان-چادگان رخ می‌رهد. با اجرایی شدن باند دوم، میزان تلفات کاهش پیدا خواهد کرد اما به علت خطای انسانی، به صفر نمی‌رسد.

جاده‌های استان مطابق استانداردهای بین‌المللی است/بادرود-کاشان به بزرگراه تبدیل خواهد شد

کد خبر 570795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.