۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
دوره نهفتگی سرخک چند روز است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: بیماری سرخک یک دوره نهفته دارد و از زمانی که ویروس وارد بدن کودک می‌شود تا زمانی که علائم آن روی پوست بدن ظاهر شود، ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

مجید بوذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به علائم ویروس سرخک در بین کودکان، اظهار کرد: بیماری سرخک یک دوره نهفته دارد و از زمانی که ویروس وارد بدن کودک می‌شود تا زمانی که علائم آن روی پوست بدن ظاهر شود، ۱۰ تا ۱۴ روز زمان می‌برد؛ این علائم معمولاً با تب بالای کودک شروع شده و با گلو درد همراه است که دو یا سه روز طول می‌کشد.

وی افزود: معمولاً والدین در روزهای نخست متوجه بروز این بیماری نمی‌شوند و با مراجعه به پزشک و رؤیت علائم، بیماری کودک مشخص می‌شود؛ جراحت و بثورات پوستی بعد از سه روز به شکل نقاط قرمز کوچک در پوست کودک ظاهر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: جراحت‌های پوستی در نواحی مختلف بدن به شکل قرمزرنگ ظاهر می‌شود و معمولاً از ناحیه پوست صورت کودکان شروع شده و در ادامه دیگر قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پایین آمدن تب کودک و طی شدن دوره بیماری به تدریج علائم و بثورات پوستی کمتر می‌شود؛ کاهش این علائم معمولاً از پوست صورت شروع شده و سپس در بقیه اعضای بدن مشاهده می‌شود.

عوارض سرخک برای کودکان واکسینه نشده

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی سلولی و میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: این بیماری قبل از ساخت واکسن مرگ و میر بالایی را داشته و در ایران با واکسیناسیون ریشه کن شده است و در حال حاضر با واکسیناسیون کنترل می‌شود. با شیوع این بیماری در کشورها اگر افرادی در خانواده مشکوک ابتلاء به ویروس سرخک هستند، باید دقت کرده و کودکان واکسینه نشده را از خود دور کنند.

وی ادامه داد: امکان ابتلای کودکان واکسینه نشده به ویروس سرخک در محیط‌های آلوده بسیار زیاد است؛ بزرگسالان واکسینه نشده هم اگر در محیط دانشگاه و بیمارستان‌ها کار می‌کنند، باید حتماً اقدام به تزریق واکسن کنند.

بوذری، درخصوص عوارض سرخک برای کودکان واکسینه نشده اظهار کرد: کودکان معمولاً با ابتلاء به این ویروس دچار عفونت‌های گوشی و باکتریایی، عارضه خروسک حنجره و بیماری ذات‌الریه می‌شوند. از دیگر عوارض این بیماری مرگ‌ومیر کودکان در زمان بیماری یا بعد از ابتلاء است که بیشتر در بین کودکان واکسینه نشده که دچار دچار ذات‌الریه هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، محتمل است.

کد خبر 570652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.