آیین‌های رمضان‌الکریم در کشورهای مختلف جهان

اگرچه اساس ماه مبارک رمضان بر این اصل استوار است که مسلمانان در طول ساعات روز از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند، با این حال بسیاری از کشورهای مسلمان‌نشین آیین متفاوتی را در این ایام برگزار می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماه رمضان سال جاری، همزمان با دومین روز از ماه آوریل آغاز شد و حدود یک میلیارد و ۶۰۰ هزار مسلمان را برای برگزاری آیین مذهبی خود متمرکز کرد. طی این ماه، مسلمانان وظیفه دارند در تمام ساعات طول روز و تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند، به برگزاری عبادات مختلف بپردازند، قرآن تلاوت کنند، اعمال خیر انجام دهند و در صورت امکان به زیارت مکه بروند. اگرچه اساس رمضان، یعنی پرهیز از خوردن و آشامیدن در تمام کشورهای مسلمان‌نشین جهان یکسان است، با این حال مردم در نقاط مختلف دنیا، از آئین متفاوتی برای اثبات دین خود پیروی می‌کنند.

برگزاری مراسم‌های متفاوت صرف افطار در امارات متحده عربی

مسلمانان دبی، بزرگ‌ترین شهر در امارات متحده عربی، از رمضان به عنوان "رمضان‌الکریم" یاد می‌کنند؛ چرا که نه تنها فرصت نزدیک شدن بیشتر به خدا را برای آن‌ها فراهم می‌کند، بلکه امکان یاد کردن از فقرا را نیز در اختیار آنان قرار می‌دهد. مردم دبی از همان ابتدای شروع ماه مبارک در تلاش هستند افطاری‌های خود را با افراد کم‌بضاعت تقسیم کنند و در واقع، رمضان را بهانه‌ای می‌دانند تا گرد هم بیایند و غذاهای خود را روی یک سفره به اشتراک بگذارند. بیشتر ثروتمندان شهر در این ماه مبارک به پهن کردن سفره‌های افطاری بزرگ می‌پردازند و با دعوت افراد فقیر، اجر روزه خود را چند برابر می‌کنند. در این مراسم افطاری، اغلب غذاهای سنتی دبی سرو می‌شود و در نتیجه، افراد از نظر عاطفی به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و حس نابرابری در میان آن‌ها به حداقل می‌رسد.

اگرچه مراسم سحر در ماه رمضان، پیش از طلوع خورشید برگزار می‌شود، با این حال صاحبان اغلب رستوران‌های امارات متحده عربی، پس از سرو افطاری و حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب، به ارائه خدمات خود تحت عنوان سحری می‌پردازند و از مشتریان خود به بهترین شکل ممکن پذیرایی می‌کنند.

افراد روزه‌دار، با نزدیک شدن به غروب آفتاب، به سمت هتل‌های مجلل دبی روانه می‌شوند و خود را برای خوردن و آشامیدن در رستوران‌هایی که به همین مناسبت مزین شده است، آماده می‌کنند، ضمن این‌که در اغلب آن‌ها امکان تماشای نمایش زنده برای مشتری‌ها فراهم می‌آید.

مزین‌سازی شهرهای مصر با فانوس‌های مخصوص در ماه رمضان

مردم مصر نیز به برگزاری آئینی مشابه با سایر مسلمانان جهان در ماه رمضان می‌پردازند با این حال، آنچه آن‌ها را در این ماه مبارک از سایر افراد هم‌آیین خود در کشورهای دیگر متمایز می‌کند، مزین کردن شهر با فانوس‌هایی زیبا است. در واقع، تمام مردم در این روزهای مبارک، فانوس‌هایی را در خانه‌های خود روشن می‌کنند و جالب‌تر اینکه بسیاری از کودکان با در دست گرفتن این فانوس‌ها در منازل خود به خواندن شعرهای سنتی رمضان برای اطرافیان خود مشغول می‌شوند.

در قاهره پایتخت، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر مصر، حلقه ناقوس در قلعه صلاح‌الدین ایوبی در مرکز شهر به صدا در می‌آید و از این طریق، زمان اذان و اجازه خوردن و آشامیدن اعلام می‌شود.

پس از این، مردم اغلب در خانه‌های خود با شور زیاد به خوردن و آشامیدن مشغول می‌شوند و جالب این‌که بسیاری از آن‌ها در کافه‌ها و رستوران‌ها گرد هم می‌آیند و مراسم افطار را در آن‌جا برگزار می‌کنند. جالب است بدانید که پیش از آغاز مراسم سحر، افرادی طبل‌زنان در کوچه پس کوچه‌های شهرهای مصر قدم می‌زنند تا مردم را برای برگزاری آیین نیمه‌شب‌های رمضان بیدار کنند.

برپایی بازارهای مخصوص رمضان در مالزی

بیش از ۶۰ درصد مردم مالزی، ماه رمضان را جشن می‌گیرند و به برگزاری آئین مخصوص این ماه می‌پردازند. آن‌ها در این روزهای مبارک، اغلب گرد هم می‌آیند تا یاد عزیزان از دست رفته را گرامی بدارند و به برگزاری آیین‌های مذهبی مختلف برای آن‌ها بپردازند.

بسیاری از مسلمانان مالزی از روز چهارم ماه رمضان تا ۱۰ روز پس از آن، درِ خانه‌های خود را به روی عموم مردم، صرف‌نظر از نژاد، جنسیت، فاصله طبقاتی و حتی مذهب باز می‌کنند و به پذیرایی از آن‌ها به هنگام افطار می‌پردازند. نکته جالب توجه این است که، گردشگران نیز می‌توانند مهمان این منازل شوند و در مراسم مختلف آن‌ها شرکت کنند.

بازارهای مخصوص رمضان یکی از محبوب‌ترین آئین‌های این ماه برای مردم به‌شمار می‌رود که در اغلب آن‌ها، رستوران‌های موقتی به سرو لذیذترین غذاهای سنتی پس از افطار می‌پردازد، ضمن این‌که هزینه تهیه این غذاها به مناسبت همین ماه، بسیار پایین است و در نتیجه، عموم مردم می‌توانند برای افطار از خوردن آن‌ها، نهایت لذت را تجربه کنند.

کد خبر 570466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.