گردشگری پایدار چیست و چه باورهای اشتباهی در مورد آن وجود دارد؟

گردشگری نوعی سفر خوشایند است که توانایی نسل‌های آینده را در تأمین نیازهای خود به خطر نمی‌اندازد، اما تصورات نادرست زیادی در مورد آن وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گردشگری پایدار نوعی گردشگری است که در آن افراد تلاش می‌کنند اثرات منفی سفر را بر روی جامعه، محیط زیست، جامعه و اقتصاد کاهش دهند.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که مسافران و متخصصان گردشگری تمایل دارند تجربه متفاوتی از سفر داشته باشند و بسیاری از راه‌های جدید برای سفر کردن وجود دارد که گردشگری پایدار یکی از آنها است. با این حال، تصورات نادرست زیادی در مورد گردشگری پایدار وجود دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

گردشگری پایدار، اکوتوریسم است

یکی از باورهای نادرست در مورد گردشگری پایدار این است که برخی افراد تصور می‌کنند اکوتوریسم، گردشگری پایدار است، اما چنین چیزی درست نیست، بلکه اکوتوریسم بخشی از گردشگری پایدار و زیر مجموعه آن محسوب می‌شود.

واژه Ecotourism از از دو کلمه Eco و Tourism تشکیل شده است که پیشوند eco، مفاهیم زیستگاه و محیط زیست را تداعی می‌کند و لغت tourism به معنای گردشگری است. در واقع اکوتوریسم به معنای حساسیت نسبت به طبیعت و منابع آن، کشف و حفاظت از آنها است و طبیعت و محیط زیست در قلب این سفر قرار دارد. به عنوان مثال در گردشگری پایدار، انتخاب فعالیت‌ها یا اقامتگاه‌ها بر اساس معیارهای زیست محیطی و با اصل مسئولیت پذیری زیست محیطی و حفظ تنوع زیستی همراه خواهد بود.

بنابراین اکوتوریسم، گردشگری با محوریت محیط زیست محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که اکوتوریسم شاخه‌ای از گردشگری پایدار است که ستون زیست محیطی، این اصل را شامل می‌شود.

گردشگری پایدار، گردشگری در حومه شهر

برخی افراد اعتقاد دارند که گردشگری پایدار همان گردشگری روستایی است، اما این باور نیز درست نیست. جنبه زیست محیطی گردشگری پایدار، اغلب مسافران را به فعالیت در دل طبیعت، کشف حیوانات و گیاهان و ارتباط مجدد با طبیعت سوق می‌دهد. بسیاری از شهرها با ارائه حمل‌ونقل سبز، محل سکونت و رستوران‌های سازگار با محیط زیست، برای طبیعی‌سازی مناطق مرکزی شهر خود و کاهش تأثیرات زیست‌محیطی تلاش می‌کنند.

بیشتر اوقات، گردشگری پایدار ما را به مکان‌های دورافتاده و دور از شهر می‌برد. شاید به این دلیل که شخصاً به دنبال گم شدن در دل طبیعت هستیم، اما یک استراحت شهری پایدار کاملاً امکان‌پذیر است. برخی دیگر از افراد باور دارند که گردشگری پایدار ناخوشایند است، در حالی که گردشگری پایدار لزوماً به معنای نبود آسایش نیست. فقط به این دلیل که تمایل دارید در مکانی سازگار با محیط زیست استراحت کنید، به این معنی نیست که مجبور هستید با حشرات محلی دست و پنجه نرم کنید.

گردشگری پایدار چیست و چه باورهای اشتباهی در مورد آن وجود دارد؟

گردشگری پایدار، گردشگری همبستگی

جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی گردشگری پایدار را می‌توان با گردشگری همبستگی نشان داد. گردشگری همبستگی تنها شکلی از گردشگری پایدار است، اما این دو واژه یکی نیست.

در مقایسه با اکوتوریسم که در آن محیط، در قلب سفر قرار دارد، در گردشگری همبستگی، انسان در مرکز سفر قرار دارد و هدف این است که منافع مالی یک سفر به طور عادلانه بین همه کسانی که در این سفر مشارکت می‌کنند، تقسیم شود. گردشگری همبستگی به معنای گذران زندگی با همان جمعیت مکانی است که برای بازدید انتخاب کرده‌اید.

گردشگری پایدار هزینه زیادی دارد

یکی دیگر از تصورات غلط رایج در مورد گردشگری پایدار این است که گران است، اما این موضوع صحت ندارد. در واقع این نوع گردشگری به نیازها یا خواسته‌های شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر تصمیم دارید در طول سفر پایدار خود، در مکان‌های سازگار با محیط زیست اقامت کنید، این مکان می‌تواند یک محیط دوستانه کوچک و یا یک قصر بزرگ باشد. بنابراین بودجه سفر به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. همچنین شما می‌توانید در طول سفر خود فقط محصولات محلی مصرف کنید و یا از رستوران‌های ستاره‌دار، غذاهای گران‌قیمت تهیه کنید.

همچنین گردشگران می‌توانند برای بازدید از جاذبه‌های شهر از دوچرخه و یا ماشین برقی استفاده کنند. قطعاً هزینه این دو تجربه یکسان نخواهد بود. بنابراین گردشگری پایدار گران‌تر و یا کم‌هزینه‌تر از انواع دیگر گردشگری نیست و این موضوع به نیازها و خواسته‌های افراد بستگی دارد.

کد خبر 570350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.