گردشگری؛ زمینه‌‎ساز توسعه شهرها

گردشگری شهری نقش مهمی در توسعه پایدار، ارتقای زیست‌پذیری و افزایش درآمدزایی شهر دارد، به شرط آن که بر مبنای برنامه‌ریزی دقیق و طرحی جامع باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری شهری یکی از پرجاذبه‌ترین انواع گردشگری است که می‌تواند کمک زیادی به درآمدزایی شهر کند.

در واقع گردشگری از مهم‌ترین راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار به خصوص در حوزه شهری است. امروزه از گردشگری به عنوان صنعتی پاک و درآمدزا یاد می‌شود که زمینه را برای توسعه شهر در ابعاد و حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه اقتصادی فراهم می‌کند. در فرآیند برنامه‌ریزی گردشگری، زیرساخت‌های شهر توسعه پیدا می‌کند تا زمینه برای ورود و جذب بیشتر گردشگران فراهم شود.

مناسب‌سازی فضایی شهر نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد و چنانچه این فضاسازی به درستی انجام نگیرد، گردشگری نه تنها زمینه‌ساز توسعه شهر نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ لذا نیاز است شهرهایی که توسعه صنعت گردشگری را در چشم‌انداز خود دارند، نسبت به توسعه زیربنایی شهر اقدام کنند.

توسعه گردشگری به دلیل عوائد اقتصادی آن در بلندمدت زمینه را برای توسعه بیشتر شهر فراهم می‌کند، در این میان مسئولیت مدیران شهرهایی که در یک زمینه خاص برند هستند، بسیار بیشتر است. در گفت‌وگو با فرزاد مؤمنی، کارشناس شهرسازی، راهکارها و موانع توسعه گردشگری و نقش برندینگ شهری در این توسعه را جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ابزارهای توسعه گردشگری شهری چیست؟

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابزارهای توسعه گردشگری شهری، ایجاد برند است. شهر گردشگرپذیر دارای یک برند خاص است. این برند در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف از جمله در حوزه اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی قابل توجه و بررسی است و برندسازی شهری باید بر این مبنا انجام شود.

برندینگ باید به عنوان زیرساختی برای توسعه شهر گسترش پیدا کند، این مهم تنها بر عهده مدیریت شهری نیست بلکه تک‌تک شهروندان باید در جهت برندسازی شهر محل سکونت خود تلاش کنند؛ بنابراین شهروندان در کنار برنامه‌ها و طرح‌های گردشگری و ساختار مدیریت شهری، بخش مهمی از فرایند توسعه گردشگری شهر هستند.

برندینگ در حوزه گردشگری شهری چه اهمیتی دارد؟

گردشگر به واسطه آگاهی از برند یک شهر جذب می‌شود و تمایل پیدا می‌کند که به آن شهر سفر کند. زمانی که گردشگر به مقصد مورد نظر سفر می‌کند انتظار دارد آن تصویری که به عنوان برند از آن شهر گفته می‌شده و در ذهن او شکل گرفته است را به صورت عینی ببیند.

ما اصفهان را شهری تاریخی می‌دانیم؛ بنابراین گردشگر انتظار دارد این برند را در تمام ابعاد و وجوه شهر ببیند؛ لذا ورودی‌های شهر که شامل شبکه‌های حمل‌ونقلی (ورودی‌های زمینی) و گیت‌های فرودگاهی (ورودی‌های هوایی) است، باید به‌نحوی طراحی شود که با برند تاریخی شهر اصفهان همخوانی داشته باشد؛ به علاوه نیاز است در راستای برندینگ شهری، امکانات و تسهیلات لازم برای آسایش و امنیت گردشگران در شهر فراهم شود.

نمونه‌های کالبدی این امکانات مهمانسرا و هتل است، با این حال به منظور موفقیت یک شهر در جذب گردشگر، مدیران باید برای آسایش و آرامش تک‌تک گردشگران از اقشار مختلف برنامه‌ریزی داشته باشند، نباید برای طبقات متوسط و پایین نیز اقامتگاه‌هایی در نظر گرفته شود.

علاوه بر بعد کالبدی، آسایش روانی گردشگران نیز باید مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان باشد. گردشگر زمانی که وارد شهر مقصد می‌شود، قرار است با ساکنان آن شهر یا سایر میهمانان و گردشگران تعامل داشته باشد؛ بنابراین فضاهای شهر باید به نحوی طراحی شده باشد که خاطره خوشی در ذهن گردشگران ثبت شود و تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی است.

توسعه گردشگری چگونه زمینه رونق اقتصادی شهر را فراهم می‌کند؟

به منظور توسعه گردشگری شهر نیاز است توسعه شهر و رضایت شهروندان مورد توجه باشد تا جذب گردشگران و ماندگاری آنها بیشتر شود. آنچه در حوزه گردشگری بسیار مطرح است، میزان آورده مسافران و گردشگرانی است که به آن شهر سفر می‌کنند. زمانی که یک گردشگر وارد شهر می‌شود، باید با جیب خالی بازگردد و در شهر محل مقصد هزینه کند و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه‌ها و ابعاد مختلف شهر و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های تفریحی است.

امروزه تبلیغات مؤثر نقش بسیار مهمی در معرفی یک شهر به عنوان برند گردشگری دارد و خاطره خوش از شهر مقصد می‌تواند زمینه را برای جذب بیشتر گردشگر فراهم کند. ورود و جذب بیشتر گردشگر در صورتی که مدیریت شده باشد، زمینه را برای توسعه اقتصادی شهر فراهم می‌کند، اما در صورتی که ورود گردشگران و مسافران مدیریت شده و بر مبنای برنامه نباشد، ساختارهای شهری آسیب می‌بیند.

توسعه گردشگری شهر بدون برنامه دقیق نه تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه پس از مدتی برند شهری را تضعیف می‌کند و تعداد گردشگران را کاهش می‌دهد. اگر گردشگر از مکان یا محلی بازدید کند و آن مکان را دوست داشته باشد، از آن تعریف می‌کند، اما اگر از مکانی خاطره خوبی نداشته باشد ممکن است بیشتر از واقعیت‌هایی که تجربه کرده است، از آن مکان (شهر) بدگویی کند و برای جذب مجدد گردشگر باید هزینه زیادی صرف کرد.

چالش‌ها و موانع توسعه گردشگری کلان‌شهر اصفهان چیست؟

از مهمترین مواردی که نیاز است مدیریت شهری به خصوص در کلان‌شهرها به آن توجه داشته باشد، تأمین جای پارک خودرو به خصوص در مراکز شهر و نقاط اقامتی مسافران است، به این منظور نیاز است نرم‌افزار جامع پارکینگ، شامل پارکینگ عمومی و حاشیه‌ای در نظر گرفته شود و در اختیار مسافران و گردشگران قرار بگیرد. زیرساخت‌های طراحی و ایجاد این نرم‌افزار در کلان‌شهر اصفهان مهیا است و تهیه این نرم‌افزار می‌تواند زمینه آسایش روحی و روانی گردشگران را فراهم کند.

کلان‌شهر اصفهان نیز نیازمند برنامه‌ریزی جامع‌تر و دقیق‌تری در حوزه گردشگری است تا گردشگران صرفاً وارد اماکن تاریخی نشوند و از سایر ظرفیت‌های شهر نیز استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جذب یا دفع گردشگر رودخانه زاینده‌‎رود است، زیرا اصفهان را به نام زاینده‌رود می‌شناسند و بسیاری مسافران برای دیدن این رودخانه می‌آیند؛ خشکی رودخانه زاینده‌رود در مقاطعی از سال یکی از موانع جذب گردشگران و توسعه گردشگری شهری است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد.

کد خبر 564715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.