عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد اسپیس ایکس اولین قرارداد اینترنت در حین پرواز را امضا کرد، رونمایی موتورولا Moto G Stylus 5G 2022 و Moto G 5G 2022 و جریمه اپل در پی حذف شارژر از جعبه گوشی‌های هوشمند می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

آیا آیفون ۱۴ واقعاً پرو خواهد بود؟

گوشی تلفن همراه آیفون ۱۴ که در سه نسخه و احتمالاً تا شهریور سال جاری به بازار عرضه خواهد شد، طبق اطلاعات درز کرده از این شرکت، با رابط‌های (Lightning Port) و فناوری یواس‌بی قدیمی عرضه می‌شود؛ مسأله‌ای که پرو بودن این نمونه جدید از گوشی‌های آیفون را زیر سوال می‌برد.

گوشی تلفن همراه آیفون ۱۴ در سه نسخه آیفون معمولی، پرو و پرومکس طراحی و ارائه می‌شود و نسخه پرو این گوشی پرچمدار این نوع از آیفون خواهد بود.

آیفون پرو قرار است با دوربین‌های قوی‌تر، پردازشگر جدیدتر و سریع‌تر و بهترین فناوری صفحه نمایشی ساخته و ارائه شود؛ در حالی که نسخه معمولی آیفون با سی پی یو قدیمی‌تر ارائه می‌شود، دوربین این گوشی هم ضعیف‌تر است که موجب صرفه جویی قیمت برای خریداران می‌شود.

با وجود این بر اساس آخرین شایعاتی که از مختصات این گوشی شنیده شده است، نسخه‌های پرو و پرومکس این گوشی رابط لایتنینگ (شارژ) مشابه و البته روزآمد شده‌ای دارند که اولین بار با آیپد پرو (نوامبر ۲۰۱۵) عرضه شد و از یو اس بی فناوری ۳/ USB ۳.۰ برای انتقال بسیار سریع‌تر اطلاعات نسبت به یو اس بی فناوری 2/ USB 2.0 استفاده می‌کند. یو اس بی دو اکنون در گوشی‌های آیفون هنوز استفاده می‌شود.

اسپیس ایکس اولین قرارداد اینترنت در حین پرواز را امضا کرد

اسپیس ایکس اولین قرارداد خود را با یک شرکت هواپیمایی برای ارائه اینترنت بی‌سیم در پرواز با استفاده از شبکه ماهواره‌ای استارلینک امضا کرد.

شرکت فضایی اسپیس ایکس در حالی که با دیگر شرکت‌های ماهواره‌ای در مدار پایین زمین برای قرار دادن اینترنت پرسرعت در خطوط هوایی تجاری همکاری می‌کند، اعلام کرد که این شرکت متعلق به ایلان ماسک، ماه‌ها در حال مذاکره با خطوط هوایی برای ارائه اینترنت استارلینک در حین پرواز بوده است.

همچنین این شرکت چارتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قرارداد با سرویس جت نیمه خصوصی JSX و شامل تجهیز ۱۰۰ هواپیما به پایانه‌های Starlink است که اولین هواپیمای متصل تا پایان سال پرواز خواهد کرد.

تراشه میان‌رده اگزینوس ۱۲۸۰ سامسونگ رسماً معرفی شد

جدیدترین سخت‌افزار سامسونگ برپایه فرآیند پنج نانومتری توسعه داده شده است و از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ سرانجام از جدیدترین تراشه خود موسوم به اگزینوس ۱۲۸۰ که در گوشی‌های میان‌رده این تولیدکننده گلکسی A53 و گلکسی M33 به کار رفته است رونمایی کرد. طبق اعلام رسمی غول فناوری کره جنوبی، تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ بر پایه فرایند نانومتری EUV ساخته شده است و از پردازنده هشت هسته‌ای شامل دو هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و شش هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتزی بهره می‌برد. پردازنده گرافیکی این تراشه آرم مالی G68 است و در بخش اتصالات از mmWave 5G پشتیبانی می‌کند.

شایان ذکر است که جدیدترین تراشه سامسونگ از قابلیتی به نام FMA بهره می‌برد که باعث مصرف بهینه انرژی و دوام بیشتر باتری می‌شود. به علاوه، هسته پردازش هوش مصنوعی (NPU) موجود در اگزینوس ۱۲۸۰ ویژگی‌های هوش مصنوعی متنوعی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

موتورولا Moto G Stylus 5G 2022 و Moto G 5G 2022 را رونمایی کرد

موتورولا نسل جدید Moto G Stylus 5G و Moto G 5G را در حالی معرفی کرده است که می‌گوید این دو گوشی‌ها تنها یک به‌روزرسانی سیستم‌عامل دریافت خواهند کرد.

موتورولا از مدل جدید گوشی Moto G Stylus 5G با یک‌سری تغییرات نسبت‌به نسل قبل رونمایی کرده است و به‌دلیل اعمال این تغییرات، این بار شاهد قیمت بالاتری هستیم. موتو جی استایلوس 5G مدل ۲۰۲۲ با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار می‌آید.

مدل ۲۰۲۲ گوشی G Stylus 5G مجهز به نمایشگر ۶٫۸ اینچی با نرخ نوسازی (رفرش‌ریت) ۱۲۰ هرتز، پردازنده‌ی قوی‌تر سری اسنپدراگون ۶۰۰ کوالکام، دوربین اصلی باکیفیت و حافظه ذخیره‌سازی کافی است. موتورولا در کنار این گوشی، Moto G 5G را نیز معرفی کرده است که ۳۹۹ دلار قیمت دارد. البته این گوشی مدتی پیش برای بازار اروپا معرفی شده بود.

عرضه لپ تاپ‌های جدید آنر مجیک بوک ایکس ۲۰۲۲

آنر به طور فعال علاوه بر عرضه گوشی‌های هوشمند خود، مجموعه‌ای از لپ‌تاپ‌ها را با نام تجاری مجیک دارد که این برند مرتباً به‌روزرسانی می‌کند. این شرکت اکنون دو لپ‌تاپ جدید مجیک بوک را در چین معرفی کرده است. آنر مجیک بوک ایکس ۱۴ ۲۰۲۲ و مجیک بوک ایکس ۱۵ ۲۰۲۲.

همانطور که از نام خود پیداست، مجیک بوک ایکس ۱۴ ۲۰۲۲ دارای صفحه نمایش ۱۴ اینچی بوده، در حالی که مجیک بوک ایکس ۱۵ مجهز به صفحه نمایش ۱۵ اینچی است. هر دو نمایشگر این لپ تاپ، رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، نسبت تصویر ۱۶:۹ و حاشیه‌های باریک سه طرفه را ارائه می‌دهد. در زیر کاپوت، لپ‌تاپ‌ها از پردازنده نسل یازدهم اینتل – Intel Core i5 و از پردازنده گرافیکی اینتل Iris Xe استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها تا ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD داخلی دارند.

در بخش نرم افزار، لپ تاپ از آخرین سیستم عامل ویندوز ۱۱ مایکروسافت استفاده می‌کند. این شرکت می‌گوید که این لپ‌تاپ‌ها برای «بازدهی فوق‌العاده» ساخته شده‌اند. وزن آنها در حدود ۱.۳۸ کیلوگرم است که آنها را سبک وزن می‌کند و حدود ۱۵.۹ میلی‌متر ضخامت دارند. به لحاظ قیمتی، مجیک بوک ایکس ۱۴ ۲۰۲۲ قرار است با قیمت پایه ۶۲۱ دلار برای پیکربندی Core i5 با ۱۶ گیگابایت رم و 512GB SSD در دسترس قرار گیرد. از سوی دیگر مجیک بوک ایکس ۱۵ ۲۰۲۲ با رم ۸ گیگابایتی ۵۴۳ دلار و مدل ۱۶ گیگابایت رم آن ۶۳۵ دلار قیمت دارد.

اینتل کارت گرافیک دسکتاپ A310 را برای رقابت با RX 6400 عرضه می‌کند

شایعه جدیدی می‌گوید اینتل در حال کار روی کارت گرافیک Arc A310 در کلاس دسکتاپ است که قدرتی مشابه AMD Radeon RX 6400 ارائه می‌دهد.

کارت گرافیک یادشده قرار است از لحاظ قدرت پردازشی هم‌سطح با کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 6400 باشد که ضعیف‌ترین کارت خانواده RDNA 2 محسوب می‌شود. شایعه جدید می‌گوید کارت گرافیک Intel Arc A310 قرار است چهار گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 داشته باشد.

طی چند وقت اخیر شایعه‌هایی درباره‌ی کارت گرافیکی شنیده‌ایم که با نام Arc A350 شناخته می‌شود. شایعه‌ها می‌گویند Arc A350 از نسخه‌ی ضعیف‌شده تراشه ACM-G11 استفاده می‌کند. Arc A310 تاکنون در هیچ شایعه‌ای ظاهر نشده بود؛ بنابراین یا با کارت گرافیکی کاملاً جدید مواجه هستیم یا احتمالاً Arc A310 نام جدید A350 است.

Dell سه لپ تاپ گیمینگ و یک کامپیوتر گیمینگ جدید رونمایی کرد

لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ جدید الین‌ور با پردازنده‌های مرکزی سری Ryzen 6000، کارت‌های گرافیک سری RTX 3000، درایو SSD پرسرعت و رم DDR5 به‌صورت رسمی رونمایی شدند.

الین‌ور روز گذشته از لپ تاپ‌های گیمینگ جدید خود رونمایی کرد تا نشان دهد برنامه‌های ویژه‌ای برای گیمرها در سال ۲۰۲۲ دارد. نکته‌ی مهم این است که لپ‌تاپ‌های Dell G15 و Alienware M15 R7 و Alienware M17 R5 هم‌اکنون برای خرید در دسترس هستند.

کانفیگ‌های مختلف این لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های سری AMD Ryzen 6000 به‌همراه کارت‌های گرافیک سری Nvidia RTX 3000 استفاده می‌کنند و دارای رم DDR5 هستند. الین‌ور احتمالاً تا پیش از پایان امسال مدل‌هایی از لپ‌تاپ‌های جدید خود را با پردازنده‌ی اینتل نیز روانه‌ی بازار می‌کند.

جریمه اپل در پی حذف شارژر از جعبه گوشی‌های هوشمند

اپل در دادگاهی در برزیل به دلیل حذف شارژر از جعبه گوشی‌های خود، به پرداخت جریمه محکوم شد.

در سال ۲۰۲۰ بود که مینگ چی کو، یکی از تحلیلگران اپل، مشتری‌های این شرکت را با بیان اینکه اپل شارژر و ایرپادهای سیمی را در جعبه‌های آیفون تازه خریداری شده قرار نمی‌دهد، شگفت زده کرد.

بسیاری این حرکت را مال اندوزی از سوی اپل دانستند، زیرا کسانی که هزینه زیادی را برای خرید گوشی هزینه می‌کنند علاوه بر آن باید پول بیشتری برای اقلامی بپردازند که پیش از این رایگان در اختیار مشتریان قرار داده می‌شد.

گفته می‌شود اپل با حذف شارژر و هدفون سیمی از جعبه‌های آیفون ۶.۵ میلیارد دلار در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده است. اپل، در ژوئیه ۲۰۲۰ و قبل از عرضه خط آیفون ۱۲، طی یک نظرسنجی از کاربران آیفون خواست تا بگویند هنگام خرید آیفون جدید با شارژر گوشی قبلی نظرسنجی را منتشر کرد و از کاربران آیفون خواست یکی از شش گزینه ارائه شده را انتخاب کنند.

کد خبر 570196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.