بیست‌ویکم آوریل؛ روز جهانی خلاقیت و نوآوری

روز جهانی خلاقیت و نوآوری که همه ساله در بیست‌ویکم ماه آوریل جشن گرفته می‌شود، بهانه‌ای است برای این‌که مردم به دنیا با نگاهی متفاوت بنگرند و بکوشند از طریق رویکردهای خلاق خود به حل مشکلات شهری بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که خلاقیت همواره می‌تواند به حل مشکلات به روش‌های کارآمدتر و جذاب‌تر کمک کند و تبعات مثبت زیادی را در پی داشته باشد. روز جهانی خلاقیت و نوآوری این امکان را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا از طریق ارائه راه‌حل‌های جدید به حل مشکلات خود و سایرین بپردازند و در واقع، برای یافتن روش‌های بهتر و اثربخش‌تر در راستای رسیدن به اهداف خود بکوشند. خلاقیت به مردم کمک می‌کند زندگی یکنواخت خود را تغییر دهند و همواره شرایط جدیدی را تجربه کنند که افزایش نشاط را برای آن‌ها رقم می‌زند.

تاریخچه روز جهانی خلاقیت و نوآوری

در سال ۱۴۵۲، مردی ایتالیایی به نام «لئوناردو داوینچی» متولد شد که سال‌ها بعد معیارهای مهم مرد بودن در دوران نوزایی یا رنسانس را مشخص کرد و در آن، به هنر و علوم نسبت به سایر حوزه‌های دانش، برتری بخشید.

وی از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود به نوآوری مشغول شد و در رشته‌های موسیقی، ریاضیات، نقاشی، زمین‌شناسی، نجوم، نقشه‌کشی و بسیاری از رشته‌های دیگر مهارت کافی پیدا کرد. در واقع، داوینچی تمام تلاش خود را به کار گرفت در تمام حوزه‌ها، مهارت کافی کسب کند که برخورداری وی از خلاقیت، پیشرفت‌های قابل توجهی را در هر رشته برای او رقم زد.

سال‌ها بعد، تمام مردم جهان داوینچی را به عنوان یک نابغه واقعی می‌شناختند چرا که رویکرد منطقی وی نسبت به دنیای هستی در آن زمان بسیار منحصر به فرد بود.

در ۲۰۱۸، سازمان ملل متحد روز بیست‌ویکم ماه آوریل را به عنوان روز جهانی خلاقیت و نوآوری معرفی کرد به این امید که تمام مردم جهان را به یافتن داوینچی درون خود تشویق کند تا همگان، از خلاقیت خود برای بهبود کیفیت زندگی خود و پیشرفت دنیای هستی بکوشند.

بدون شک، خلاقیت و نوآوری می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهد و حتی در پیشرفت مردم در حوزه‌های مختلف کاری و تحصیل، نقش مهمی ایفا کند. به عنوان مثال، دارندگان مراکز کاری می‌توانند با استفاده از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها به برآورده کردن بهتر نیازهای مشتریان خود بپردازند و مدرسان نیز از خلاقیت برای گنجاندن بهتر مفاهیم آموزشی در ذهن شاگردان خود بهره ببرند.

از سوی دیگر، سیاستمداران نیز می‌توانند به روش‌های خلاق برای حل مشکلات حاکم بر شهرها بهره گیرند، ضمن این‌که حل چالش‌های شهرنشینی نیز به روش‌های نوآور بسیار اثربخش خواهد بود.

در روز جهانی خلاقیت و نوآوری، تمام مردم جهان به تصور دنیای هستی متفاوت با امروز و بهتر از آن سوق داده می‌شوند که همین امر باعث می‌شود همگان به نوآوری برای رسیدن به اهداف خود روی آورند و در این زمینه به همکاری با یکدیگر بپردازند. مردم روز جهانی نوآوری و خلاقیت را به روش‌های مختلف جشن می‌گیرند و دنیا را متفاوت با گذشته می‌بینند.

ایده‌پردازی برای حل مشکلات

اغلب مردم در روز جهانی نوآوری و خلاقیت به طوفانی ذهنی مشغول می‌شوند به این معنی که در گوشه‌ای دنج یا همراه با سایرین به اعمال خود در طول روز و ایده‌هایی برای بهتر کردن آن‌ها فکر می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند به حل مشکلات خود به روش‌های خلاق بپردازند و آن‌ها را به شیوه‌های مثبت تغییر دهند.

نگاه متفاوت به دنیای هستی

گاهی نوآوری بر اثر انجام متفاوت کارها اتفاق می‌افتد؛ به عنوان مثال مردم به هنگام حضور در یک مکان همیشگی مانند رستوران، کافه یا مرکز تفریحی، جایی متفاوت با همیشه را برای گذراندن اوقات فراغت خود برمی‌گزینند. شاید بالا رفتن از یک درخت و نگریستن به محیط اطراف آن نیز باعث شود دنیا را متفاوت با همیشه ببینیم و در تغییر آن، خلاقانه بکوشیم.

خلاقیت همیشه به معنای یک اختراع بزرگ یا ایجاد یک تحول عظیم نیست، همین‌که افراد مسیر رفتن به محل کار خود را تغییر دهند نیز یعنی در حل بحران رفت و آمد، از نوآوری خود بهره گرفته‌اند.

برقراری ارتباط با افراد جدید

بدون شک، برقراری ارتباط با افراد ثابت می‌تواند تفکرات آن‌ها را شبیه به هم کند که این امر منجر به کاهش حس نوآوری و خلاقیت در میان آن‌ها می‌شود. این در حالی است که افراد به هنگام برقراری ارتباط با دوستان جدید، با نگرش‌های متفاوت آن‌ها آشنا می‌شوند که همین تفاوت در نوع نگاه افراد می‌تواند به نوآوری و خلاقیت در میان آنان منجر شود.

اشتراک ایده‌های نوآور

امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، مدیران شهری، ساکنان را به ایده‌پردازی برای حل مشکلات می‌پردازند و از این طریق، بحران‌های شهرنشینی را به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، مشارکت کارمندان یک مرکز در حل چالش‌های پیش روی اشتغال نیز می‌تواند به مدیران در به حداقل رساندن این چالش‌ها نقش مهمی ایفا کند و در نهایت، محیط‌هایی پرشور برای افزایش فعالیت و بازدهی کارمندان به ارمغان آورد.

کد خبر 569869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.