۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
ضربه مغزی را جدی بگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در صورت وقوع حادثه و ایجاد ضایعه در سر و ستون فقرات، بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند و نباید به سادگی از کنار این حادثه عبور کرد؛ زیرا می‌تواند در آینده حوادث بسیار تلخی را برای بیمار و خانواده او ایجاد کند.

مهدی محمودخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ضربه‌های مغزی یا head injury، اظهار کرد: head injury ضایعاتی هستند که بر اثر حوادث برای بیمار حاصل می‌شود؛ یعنی بیمار براثر تصادف، سقوط از ارتفاع و ضربه ناشی از جسم تیز به سر دچار آسیب می‌شود؛ در نتیجه علائمی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، فلج اندام‌ها و کاهش سطح هوشیاری در وی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شناخت علائم پس از ضربه به سر مهم است، ادامه داد: در صورتی که بیمار سردرد، تهوع، استفراغ، فلج اندام‌ها و کاهش سطح هوشیاری را تجربه کند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. ممکن است بیمار علائم را به صورت جدی تجربه نکند ولی علائم به صورت تأخیری در آینده بروز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر مراجعه به بیمارستان در صورت وقوع حوادث ضربه به سر گفت: در صورت صلاحدید پزشک لازم است تصویر برداری از سر انجام شود و نباید به سادگی از کنار این حادثه عبور کرد؛ زیرا می‌تواند در آینده حوادث بسیار تلخی را برای بیمار و خانواده وی ایجاد کند.

محمودخانی با بیان اینکه ممکن است در اثر ضربه به سر انواع خونریزی‌ها و شکستگی‌ها رخ دهد، مطرح کرد: بر اساس تصویر برداری که از بیمار انجام می‌شود، براساس نوع و حجم خونریزی و وضعیت کلی بیمار تصمیم به جراحی یا اقدامات حمایتی دیگر اتخاذ می‌شود.

وی در خصوص شکستگی‌های ستون فقرات گفت: در اثر ضربه‌هایی که به ستون فقرات در صورت تصادف، سقوط از ارتفاع و سایر موارد رخ می‌دهد افراد دچار شکستگی ستون فقرات می‌شوند و علائمی به صورت درد شدید محل، ضعف اندام‌ها و اختلال در راه رفتن در آن‌ها مشاهده می‌شود.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب مطرح کرد: برای تشخیص شکستگی ستون فقرات لازم است بیمار به بیمارستان مراجعه کند و تصویر برداری به صورت رادیولوژیکی اعم از گرافی ساده، سیتی اسکن و در صورت نیاز MRI برای بیمار انجام شود و بر اساس نوع و محل شکستگی تصمیم به جراحی یا اقدامات غیر جراحی گرفته می‌شود.

کد خبر 569291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.