ساخت ۷۰درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیران

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از ساخته شدن ۷۰درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیران مدرسه‌ساز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمید طریفی‌حسینی» با حضور در مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور به مناسبت «روز ملی تکریم خیرین» ضمن تشکر از زحمات خیران در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی براساس نهضت‌های مردمی شکل گرفت و پس از آن مشارکت مردمی در زمینه‌های مختلف مانند فعالیت‌های خیران ادامه پیدا کرد و اکنون شاهد حضور خیران در آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش استثنایی مردمی‌سازی امور است، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حال تدوین یک الگوی مدیریت مشارکتی در مدرسه است تا خیران تنها در ساخت مدارس مشارکت نداشته باشند؛ بلکه در اداره امور مدرسه نیز با مدارس همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از رویکردهای این سازمان توسعه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است، تصریح کرد: خیران می‌توانند با ساخت مدارس کاردانش خاص و تجهیز کردن آن‌ها به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی کمک کنند.

وی ادامه داد: ساخت مدارس توسط خیران یک اثر تربیتی برای دانش‌آموزان دارد و وظیفه ما در این زمینه تبیین فعالیت نیک خیرین است تا عمل خیران را برای دانش‌آموزان الگو قرار دهیم و تاکنون بیش از ۷۰ درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیرین ساخته شده است.

«ناصر قفلی» رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز در این دیدار اظهار کرد: جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور آماده همکاری با سازمان آموزش و پرورش استثنایی در زمینه‌ساخت و تجهیز مدارس استثنایی است؛ همچنین می‌توان از ظرفیت خیران خارج از کشور برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنایی بهره برد.

کودکان استثنایی نیازمند حمایت‌های گسترده

به گزارش ایمنا، کودکانی به عنوان کودکان استثنایی شناخته می‌شوند که ضریب هوشی آن‌ها دو انحراف معیار بالاتر یا پایین‌تر از سایر کودکان باشد. این کودکان به خدمات آموزشی ویژه و حمایت‌های گسترده نیاز دارند تا از کل استعداد خود استفاده کنند. آن‌ها به دریافت خدمات آموزشی نیازمند هستند؛ چون اکثر آن‌ها در یک یا چند مقوله با یکدیگر تفاوت دارند.

آن‌ها ممکن است کم‌توانی ذهنی، ناتوانی‌های یادگیری، آشفتگی‌های هیجانی، ناتوانی‌های جسمی، اختلال‌های گفتار و زبان، آسیب شنوایی یا آسیب دیداری داشته باشند یا در مقابل سرآمد و بسیار با استعداد باشند. متخصصانی که کار آموزشی را برعهده دارند، برای تشخیص و ارزیابی تفاوت‌های بین فردی و درون فردی از تست‌ها، مصاحبه‌ها، مشاهدات و مقیاس‌های درجه‌بندی متعددی استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل متخصصان از این تفاوت‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد تا تصمیمات آموزشی مناسبی درباره کودک اتخاذ کنند.

کد خبر 569259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.