۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
آهن در کوره برجام

انتظار بازار آهن و فولاد برای تحقق مذاکرات وین از جمله اتفاقاتی است که در چند ماه اخیر این بخش را مانند دیگر بخش‌های اقتصادی با رکود ناشی از بلاتکلیفی روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار آهن در چند ماه اخیر، در رکود قرار گرفته و ظاهراً انتظار برای برجام، این بازار را هم دچار کسادی کرده است. به طوری که در این مدت، خرید آهن‌آلات با انتظار فروشندگان تناسبی ندارد. در این حال فروشندگان هم تمایل چندانی به کاهش قیمت نداشتند و بیشتر آن‌ها ثبات را انتخاب کرده‌اند، در طرف دیگر هم فعالانی قرار دارند که حتی قیمت را اعلام نمی‌کنند.

بر این اساس همان‌طور که انتظار می‌رفت با توجه به شرایط فعلی کشور، رشد نرخ روزانه آهن‌آلات که از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده بود، متوقف شد و بازار آهن در حال گذران تجربه‌ای از رکود است. با توجه به در پیش بودن مذاکرات وین کاهش خرید آهن آلات به دلیل عدم اطمینان نسبت به آینده مذاکرات، بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را نداشته و اکنون در حالت تعلیق قرار گرفته است.

بازار آهن به کدام سو می‌رود؟

اما چه اتفاقاتی در شرایط بازار آهن دخیل بوده است؟ چه پیش‌بینی‌هایی از آینده این بازار می‌شود؟

در حالی که مذاکرات وین، دلیل اصلی وضعیت فعلی بازار آهن قلمداد می‌شود اما ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در این دو سال در وضعیت کنونی این بازار بی تأثیر نبوده است. ضمن آنکه شرایط تورم و نبود نقدینگی هم عاملی برای فقدان فعالیت‌هایی این‌چنینی بوده است.

ازجمله تحلیل‌هایی که شرایط موجود را پیش‌بینی می‌کند آن است که قیمت محصولات فولادی در ادامه سال میلادی افزایشی خواهد بود، حتی اگر این افزایش قیمت چندان چشمگیر نباشد اما نمی‌توان آن را ریزشی یا کاهشی دانست. عده‌ای دیگر هم، تداوم کرونا و شیوع سویه‌های جدید را از عواملی به‌شمار می‌آورند که بازارهای جهانی را در شرایط سکون قرار داده است. به‌گونه‌ای که باوجود کاهش قیمت‌ها، کمبود تقاضا در بازار آهن مشاهده می‌شود.

به این ترتیب یکی از عواملی که می‌تواند رونق‌بخش این بازار باشد پایان بحران همه‌گیری بیماری کرونا و آغاز فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز است. مورد دیگر، تغییر سیاست کشور چین در میزان تولید محصولات فولادی است. دولت چین اعلام کرده است که طی سال آینده ۱۰ درصد از حجم تولیدات فولادی کاسته خواهد شد. کاهش ۱۰۰ میلیون تنی تولیدات فولادی چین، تقویت بازار و در نهایت افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

به‌علاوه بورس کالا نیز که کلید ایجاد تحرک در بازار آزاد است، بازار آهن را در انتظار میزان عرضه محصولات و تعیین قیمت‌ها و همچنین میزان معاملات در بورس کالا فرو برده است تا الگوی عمل خویش قرار دهد. اما آنچه در حال حاضر بیش از هر دلیل دیگری بر شرایط بازار آهن ایران حاکم شده مذاکرات وین است که بازار را به حالت انتظار نگه داشته است و احتمال دارد پس از مشخص شدن نتایج در سراشیبی قرار بگیرد و کاهش محسوسی در قیمت آهن‌آلات اتفاق بیفتد.

واضح است که می‌توان پس از مشخص شدن نتایج، چشم‌انتظار تغییر در بازار فولاد و آهن باشیم. چراکه بازار فولاد و آهن و قیمت محصولاتی مانند قیمت ورق استیل ۴۳۰، شمش، میلگرد، تیرآهن و هاش و ورق گالوانیزه به نتایج مذاکرات وین و همچنین سیاست‌های ابر قدرت‌ها بستگی دارد. بنابراین چنانچه مذاکرات وین آن‌چنان‌که باید پیش رود، کاهش قیمت دلار را شاهد خواهیم بود و پس از آن قیمت محصولات زنجیره فولاد کاهش خواهد یافت. کم شدن قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی و مسکن را رونق خواهد بخشید و این موضوع مازاد تولیدات فولادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

اما اکنون که هنوز مذاکرات وین به نتیجه قطعی نرسیده و با ابهامات زیادی همراه است، از آنجا که همه منتظر مشخص شدن نتایج هستند به همین جهت اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و عملاً خرید و فروش چشمگیری اتفاق نمی‌افتد. زیرا دلار که یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت‌ها است نیز تحت تأثیر مذاکرات مدام در نوسان است و اگر نشست‌ها به نتیجه مثبتی برسد اثرات کاهشی در کلیه بازارها خواهد داشت.

نتیجه مذاکرات نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار آهن دارد

مسئولان و فعالان بازار آهن در رابطه با تأثیر مذاکرات وین بر شرایط بازار آهن چه می‌گویند؟

بهرام شکوری، عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار می‌کند: یکی از نتایج مثبت دستیابی به توافق و رفع تحریم‌ها تسهیل امر تجارت با سایر کشورهاست که هزینه‌های گزاف صادرات را کاسته و به میزان سود فولادسازان می‌افزاید که نتیجه این جریان رونق اقتصاد و تجارت کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه دستیابی به مذاکرات وین تأثیرات مثبت زیادی در اقتصاد کشور دارد اما حتی اگر توافقی نیز صورت نگیرد ایران ضرر چندانی نخواهد کرد زیرا کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند که می‌تواند تأثیرات مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

اکبر شمشیری، رئیس اتحادیه دفاتر آهن‌فروشی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا با تأکید بر تأثیر مذاکرات بر بازار آهن می‌گوید: در کل قیمت آهن‌آلات بستگی به نرخ دلار دارد و نرخ دلار هم وابسته به مذاکرات است. اکنون نسبت به دو هفته گذشته نرخ آهن نسبتاً بالاتر رفته است. تا پیش از ایام نوروز، به تبعیت از نرخ دلار، قیمت آهن افت بسیار زیادی تجربه کرده بود اما از سال جدید این کاهش نرخ، به‌تدریج متوقف شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در مقایسه با سال گذشته نرخ آهن در چه شرایطی قرار دارد؟ می‌گوید: آهن در بازه مذکور تفاوت قیمت محسوسی نداشته است ولی به دلیل کاهش ساخت‌وسازها و بلاتکلیفی بازارها مصرف آهن، کاهش داشته و بازار در رکود است. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد بازار آهن به ثبات می‌رسد. نگران افت‌وخیز بازار نیستیم بلکه منتظر نتیجه مذاکرات هستیم که با ایجاد ثبات در سکه و دلار، بازار آهن را هم به ثبات برساند.

همچنین رضایی‌فر فعال دیگر در بازار آهن با اشاره به اینکه تحقق مذاکرات هم‌معنا با خروج از رکود در همه بازارها خواهد بود به ایمنا می‌گوید: فعلاً بازار آهن و ارز در حال طی کردن روزهایی مشابه همدیگر هستند.

وی می‌افزاید: همان‌طور که دلار به دلیل انتشار خبرهای مختلف به‌ویژه اخبار مرتبط با برجام در حال افت‌وخیز است، بازار آهن‌آلات هم به‌تبع از آن عمل می‌کند. به‌علاوه بازار آهن نیز متأثر از معاملات بورس کالا تمایل به افزایش قیمت دارد زیرا این روزها شاخص‌های بورس رو به رشد است و بر بازار آهن هم تأثیر گذاشته است.

این فعال تصریح می‌کند: نکته قابل تأمل آن است که این بازار با تقاضای زیادی روبه‌رو نیست. انتظار برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات، کمبود ساخت‌وسازها و نبود نقدینگی از دلایل رکود این بخش محسوب می‌شود و امید می‌رود با تحقق برجام شرایط آن بهبود یابد.

حرف آخر

در پایان باید گفت که چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شود، بازار آهن‌آلات و فولاد از رکود و بن‌بستی که گرفتار آن شده است خارج خواهد شد. آنگاه با خروج بازار آهن از شرایط یخ‌زدگی، می‌توان بر مشکلات مازاد تولید و افزایش صادرات تمرکز کرد. همچنین کاهش مصرف داخل ناشی از انتظار برای مشخص شدن نتیجه برجام مرتفع خواهد شد و در نهایت می‌توان در راستای ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش تقاضای داخلی برنامه‌ریزی‌هایی داشت.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 569148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.