مارین لوپن؛ نامزد راست‌گرای افراطی و ضدمسلمان فرانسه

مارین لوپن، متولد پنجم آگوست ۱۹۶۸ و فارغ‌التحصیل حقوق در سال ۱۹۹۱، در سال ۲۰۱۱ رهبر حزب ملی فرانسه شد و در هر دو دوره انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲، با اتخاذ شعارهای بومی‌گرایی، ضدمهاجرتی و ضد اسلامی نامزد انتخابات شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مارین لوپن، با نام کامل «ماریون آن‌پرین لوپن»، متولد پنجم آگوست ۱۹۶۸ در «نِوی‌سورسِن»، سیاستمداری فرانسوی است که در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان رهبر حزب جبهه ملی جانشین پدرش «ژان‌ماری لوپن» شد. وی کوچک‌ترین فرزند از سه دختر ژان‌ماری است و دوران کودکی‌اش با حرفه سیاسی و دیدگاه‌های بحث‌برانگیز پدر در زمینه سیاست شکل گرفت.

خلاصه‌ای از سرگذشت مارین لوپن

مارین لوپن سال ۱۹۹۱ مدرک حقوق را از دانشگاه «پانتئون‌آساس» گرفت و با ادامه تحصیلات در همین دانشگاه، سال ۱۹۹۲ مدرک تحصیلات پیشرفته خود را در رشته حقوق جزایی دریافت کرد. وی در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ در پاریس به وکالت پرداخت. پس از آن در ۱۹۹۸ به دستگاه اداری جبهه ملی پیوست که سال ۱۹۷۲ توسط پدرش پایه‌گذاری شده و اصلی‌ترین اپوزیسیون جناح راست در برابر احزاب اصلی محافظه‌کار فرانسه محسوب می‌شد. مارین تا ۲۰۰۳ به‌عنوان مدیر امور حقوقی حزب فعالیت کرد و در همین سال معاون رئیس جبهه ملی شد. یک سال بعد یک کرسی در پارلمان اروپا به‌دست آورد.

مارین لوپن تأثیرات فراوانی بر حزب جبهه ملی گذاشت و سال ۲۰۰۷ مدیریت کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری پدرش را برعهده گرفت. پس از آن به خدمت در بعضی از پست‌های منطقه‌ای و شهری مشغول شد و با رهبری جبهه ملی در انتخابات منطقه‌ای سال ۲۰۰۹ ظاهری قدرتمند به حزب بخشید. مارین با خروج از زیر سایه پدر به یک چهره ملی مجزا تبدیل شد و از دیدگاه‌های افراطی حزب فاصله گرفت، با این وجود بعضی از رویکردهای حزب از جمله مواضع ضدمهاجرتی تثبیت‌شده در آن را پذیرفت.

مارین لوپن در سال ۲۰۱۱ با تکیه بر غرایز سیاسی شدیدش به‌عنوان رهبر جبهه ملی جانشین پدر شد و در سال ۲۰۱۲ با کسب بیش از ۱۸ درصد آرا مقام سوم انتخابات ریاست‌جمهوری را در دور اول از آن خود کرد که هرچند باعث حضور وی در دور دوم نشد، نشان‌دهنده بهترین نمایش جبهه ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بود. در انتخابات محلی مارس ۲۰۱۴، جبهه ملی در بیش از ده‌ها رقابت برای شهرداری پیروز شد. این نخستین بار در تاریخ جبهه ملی بود که در یک انتخابات سراسری رتبه اول را کسب می‌کرد. در این دوره لوپن به‌عنوان برجسته‌ترین سخنگوی اروپایی در کانون توجهات بین‌المللی قرار داد.

مارین لوپن و انتخابات ۲۰۱۷

افزایش احساسات ضداسلامی، عملکرد جبهه ملی را در انتخابات منطقه‌ای دسامبر ۲۰۱۵ افزایش داد و مارین لوپن در دور اولیه رأی‌گیری برای ریاست منطقه‌ای رتبه اول را به خود اختصاص داد. وی پیروزی رونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را دلیلی بر افزایش فزاینده اصول خود می‌دانست و گمان می‌کرد کارزار انتخاباتی ترامپ که بر اساس یک پلت‌فرم کاملاً ضدنظام، ضدمهاجرت و ضد اسلامی قرار داشت، تضمینی بر موفقیت وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه باشد.

مارین لوپن در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۷ فرانسه از شعارهای ترامپ بهره برد و خود را ملی‌گرا و بیگانه‌هراس معرفی کرد. در این زمان از حجاب زنان مسلمان اظهار بیزاری کرد و به آن‌ها گفت عقل سلیم می‌گوید به کشوری مهاجرت کنند که با روش زندگی آن‌ها مطابقت دارد. پس از شمارش آرا، مارین لوپن راست‌گرای افراطی رتبه دوم پس از امانوئل ماکرون میانه‌رو را به خود اختصاص داد.

در این زمان وی به نمایندگی از «هنین بومونت» به کرسی پارلمان دست یافت و مجبور شد از کرسی پارلمان اروپا که علی‌رغم مخالفتش با اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۴ در اختیار داشت استعفا دهد. دو هفته بعد به دلیل سوءاستفاده از بودجه در زمان عضویت در پارلمان اروپا تحت بازجویی قرار گرفت و محکوم به پرداخت جریمه‌ای بالغ بر ۳۰۰ هزار یورو شد. وی در ۲۰۱۸ به‌منظور محو کردن این سابقه ناخوشایند نام جبهه ملی را به تظاهرات ملی تغییر داد.

مارین لوپن و انتخاب ۲۰۲۲

مارین لوپن که به خاطر دیدگاه‌های نامطلوب خود در مورد مهاجران و اقلیت‌ها در فرانسه شناخته شده است، بومی‌گرایی را پیام اصلی مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۲ خود معرفی کرد. وی علی‌رغم هر چیز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه، به‌ویژه پس از متلاشی شدن کمپین «اریک زمور» به‌عنوان یک سیاست‌مدار راست‌گرای افراطی با دیدگاهی چندین برابر افراطی‌تر از لوپن در زمینه مهاجرت، بسیار قوی جلوه کرد. دور اول انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه تکراری به موازات انتخابات گذشته بود، چراکه در این دور نیز امانوئل ماکرون و مارین لوپن در دو رتبه اول و دوم قرار گرفتند و به دور دوم راه یافتند.

فرانسه خانه بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان اروپای غربی است و بسیاری از مسلمانان این کشور احساس می‌کنند مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ به‌طور ناعادلانه‌ای ایمان آن‌ها را مورد هدف قرار داده است. مارین لوپن به‌عنوان کاندیدای راست‌گرای افراطی انتخابات فعلی اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات حجاب را در انظار عمومی ممنوع و افرادی که از این قانون سرپیچی کنند را جریمه خواهد کرد.

مارین لوپن با دفاع از مواضع اتخاذی خود در این انتخابات روسری را نوعی یکنواختی خواند که در طول زمان توسط افرادی با بینش‌های رادیکالی از اسلام تحمیل شده است که این دفاع با مخالفت زنان مسلمان فرانسه مواجه شد. یکی از این زنان ضمن اشاره به این‌که پدرش ۱۵ سال در ارتش فرانسه خدمت کرده است، تأکید کرد حجاب انتخاب خود او در دوران بزرگسالی بوده و به‌هیچ‌وجه به او تحمیل نشده است. مارین لوپین دیگر مواضع خود در صورت پیروزی را محدود کردن مهاجرت و ممنوع کردن کشتارهای آیینی (قربانی کردن) اعلام کرد که این امر دسترسی مسلمانان و یهودیان فرانسوی به گوشت حلال را محدود می‌کند.‌

مارین لوپن؛ نامزد راست‌گرای افراطی و ضدمسلمان فرانسه

بنا بر نظرسنجی‌ها، هیچ‌یک از دو نامزد اول انتخابات فعلی فرانسه در دور اول انتخابات از سوی مسلمانان فرانسه بازخوردی مثبت کسب نکرده‌اند و ۷۰ درصد از جمعیت مسلمان این کشور از نامزد سوم انتخابات، «ژان‌لوک ملانشون» حمایت می‌کنند. از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد که صدها تن از افراد مشهور و چهره‌های ورزشی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مارین لوپن یک‌صدا شده‌اند و با توجه به گرایش‌های ضد اتحادیه اروپایی که لوپن دارد، ده‌ها گروه حقوقی، اتحادیه و انجمن حقوقی در سراسر اتحادیه اروپا در کنار مردمی که حامی «جبهه جمهوری‌خواه» برای مقابله با به قدرت رسیدن یک راست‌گرای افراطی هستند به تظاهرات مخالفت‌آمیز با مارین لوپن پرداخته‌اند که اتحادیه حقوق بشر فرانسه نیز حامی آن است.

بااین‌حال بی‌توجهی پنج‌ساله امانوئل ماکرون به مسائل زیست‌محیطی و تغییرات آب‌وهوایی، همچنین سبک و سیاست‌های گاه کوبنده وی و افزایش هزینه‌های زندگی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش باعث شده است مرز باریکی میان آرای دو نامزد انتخاباتی وجود داشته باشد.

کد خبر 569118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.