لزوم توجه مدیریت شهری به نشاط شهروندی

نائب رئیس کمیسیون سلامت‌ و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت:شاد نگه داشتن خانواده و جامعه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها اجتماعی و فرهنگی است و در حوزه مدیریت شهری توجه به این مسئله پیگیری می شود.

احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه شاد نگه داشتن خانواده و جامعه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها اجتماعی فرهنگی است، اظهار کرد: برای اینکه فردی را مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت سالم بدانیم، باید رفاه کامل جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد در این پنج محور تأمین شود.

وی ادامه داد: انسان موجودی زنده و در شهری زندگی می‌کند که شهر نیز یک موجود زنده است، اگر بخواهیم این ابعاد را دنبال کنیم باید توجه به پنج محور روح و روان، جسم، مسائل اجتماعی و معنوی مد نظر قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: حرکت در این پنج محور موجب ایجاد یک جامعه سالم می‌شود و در چنین جامعه‌ای شادی نیز وجود دارد، شادی حق شهروندان است و روانشناسان باور دارند برای کسب شادی باید افراد اعتقاد داشته باشند که توانایی رسیدن به آن را دارند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر فیزیولوژی شاد بودن به انسان امید می‌دهد، گفت: از نظر علمی اثبات شده که شادی باعث ترشح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و سرمورلین در بدن می‌شود که ایمنی بدن افزایش می‌یابد و افراد را در مقابله با با ناملایمات، مشکلات و مسائل خاص خانواده و جامعه مقاوم‌تر می‌کند.

شریعتی در با بیان اینکه افسردگی و اضطراب افراد باعث ترشح هورمون‌های دیگری در بدن شده که کاهش سطح ایمنی بدن را به همراه دارد، ادامه داد: برای مثال فردی که دچار بیماری سرطان است، اگر امید به زندگی و احساس شادی در وی ایجاد شود، طول عمر بیشتری خواهد داشت و سلول‌های بدن وی با بیماری سرطان مقابله می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به دلیل مسائلی مانند ایجاد غم، افسردگی‌ها و مشکلات ناشی از آن چه در جامعه وجود دارد، سلامت روان جامعه دچار مشکل می‌شود، برای مثال با شیوع بیماری کرونا در جامعه صله‌رحم کمتر شد و خانواده‌ها از یکدیگر دور شدند و روابط اجتماعی بیشتر از طریق فضای مجازی انجام گرفت که کاهش صمیمیت و همدلی را به دنبال داشت.

ایجاد پارک‌های کودک برای افزایش شادی شهروندان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حفظ درونیات ذهنی و ایجاد رضایت‌مندی در وجود افراد و جامعه لازم است، گفت: باید شهروندان به گونه‌ای زندگی کنند که علاوه بر درس گرفتن از گذشته خود، بتوانند زندگی را در زمان حال ادامه داده و برای آینده نیز برنامه‌ریزی کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحقق شاد و سلامت زیستن شهروندان بخشی از مباحث مربوط به برنامه‌ریزی دولت و مدیریت شهری است، اظهار کرد: در حال حاضر بیکاری، تورم و مشکلات اقتصادی از مباحث بسیار مهم در جامعه است که باعث منفی‌نگری در وجود هر شهروندی شده و می‌تواند منجر به غم و افسردگی شود.

شریعتی در خصوص دنبال کردن بحث زیست محیطی شهر، خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت شهری توجه به این مسئله پیگیری می‌شود، اگر محیط با طراوت باشد می‌تواند مردم را شاد کند، به طور مرتب در کمیسیون‌های مختلف شهر توجه به زیبایی و حفظ فضای سبز شهری برای تغییر روحیه و شادمانی شهروندان مد نظر قرار گرفته است.

وی در خصوص ایجاد پارک‌های کودک برای افزایش شادی شهروندان، گفت: زیرساخت‌های ایجاد این مراکز در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده است، ایجاد مراکز تفریحی و رفاهی پارک‌های کودک در هر منطقه برای کودکان و شهروندان سنین پایین نیز دنبال می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ایجاد پایگاه‌های صبحگاهی، توجه به مسئله اشتغال با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق شعار سال که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، به طور مرتب در کمیسیون‌های مختلف و جلسه‌های شورای اسلامی شهر اصفهان پیگیری می‌شود تا با رفع موانع افزایش شادی خانواده‌ها و جامعه را به همراه داشته باشد.

کد خبر 568570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.