عوامل خطر شیوع سرطان خون بزرگسالان چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علت بروز سرطان خون، یک عامل ناشناخته محسوب می‌شود؛ این نوع سرطان به صورت حاد شروع می‌شود و خود را معمولاً طی یک تا سه ماه نشان می‌دهد.

ولی‌الله مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انواع متعدد سرطان خون، اظهار کرد: برخی از سرطان‌ها به صورت حاد و تعدادی مزمن هستند؛ سرطان‌های حاد نیز به انواع متعددی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بروز این نوع سرطان عامل شناخته‌شده‌ای وجود ندارد، افزود: در بروز سرطان خون وراثت هم تأثیر چندانی ندارد؛ اما گاهی اوقات بعضی از بیماری‌های ژنتیکی که فرد دارد (بیماری‌های ارثی نادر) ریسک ابتلاء به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: فاکتورهای دیگری ممکن است در بروز سرطان خون تأثیر مستقیمی داشته باشد. قرار گرفتن در برابر اشعه و مصرف بعضی از مواد شیمیایی به خصوص مواد حلال در مواقعی باعث افزایش ابتلاء به این نوع سرطان می‌شود.

وی با تاکید بر عوامل خطر شیوع سرطان خون، گفت: در مجموع علت بروز سرطان خون یک عامل ناشناخته محسوب می‌شود و این نوع سرطان، کاملاً به صورت حاد شروع می‌شود و خود را معمولاً در طی یک تا سه ماه نشان می‌دهد.

بیماری سرطان خون قابل پیشگیری نیست

مهرزاد خاطرنشان کرد: در دنیا بیماری سرطان خون قابل پیشگیری نیست؛ لازم است که افراد هر شش ماه یا یک سال آزمایش خون انجام دهند و علامت خاصی برای ابتلاء به این سرطان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: درمان‌پذیری در بیماران مبتلا به سرطان خون بزرگسال کمتر است؛ بیماران مبتلا به سرطان خون باید روند درمان را پیگیری کنند، اما به صورت کامل نمی‌توان گفت تمام بیماران سرطان خون بزرگسال درمان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: بعضی از بیماران سرطان خون در جریان روند درمان نیاز به پیوند مغز و استخوان هم پیدا می‌کنند؛ ولی به دلیل ریسک‌هایی بالایی که برای این گروه از بیماران مبتلا به این نوع سرطان وجود دارد، باید عمل‌های پیوند مغز و استخوان برای آن‌ها انجام شود.

کد خبر 568519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.