از اوج‌گیری دوباره کرونا آسان نگذریم/ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌ها و تکمیل واکسیناسیون

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را نشان دهنده وضعیت آرام کرونا در کشور دانست و گفت: نباید از اوج‌گیری این بیماری که در چندین مرحله ما را غافل کرده است، آسان بگذریم؛ ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل روند واکسیناسیون بیش از گذشته نیاز است.

به گزارش ایمنا، مسعود مردانی با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با توجه به افزایش سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای مختلف در تعطیلات، اظهار کرد: به همین دلیل از افرادی که دز اول و دوم را تزریق کرده‌اند، می‌خواهیم برای دریافت دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و نسبت به این اقدام کوتاهی نکنند.

وی رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را نشان‌دهنده وضعیت آرام کرونا در کشور دانست و افزود: نباید از اوج‌گیری این بیماری که در چندین مرحله ما را غافل کرده است، آسان بگذریم؛ ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل روند واکسیناسیون بیش از گذشته نیاز است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بیشتر مرگ و میرهای کرونایی ناشی از بستری در بخش مراقبت‌های ویژه است، گفت: اکنون میزان مراجعه سرپایی و بستری ناشی از بیماری کرونا در مراکز درمانی کاهش یافته و اگر مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، امید است که دوران همه‌گیری کرونا زودتر به پایان برسد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: دانش آموزانی که دچار علائم سرفه، سردرد و غیره هستند باید به مدرسه نروند و مدیران مدارس نیز در مورد حضور این دانش آموزان سخت‌گیری نکنند تا آنها دوران بهبودی را در منزل سپری کنند.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه علائم امیکرون بسیار نزدیک به سرماخوردگی است، گفت: عمده افراد زمانی که این نشانه‌ها را در خود یا نزدیکان می‌بینند، بر این باور هستند که به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند؛ اگر این علائم بیش از سه روز ادامه داشت، ابتلاء به امیکرون قطعی است و باید به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند.

مردانی تصریح کرد: مدت زمانی که طول می‌کشد علائم بیماری در فرد مبتلا به امیکرون مشاهده شود در مقایسه با سویه‌های دیگر کوتاه‌تر بوده و این مدت زمان ممکن است کمتر از سه روز باشد و به یک هفته هم برسد، همین کوتاه بودن دوره نهفتگی، یکی از دلایلی است که منجر به شیوع بیشتر امیکرون می‌شود البته تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند در صورت ابتلاء به این بیماری، عوارض کمتری ایجاد کند و شدید نباشد.

وی واکسیناسیون در دولت سیزدهم را کمک بزرگی به کشور در شرایط بحرانی کرونا دانست و افزود: باید مردم نیز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل روند واکسینه شدن خود در برابر این بیماری، کادر درمان را در جلوگیری از تحمیل بار سنگین بر دوش آنها همراهی کنند.

به گزارش ایمنا، تا روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین، ۶۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۴۱۰ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۷۴ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۱۶۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۹۴۷ دوز رسید و در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. پیامدهای عادی‌انگاری در تعطیلات نوروزی در حالی کم‌کم آثار خود را نشان می‌دهد که کارشناسان هشدار می‌دهند ممکن است آثار آن تعطیلات با مهمانی‌های افطاری، شب‌های احیا و تمایل مردم به حضور در اماکن زیارتی در ماه رمضان نیز تشدید شود.

کد خبر 568426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.