تشدید شرایط خشکسالی در اصفهان/بالاتر از حد نرمال بودن دما در بهار سال جاری

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، گفت: با درنظرگرفتنِ نداشتن ذخیره برفی در سرچشمه‌های آبی به‌همراه وضعیت منابع آبی استان، افزایش تبخیرها و سرعت زیاد وزش باد، تشدید خشکسالی در سطح استان اصفهان دیده می‌شود. دما در بهار ۱۴۰۱، یک تا سه درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص بارش‌های فروردین‌ماه استان اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان از ابتدای سال جدید، فروردین بسیار کم‌بارشی را تجربه کرده؛ درواقع بارش‌ها در اکثر نقاط استان، بسیار محدود بوده یا بسیاری از مناطق با بی بارشی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه سه تا چهار روز دمای استان حدود چهار تا پنج درجه بالاتر از حد نرمال بود، افزود: استان اصفهان در هفته‌های دوم و سوم فروردین‌ماه با افزایش قابل توجه دمای بالاتر از حد نرمال مواجه شده و برخی مناطق استان درگیر الگوهای تابستانه زودرس شده بودند؛ اما در هفته چهارمِ ماه جاری، این وضعیت بهبود پیدا کرد و دما به حالت نرمال خود بازگشته است.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه به طور کلی دما در بهار ۱۴۰۱ حدود یک تا سه درجه بالاتر از حد طبیعی خواهد بود، ادامه داد: افزایش دما افزایش تبخیر را به همراه دارد و سرعت باد بیشتر از حالت نرمال در کل استان اصفهان نیز تبخیرها را بیشتر خواهد کرد.

کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در استان اصفهان

وی تصریح کرد: میانگین فعلی بارش‌ها در سطح استان اصفهان از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون حدود ۹۸ میلی‌متر است که نسبت به مقدار بلندمدت حدود ۲۶ درصد کاهش داشته، اما نسبت به سال آبی گذشته در حد نرمال است. متأسفانه مناطق مرکزی و شرقی استان اصفهان با کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها مواجه بوده‌اند و بارش‌ها در کل استان ۲۶ درصد کاهش داشته است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر، اکثر مناطق کشور به‌جز بخش‌های شمالی فروردین‌های کم‌بارشی داشته‌اند، اضافه کرد: بارش‌ها در مناطق شرقی و مرکزی استان به علت سال آبی بسیار کم‌بارش ۹۹ که اثرات آن به وضوح دیده می‌شود، در مقایسه با مقدار بلندمدت کاهش چشمگیری داشته است و می‌توان گفت طی هفته‌های آخر اسفندماه با بارش‌های خوبی در سرچشمه‌های آبی استان مواجه بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن ذخیره نامطمئن، ناچیز و در واقع نداشتن ذخیره برفی در سرچشمه‌های آبی به همراه وضعیت منابع آبی استان، افزایش تبخیرها و سرعت زیاد وزش باد، شرایط تشدید خشکسالی در سطح استان اصفهان دیده می‌شود.

بهبود وضعیت بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه / لزوم‬ کنترل مصرف آب

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود در اردیبهشت‌ماه وضعیت بارش‌ها بهبود یابد و در اواخر فروردین تا اردیبهشت‌ماه با بهبود نسبی بارش‌ها مواجه هستیم؛ اما با این حال در مجموع بارش‌های بهار سال جاری کمتر از حد نرمال است.

وی با بیان اینکه کنترل مصرف آب، چنان که باید جدی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: شرایط موجود کنترل مصرف آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت را در مناطق شهری و روستایی یادآور می‌شود. اگر کنترل مصرف آب جدی گرفته نشود، استان اصفهان با تنش آبی و بحران آب در ماه‌های گرم سال مواجه خواهد شد.

۹۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بی بارشی و کمتر بودن بارش‌ها از حد نرمال در کشور، کشورهای همسایه و داخل و خارج استان اصفهان پدیده گرد و خاک را به همراه داشته و منجر به رویارویی با خشکسالی‌های گسترده شده است، افزود: درحال‌حاضر حدود ۹۰ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است.

وی با بیان اینکه خشکسالی در سطح استان منجر شده که خاک به راحتی از سطح زمین جدا شود و سرعت جدا شدن خاک از زمین بسیار کاهش یافته است، ادامه داد: در فصل بهار ناپداری‌های جوی بروز می‌کند که عمدتاً با وزش باد همراه است؛ این سامانه‌های جوی فاقد رطوبت، انرژی خود را به صورت باد تخلیه می‌کند و پدیده گردوخاک و کاهش دید را به همراه دارد.

نمی‌توان گفت منبع گردوخاک کدام کانون است

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان‌با بیان اینکه نمی‌توان گفت منبع گردوخاک کدام کانون است، تصریح کرد: امروز، پنجشنبه و جمعه با افزایش وزش باد در سطح استان مواجه هستیم که همراه با گردوخاک محلی است و این وضعیت عمدتاً در ساعات بعدازظهر و اوایل شب بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای شهر اصفهان درحال‌حاضر در شرایط بحرانی یا خطرناک نیست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته هوا برای گروه‌های حساس ناسالم باشد، خاطرنشان کرد: پدیده گردوخاک نیز تا پایان هفته ادامه داد و به گروه‌های حساس توصیه می‌شود مراقبت‌های ویژه داشته باشند. استان‌های غربی و جنوبی کشور در روزهای آینده شرایط گردوخاک بسیار سنگینی را خواهند داشت اما به طور کلی استان اصفهان نسبت به کشور، شرایط بدی ندارد.

کد خبر 568076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.