از ساماندهی محل اسکان اتباع خارجی تا اشتغال‌آفرینی در روستاها

جلسه هم‌اندیشی شورای شهرستان اصفهان با حضور فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر، بخشدار مرکزی و شهرداران شهرستان با موضوع بررسی مشکلات اصفهان در خصوص معضلات اتباع خارجی و تقویت موضوع اشتغال‌آفرینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه هم‌اندیشی شورای شهرستان اصفهان با حضور فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر، بخشدار مرکزی و شهرداران شهرستان با موضوع بررسی مشکلات اصفهان در خصوص معضلات اتباع خارجی و تقویت موضوع اشتغال‌آفرینی در مهمانسرای شهرداری برگزار شد.

تقویت جایگاه اصفهان در حوزه اشتغال و کارآفرینی

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امید داریم قیام، قعود، رفتار و گفتارمان در این ماه در مسیر سلوک الی الله باشد.

وی افزود: مسئولان نظام جمهوری اسلامی همگی باید از جایگاهی که در آن قرار دارند، برای آباد کردن دین خود و دنیای مردم بهره ببرند و از این وظیفه غفلت نکنند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این روزها متعلق به شهدایی همچون شهید صیاد شیرازی و شهید آوینی است، افرادی که برای اعتلای نام مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران خون خود را نثار کردند و این در حالی است که گاهی از یاد آنها غافل هستیم، البته در این راستا و برای غفلت‌زدایی جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در جلسات قبل با حضور مسئولان مربوطه به مسئله اتباع خارجی پرداخته شده است، اما برخی از افراد از بی‌ضابطه بودن برخی موارد درباره اتباع خارجی در اصفهان نگران بودند، در این راستا به منظور ارائه گزارش عملکردها و مطرح کردن راهکارهای رفع مشکلات، این جلسه هم‌اندیشی برگزار شد.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: امروز تمام مسئولان کشوری و استانی مربوطه در امر اتباع خارجی باید آگاه و هوشیار باشند و برنامه‌ریزی خاصی برای ساماندهی امور در تمام ابعاد داشته باشند.

وی افزود: حرف حق و حقیقت این است که جایگاه و وضعیت امروز اصفهان مطلوب نیست، بنابراین باید به سمت تقویت این جایگاه از منظر اشتغال و کارآفرینی برآییم؛ به طوری که هر روستا مرکز رشد اقتصادی در رابطه با یک موضوع خاص شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اشتغال‌آفرینی از مهم‌ترین موضوعات روز است، به طوری که با کمک ایده‌های جدید، خلاقیت و تلاش مضاعف در روستاها با توجه به ظرفیت‌ها، علایق و امکانات و بافت روستا می‌توان شاهد رشد بود.

ضرورت ساماندهی محل اسکان اتباع خارجی

در ادامه محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه پیرامون موضوع اتباع خارجی در شهر اصفهان، اظهار کرد: حضور اتباع خارجی در شهر می‌تواند تهدید و مزیت باشد، بنابراین باید مراقب باشیم در این خصوص، خاصه افغانستانی‌ها به شایعات فضای مجازی دامن نزنیم.

وی افزود: امروز دولت‌هایی به دنبال ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و افغانستان هستند، به طوری که در فضای مجازی سعی در ایجاد هراس و وحشت بین دو ملت ایران و افغانستان دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز جمعیت زیادی از افغانستانی‌ها در دامن جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند، بنابراین باید بر ترویج فرهنگ شیعه در بین این قشر فعالیت جدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش ما راحت می‌تواند روی تربیت این قشر از اتباع خارجی کار کند؛ افغانستانی‌های حاضر در ایران می‌توانند سفیران فرهنگی ملت شیعه ایرانی در دنیا باشند.

فلاح خاطرنشان کرد: سامان‌دهی اشتغال و محل اسکان افغانستانی‌ها در نقاط شهری و شناسنامه‌دار کردن این قشر از جمله پیشنهادات شورای اسلامی شهر است.

محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان نیز در خصوص آسیب‌شناسی حضور اتباع خارجی در اصفهان، اظهار کرد: ساماندهی اتباع خارجی در ابعاد مختلف، تهیه بانک اطلاعاتی و آمار و ارقام صحیح و دقیق از تعداد آنها در محلات و نقاط مختلف شهرستان و شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های اتباع حائز اهمیت است.

حضور اتباع خارجه در کشور را به فرصت تبدیل کنیم

همچنین مهدی نادری، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی اجرای سیاست‌های نظام مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری و اندیشه امام راحل نسبت به اتباع خارجی و مستضعفان جهان اسلام است.

وی با اشاره به اینکه به فرموده شهید حاج قاسم سلیمانی "زمانی فردی مدیر است که از دل تهدیدها ایجاد فرصت کند"، گفت: امروز حضور اتباع خارجی را در کشور باید به فرصت تبدیل کرد.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با بیان اینکه امروز تمام مسئولان برای خدمت به مردم در یک کشتی نشسته‌ایم و باید تدابیر و اندیشه‌ای برای ساماندهی این وضعیت داشته باشیم، تصریح کرد: امروز دست‌های پشت پرده‌ای از سوی دشمنان برای تفرقه‌افکنی بین ملت ایران و افغانستان در کار است.

وی تاکید کرد: آسیب‌شناسی دقیق در زمینه اتباع خارجی لازمه حرکت صحیح در آینده است.

نادری اضافه کرد: در زمینه ارائه آمار و ارقام در بحث اتباع خارجی باید محتاط عمل کرده و حساس باشیم و هر گفته‌ای را بازگو نکنیم؛ چرا که به امنیت روانی اجتماع آسیب می‌زند، در واقع باید مراقب دسیسه‌های خاص دشمن در زمینه اتباع خارجی باشیم.

به گزارش ایمنا، در ادامه برخی از اعضای شورای اسلامی شهرستان و بخش مرکزی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون اهم مشکلات ناشی از حضور اتباع خارجی در امر بهداشت و سلامت، امکانات آموزشی، مباحث امنیتی و اجتماعی همچون گران شدن هزینه‌های اسکان و اقامت در روستاها به علت رهن خانه‌ها توسط اتباع خارجی، دسترسی نداشتن به اطلاعات دقیق از تعداد خانوارها در محلات، اشاره کردند. همچنین حضور اتباع خارجی مجرد و بیمار در محلات، اشتغال اتباع خارجی در خرید و فروش ضایعات و مواد بازیافتی و نداشتن کارت شناسایی توسط تعداد زیادی از افغانستانی‌های ساکن روستاها از دیگر نکات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی بود.

کد خبر 567817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.