موافقت مجلس با یک فوریت بررسی لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی با قید یک فوریت موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۷۵ رأی موافق با قید یک فوریت بررسی این لایحه موافقت کردند.

پیش از رأی‌گیری محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دفاع از این لایحه گفت: تعارض منافع با فساد متفاوت است. چرا که ممکن است در مواردی تعارض منافع منجر به فساد شود و در مواردی تعارض منافع وجود داشته باشد ولی منجر به فساد نشود. البته هر تعارض منافعی، فساد نیست و هر فسادی هم تعارض منافع نیست.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: اگر تعارض منافع مدیریت شود طبیعی است که هم زمینه اعتماد مردم به نظام را افزایش می‌دهد و هم اینکه بستری برای فساد در کشور درست نخواهد کرد. از طرفی همه ما بارها درباره امضای طلایی و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها از مردم شنیده‌ایم که منافع عمومی با منافع شخصی در تعارض قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در بسیار از موارد مسئولان حکومتی، کارکنان دولت و کارکنان مجموعه‌هایی که خدمت عمومی ارائه می‌دهند، در زمان تصمیم‌گیری با تعارضی بین منافع عمومی و منافع شخصی خودشان، یا منافع خانوادگی و بستگان و گروه‌هایی که به آنها متصل هستند مواجه می‌شوند.

دهقان با تاکید بر اینکه تعارض منافع قابل حذف نیست بلکه یک واقعیت موجود است، گفت: تعارض منافع در زندگی کارکنان و حکومتی و زندگی شخصی افراد وجود دارد و دیده می‌شود. البته مواردی هم وجود دارد که تعارض منافع به هیچ عنوان به فساد منتهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: باورهای مذهبی و وجدان فردی باعث می‌شود تا وقتی بین منافع شخصی و منافع عمومی تعارضی پیش می‌آید، فرد از جاده عدالت و انصاف خارج نشود و اجازه نمی‌دهد وسوسه‌ها و شهوات بر او غالب شود و منافع افراد و شخص را بر منافع عمومی ترجیح دهد. اما در مواردی نیز وجود دارد و کم هم نیست که در موقع تعارض منافع بین منفعت اشخاص و منفعت عموم، فرد در اثر وسوسه‌ها نمی‌تواند مقاومت کند و تعارض منافع موجب می‌شود که منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح دهند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دنیا نسبت به حذف این بحث اقدام نکرده بلکه تعارض منافع را مدیریت کرده و لایحه دولت هم در این راستا است.

منبع: ایرنا

کد خبر 567654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.