ساماندهی حاشیه‌نشینی دغدغه شورای ششم شیراز

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بحث اشتغال در مبدأ مهاجران باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و امکان مهاجرت معکوس نیز فراهم شود تا شاهد رونق، آبادانی و ایجاد کسب و کار در روستاها و شهرهای اطراف باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مناطق کم‌برخوردار و محروم در بیشتر شهرهای ایران وجود دارد و شهروندان این مناطق با کمترین امکانات زندگی می‌کنند، بعضی از مناطق فاضلاب شهری و گازکشی ندارد و ساکنان این نواحی با معضلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع مشکلات در این مناطق باید همکاری ویژه‌ای با یکدیگر داشته باشند؛ لذا شورای اسلامی شهر شیراز برای مناطق کم‌برخوردار برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

مریم حسینی در این خصوص اظهار کرد: به جهت اهمیت موضوع، آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با حضور در جلسه کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت مناطق کم‌برخوردار ضمن آگاهی یافتن از اهداف و عملکرد این کمیسیون در سال گذشته، در جریان سیاست‌های عدالت‌محور این کمیسیون در سال جاری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه گاهی محرومیت فکری هزینه‌هایی به شیراز و سومین حرم اهل بیت (ع) تحمیل کرده است، افزود: سیاست‌های محرومیت‌زایی برخی مسئولان باید به سیاست‌های محرومیت‌زدایی تبدیل شود، در غیر این صورت ضمن کاهش مسئولیت‌پذیری این افراد روز به روز شاهد افزایش ناهنجاری‌ها حتی در مرکز شهر شیراز خواهیم بود.

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم بررسی هزینه‌های مادی و صرفه و صلاح روستاهای حاشیه‌ای شیراز در موضوع الحاق شدن و الحاق نشدن آنها است تا ضمن تبیین برخی عوارض این مسئله، بحث اشتغال در مبدأ مهاجران نیز با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و حتی امکان مهاجرت معکوس نیز فراهم شود و شاهد رونق و آبادانی و کسب و کار در روستاها و شهرهای اطراف شویم و هزینه‌های وارده نیز بر افراد مستقر در حاشیه شهر شیراز کاهش یابد.

وی ادامه داد: این کمیسیون از ابتکارات دوره ششم شورای اسلامی شهر است که برای تحقق اهداف این دوره ایجاد شده است، در واقع کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی نوپا و تجمیعی از وظایف دیگر کمیسیون‌ها است که امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

حسینی گفت: بیشتر جلسات کمیسیون با حضور دستگاه‌های حمایتی و متولیان امر محرومیت‌زدایی تشکیل می‌شود و بخش عمده از اهداف این دور از شورای اسلامی محرومیت‌زدایی است و این کمیسیون نیز به رفع محرومیت، کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی، مهارت‌آموزی بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست با همکاری گروه‌های جهادی می‌پردازد. نقشه مهندسی فرهنگی فارس به ویژه بحث عدالت اجتماعی و حمایت از گروه‌های جهادی به عنوان یک سند بالادستی مورد نظر است و به همین منظور بازدیدهای خصوصی از مناطق و ارتباط حضوری با مردم را سرلوحه کار قرار دادیم.

وی گفت: الحاقات روستاها نیز به صورت ویژه‌ای مورد توجه کمیسیون بوده است؛ به عنوان نمونه مسائل روستای "گرد خون" بررسی شده است، زیرا بیشترین آسیب را این منطقه داشته و گزارش به استانداری، نمایندگان و دفتر امام جمعه نیز ارائه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: سه قشر جمعیت در روستاهای اطراف شیراز ساکن هستند که این سه قشر مهاجران، اتباع خارجی و شیرازی‌هایی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی به حاشیه پناه بردند و این گروه‌ها با تضادهای فرهنگی، رفتاری و اقتصادی روبه‌رو هستند.

کد خبر 567394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.