۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
تحلیل عزل عمران خان و بایدهای آن

ایران و کشورهای همسو با جنبش‌های بیداری اسلامی باید به صورت لیدرشیپ و رهبری جریان‌های مخالف با غرب و بر اساس منافع ملت‌های مسلمان، اقدامات الزام جهت فشار آوردن بر لابی‌ها و شکستن قدرت مقابل اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدفرزام موسویان‌فرد، نویسنده و تحلیلگر در خصوص عزل نخست وزیر پاکستان در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: عمران خان که به علت استقلال‌گرایی و گرایش به قدرت‌های شرقی بامداد ۲۱.۱.۱۴۰۱ برکنار شد می‌توانست شخصیتی اثرگذار در ایجاد وحدت و وفاق منطقه‌ای علیه آمریکا باشد و تحریم‌ها علیه روسیه و چین و ایران را تا حد بسیاری بی‌اثر کند و قدرت خود را در پیشبرد اهداف ضداستعماری نسبت به غرب تداوم بخشد.

ناتو و اعضای مثلث عبری عربی غربی زمانی که احساس کردند این خطر در منطقه علیه آن‌ها وجود دارد سعی در پاکسازی و استحاله آن کردند و این تنها راهی است که می‌توانستند اهداف استعماری خود را در منطقه توسعه دهند و قدرت‌های شرقی را درگیر کنند. مثلث نامبرده یا می‌تواند استحاله انجام بدهد یا می‌تواند آن را حذف کند. در ابتدا طرح ترور و سپس روند قضائی و قانونی با داشتن لابی‌های مخصوص جهت حذف عمران خان از صحنه قدرت صورت گرفت.

با توجه به اینکه این اقدامات پس از هفدهمین نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان رخ داده است، می‌توان این مهم را مد نظر داشت که واکنش آمریکا به کنشگری‌های ایران در منطقه به دلیل جنبش‌های آزادی‌بخش و بیداری اسلامی بوده است. ایران و کشورهای همسو با جنبش‌های بیداری اسلامی باید به تشویق و رهبری جنبش‌های مردمی علیه این اقدامات در خاک کشورهای مذکور بپردازند و به صورت لیدرشیپ و رهبری جریان‌های مخالف با غرب و بر اساس منافع ملت‌های مسلمان اقدامات الزام جهت فشار آوردن بر لابی‌ها و شکستن قدرت مقابل اقدام کنند.

چه بسا باید با تأسیس گروه‌های سری و شبه نظامی در چنین مواقعی از دولت همسو دفاع کرد و حمایت الزام را از به عمل آورد؛ چرا که استراتژی پیرامونی چنین اقتضا دارد و بدون چنین استراتژی‌ای امنیت و مصونیت‌بخشی به تمدن و هویت اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود و در مواجهه با پیاده نظام دشمن در عرصه‌های مختلف سیاسی و امنیتی عقب‌گرد خواهیم کرد.

امام خمینی (ره) در خصوص دست‌اندازی‌های استعماری آمریکا به حقوق ملت‌های مسلمان و مستضعف در زمان کارتر می‌فرمایند: "آقای کارتر با زور سرنیزه تمام حقوق انسانی را نقض می‌کند و در مقابل ملتی که می‌خواهد حقوق خویش را مطالبه کند، به توطئه و ارعاب، دخالت نظامی و محاصرە اقتصادی، پرداخته است. در منطق آقای کارتر جواب درخواست بحق یک ملت را باید با قدرت و قوای نظامی داد. و در این منطق، منطق قرون وسطایی و حکومت جنگل بر تمام ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی حکومت دارد. این است منطق همە زورمندان و مستکبران در مقابل ملت‌ها و توده‌های ستمدیده. قدرت‌هایی که با تعلیمات انسانی آسمانی مهار نشده است چشم‌ها را کور و عقل‌ها را آفت‌زده می‌کند.

ملت‌های اسلامی باید، با وحدت ایمانی و قدرت الهی، آنان را برای همیشه از این اشتباه بیرون آورند. باید شرق و جمیع مستضعفین و ابرقدرت‌ها و تمام مستکبرین خود را بیابند و خودِ گمشده را پیدا کنند. آنان از اسارت تبلیغات بلندگوهای شیطانی بیرون بیایند و قدرت خدایی توده‌ای خویش را دریابند و آنان به زبونی واقعی خود در مقابل ملت‌های به پا خاسته واقف شوند، تا آرامش، دنیا را فراگیرد و دست ستمگران از جنایات کوتاه شود." (صحیفه امام جلد ۱۱ ص ۱۰۹)

پس با توجه به دکترین امام خمینی (ره) نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید اتحاد ایمانی را رقم بزند و یکی از مهمترین تاکتیک‌های مهم در این راستا همان حمایت از دولت‌های همسو است. در این راستا به کار بردن استراتژی پیرامونی در عرصه سیاسی و فرهنگی از جمله اقدامات لازم می‌تواند باشد.

کد خبر 567321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.