وزیر نیرو برای احیای زاینده‌رود چه کرده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب شرب استان چهارمحال و بختیاری قطعاً باید تامین شود، اما به نظر راه تامین آن از زاینده رود نیست.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در یکی از شوراهای امنیتی کشور شروع برداشت آب بن_بروجن مصوب شده است، اظهار کرد: جای تعجب دارد که نگاه به این طرح امنیتی بوده، اما به هیچ یک از مسائل اصفهان و شرق این شهر مثل فرونشست زمین، خشکی باغات غرب اصفهان و خشکی تالاب گاوخونی نگاه امنیتی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: جای سوال است که چگونه زندگی دو و نیم میلیون نفر جمعیت ساکن اصفهان، هیچ‌گاه از جهت امنیتی اهمیت نداشته، اما طرح انتقال آب بن_بروجن اهمیت پیدا می‌کند، نکته قابل توجه این است که یزد با جمعیت نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، در سال جدید نزدیک به ۷۶ میلیون متر مکعب آب در تابلوی منابع و مصارف ثبت کرده است، اما هیچ‌کدام از طرح‌هایی که بنا بوده این مقدار آب را برای زاینده‌رود جبران کند تکمیل نشده، یکی از دلایل بدبینی مردم به این طرح‌ها همین مسئله است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در یک نامه رسمی اظهار کرده که اکنون در استان چهارمحال و بختیاری ۲۱۹ میلیون متر مکعب آب تخصیص داده شده است و تا تخصیص کامل آن طبق تابلوی منابع و مصارف که حدود ۲۳۷ میلیون مترمکعب است می‌توانند حداکثر ۱۸ میلیون متر مکعب برداشت داشته باشند.

وی اضافه کرد: طبق گفته رئیس سابق حوضه آبریز زاینده‌رود برداشت‌های غیرمجاز و غیر رسمی در استان بالادست بیش از ۳۳۰ میلیون متر مکعب است، در واقع اکنون استان چهارمحال و بختیاری بیش از سهم خود در حالت نرمال برداشت می‌کند، در حالی که حالت عادی با راه اندازی تونل‌های بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ و بارش نرمال تعریف می‌شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالی که بارش کم بوده و کوهرنگ ۳ نیز تخصیص کامل نشده است، ۷۶ میلیون متر مکعب برای یزد تخصیص داده‌ایم، علاوه بر آن طرح بن_بروجن نیز با این مصوبات عجیب و غریب در حال شروع است که نتیجه این اقدامات نابودی زیست بوم زاینده رود، از بین رفتن معیشت کشاورزان و باغداران و فرونشست وحشتناک زمین در شهر موزه اصفهان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای نگه داشتن این شهر باید به تاریخ پاسخگو باشیم، ضمن اینکه بیش از دو میلیون نفر جمعیت در این شهر زندگی می‌کنند و باید امنیت خاطر جانی توسط همین شوراهای امنیتی در کشور به مردم داده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این وضعیت به وجود آمده را قطعاً از وزارت نیرو که مصوب اصلی این حرکات است پیگیری می‌کنیم و وزیر نیرو باید پاسخگو باشد که در این شش ماه اخیر برای احیای زاینده رود چه کرده است که طرح‌هایی با این شکل را در شرایط بحرانی مطرح کرده‌اند، باید این طرح‌ها را از مسیر تأمین دیگری در سرشاخه‌های دیگر جبران شود، واقعیت این است که آب شرب استان چهارمحال و بختیاری قطعاً باید تأمین شود، اما از نظر ما راه تأمین آن از زاینده رود نیست.

کد خبر 567287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.