شیوه‌های ترغیب کودکان به انجام تکالیف مدرسه چیست؟  

برای بسیاری از والدین، نشاندن فرزندان سر تکالیف مدرسه‌شان، کار بسیار سخت و مشقت باری است. بعضی از دانش‌آموز از انجام دادن تکالیف درسی امتناع می‌کنند. بعضی دیگر می‌گویند که اصلاً مشق و تکلیف مدرسه ندارند، اما بعداً از سوی معلمشان نامه‌ای مبتنی بر انجام ندادن تکالیف به دست والدین می‌رسد و آن موقع ست ک

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی کودکان تکالیف شأن را انجام نمی‌دهند برخی والدین آن را شخصی تلقی کرده و به شدت عصبانی و ناراحت می‌شوند، در حالی که اصلاً چنین نیست. کودک مایل نیست این کار را بکند و برای آن دلایل مختلفی دارد نه اینکه از شما خوشش نمی‌آید یا با شما لجبازی می‌کند؛ لجبازی حاصل کشمکش‌های زیاد و طولانی والدین در اثر شیوه تربیتی نادرست و در تعامل والدین با کودک به وجود می‌آید. بنابراین والدینی که معتقد به لجبازی فرزندشان هستند بهتر است به سابقه ارتباط خود با فرزندشان حتی قبل از سنین مدرسه نگاه کنند.

برخی از کودکان به انجام تکالیف مدرسه توجهی نمی‌کنند و حتی در دوران نخست تحصیل بدون نوشتن و انجام دادن تکالیف خود به مدرسه می‌روند. والدین این کودکان همواره به فکر راهی هستند که بتوانند کودک خود را به تحصیل و انجام تکالیف مدرسه به طور صحیح علاقه مند کنند اما برخی از آنها روش‌های غلطی را انتخاب می‌کنند که نه تنها باعث جذب کودک و علاقه مند نمودن او نمی‌شود بلکه با رفتارهای غلط کودکشان را از مدرسه بیزار می‌کنند.

شش علت انجام ندادن تکالیف مدرسه

یکی از دلایل مشق ننوشتن کلاس اولی‌ها این است که آنها تا قبل از اینکه وارد مدرسه شوند، شش سال آزادانه بازی کرده‌اند؛ بنابراین طبیعی است که هنگام حضور در مدرسه به نوشتن تکالیف یا رعایت مقررات علاقه‌ای نشان ندهند. اما اگر بعد از گذشته مدتی همچنان شاهد تنبلی در نوشتن مشق یا بهانه برای انجام ندادن تکالیف از سوی کودک خود هستید، ممکن است علت مشق ننوشتن کودک موارد زیر باشد:

۱. مشکلات جسمی: ممکن است کودک در بینایی یا شنوایی و مهارت‌های حرکتی و دست ورزی ضعف داشته باشد.

۲. مشکلات روانی: فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعیض و مقایسه کودک با دیگران، سرزنش و توبیخ.

۳. اختلالات یادگیری: که به صورت اختلال در خواندن، نوشتن و یا حل مسائل ریاضی خود را نشان می‌دهد. در این حالت هوش کودک مشکلی ندارد اما برای حل مشکل حتماً باید به درمانگر مراجعه شود.

۴. خستگی: بازی و فعالیت‌های فیزیکی بیش از حد، سبب خستگی فراوان و در نتیجه انجام ندادن تکالیف مدرسه می‌شود.

۵. حواس پرتی: برخی کودکان، وقتی تنها هستند، حواسشان پرت می‌شود. پس باید زمینه‌ای فراهم شود که یا مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر (آشپزخانه) به تکالیفش برسد تا در صورت حواس پرتی، مادر به او کمک کند.

۶. هوش بالا: در موارد اندک، هوش بالای کودک، دلیل انجام ندادن تکالیف مدرسه است؛ چرا که کودک فکر می‌کند که تکالیف بسیار ساده است و نیازی به انجام دادن آن ندارد.

نکاتی برای والدین

بسیاری از والدین اعتقاد دارند که انگیزه دادن به فرزندان برای منظم انجام دادن تکالیف یک کار چالش برانگیز است. با این وجود، تعداد کمی از بچه‌ها هستند که می‌خواهند بقیه روز خود را بعد از گذراندن شش تا هفت ساعت در کلاس در مقابل انبوهی از کتاب و دفتر بگذرانند. علاوه بر این، امروزه حواس‌پرتی‌های زیادی در بین دانش‌آموزان وجود دارد، از اینترنت گرفته تا بازی‌های ویدئویی. این موضوع حتی وظایف روزانه مانند کارهای خانه و صرف وعده‌های غذا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

برخی از والدین سعی می‌کنند فراتر بروند و از بیرون برای درس فرزندان خود کمک بگیرند. برخی از والدین یک معلم خصوصی استخدام می‌کنند در حالی که برخی دیگر از یک کتاب راهنمای مشق شب یا آموزش آنلاین برای کمک به فرزندان خود در انجام تکالیفشان استفاده می‌کنند. اگرچه، همیشه کمک کردن برای ایجاد انگیزه کافی نیست.

وقتی فرزندان شما از مدرسه به خانه برمی‌گردند، حتماً خسته و گرسنه هستند و نیاز به زمانی برای استراحت و شارژ مجدد دارند. اگر بلافاصله به سراغ مشق و تکالیفشان بروید و به آن‌ها بگویید از همان ابتدا که وارد خانه می‌شوند، تکالیف خود را انجام دهند، این اصلاً برای آن‌ها خوب نخواهد بود.

دادن یک برنامه زمانی به فرزند هنگامی که به خانه می‌گردد، می‌تواند مفید باشد. این کار نه تنها به آن‌ها احساس ثبات و امنیت می‌دهد، بلکه یاد می‌گیرند چگونه زمان خود را به درستی مدیریت کنند و هر ساعت را برای کارهای به خصوص شأن اختصاص دهند.

وقتی نوبت به انجام تکالیف می‌رسد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خودتان سرمشق فرزندانتان شوید. اگر به آن‌ها بگویید روی تکالیف خود تمرکز کنند و سپس خودتان بروید به سراغ کاری که صرفاً برای اوقات فراغت می‌باشد، این کار یک الگو و پیام اشتباهی را القا می‌کند. بگذارید فرزندتان بداند که شما در کنار او کار می‌کنید. بهتر است به سراغ کارهای خانه بروید، یا کارهای اولیه‌ای مربوط به محل کار خود را انجام دهید.

وقتی نوبت به انجام تکالیف می‌رسد، تشویق مثبت همیشه در مقایسه با تشویق منفی بهتر عمل می‌کند. از این گذشته، انجام تکالیف اغلب در ذهن این کودک یک چیز منفی است و اگر این منفی‌نگری را با تسلط زیاد، اقتدارگرایی یا بیش از حد سخت‌گیرانه در انجام تکالیفش تشدید کنید، ممکن است باعث شود که فرزند شما در انجام تکالیف خود مقاومت بیشتری نشان دهد.

ابراز قدردانی و تشویق کردن، یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در انجام تکالیف فرزندان است، مخصوصاً اگر متوجه شوید که فرزندتان تکالیفش را خود به تنهایی انجام داده است. با این کار به او نشان می‌دهید که شما متوجه سخت کوشی و تلاش وی شده‌اید و برای تلاش‌هایش ارزش قائل می‌شوید.

انگیزه همیشه به معنای پاداش فیزیکی یا مالی نیست! حتی کاری ساده به عنوان ستایش و قدردانی برای تکالیفی که به درستی و به موقع انجام شده است، می‌تواند دانش‌آموز را برای انجام تکالیف خود ترغیب کند.

بهترین روش‌ها برای ترغیب کودک به انجام تکالیف مدرسه

برای کودک خود برنامه ریزی کنید

یک زمان برای کودک خود تعیین کنید که در آن هنگام به انجام تکالیف درسی خود بپردازد و در این زمان به او اجازه بازی کردن، صحبت با دیگران، تماشای تلویزیون را ندهید چرا که او باید درک کند در این زمان به محل انجام تکلیف رود.

برای برنامه ریزی از خود کودک کمک بگیرید

از کودک خود بخواهید که با همکاری شما زمان برنامه ریزی ها را مشخص کند و بهترین زمان را برای انجام تکالیف انتخاب کند. زمان اجباری برای کودکانی که تکالیف را سریع و بی توجه انجام می‌دهند مشخص نمائید و اگر او تکلیف را غیر مسئولانه انجام داد به او وقت آزاد جایزه ندهید.

به کودک بیاموزید تکالیف خود را یادداشت کند

به کودک بیاموزید در مدرسه تکلیف داده شده و برنامه درسی اش را یادداشت کند تا بتواند آن را صحیح انجام دهد.

تکالیف درسی فرزندتان را انجام ندهید

تکالیف درسی فرزندتان را انجام ندهید زیرا اینگونه این باور را در وی تأیید می‌کنید که او خودش نمی‌تواند کارش را انجام دهد.

به فرزندتان کمک کنید

اجازه دهید فرزندتان تکالیفش را خودش انجام دهدو فقط به او در انجام تکالیف کمک کنید. به او بگویید انتظار دارید که او خودش تکالیف خود را انجام دهد و با بزرگ‌تر شدن کودک میزان استقلال فردی انجام تکالیف درسی را بیشتر کنید.

محیط آرامی را برای انجام تکالیف انتخاب کنید

فرزندتان باید در حیط آرامی تکالیف درسی خود را انجام دهد و آنها نباید تکالیف خود را جلوی تلویزیون یا جاهای شلوغ با بی توجهی انجام دهند.

محل انجام تکالیف باید دارای نور کافی باشد

برای اینکه کودک مشق‌های خود را با حواس جمع تری بنویسد و درسش را بخواند باید محل انجام تکالیف دارای نور کافی باشد.

همه وسایل فرزندتان را دم دست او بگذارید

برای اینکه فرزندتان هنگام انجام تکالیف دچار حواس پرتی نشود، روی میز تحریر او وسایل مورد نیاز برای انجام تکالیفش مانند (مداد، خودکار، نوار چسب، قیچی، خط کش، گونیا، پرگار، کاغذ چک نویس، فرهنگ لغت، تقویم رومیزی و…) را قرار دهید.

بر انجام تکالیف نظارت کنید

بر انجام تکلیف کودکتان نظارت کنید و به او دلگرمی بدهید که می‌تواند مستقل تکالیف خود را انجام دهد.

کودک خود را تحسین کنید

به تحسین اهمیت دهید زیرا تحسین شما اثر زیادی در ایجاد احترام به خود، در فرزندتان و کمک به او در کسب رفتارهای مناسب جهت انجام تکالیف دارد. پس تلاش‌های فرزندانتان را به طور مستمر تحسین کنید و او را در آغوش بگیرید.

شیوه‌های ترغیب کودکان به انجام تکالیف مدرسه چیست؟  

تشویق‌های مورد علاقه کودکان را به کار ببرید

برای افزایش انگیزه در انجام تکالیف از تشویق‌های مورد علاقه کودکان مانند پارک رفتن و مهمانی رفتن استفاده کنید و یا جایزه کوچکی برای او تعیین کنید.

با کودک مشاجره نکنید

اگر کودک شما در انجام تکالیف کوتاهی نمود، با او مشاجره نکنید زیرا مشاجره با فرزندان موقعیتی است که بردی به همراه ندارد بلکه با او قاطعانه صحبت کنید. هیچ گاه اعتماد به نفس آنها را ضایع نکنید.

پس به فرزندتان روشن و قاطع بگویید که انتظار دارید تکالیف را مسئولانه انجام دهد و فقط هر بار در برابر هر بهانه‌ای که فرزند برای انجام ندادن تکالیف می‌آورد درخواست خود را قاطعانه تکرار کنید و به او بگویید هیچ کار دیگری نباید بر انجام تکالیف درسی اش پیشی بگیرد.

ازتهدیدهای بی معنا خودداری کنید

به فرزندتان بگویید که اگر تکلیف خود را انجام ندهد نمی‌تواند از تفریحاتی مانند تلویزیون تماشا کردن، بیرون رفتن، تلفن به دوستان منع می‌شود و از حرف خود کوتاه نیایید. همچنین از تهدیدهای بی معنا که عملی نیستند خودداری کنید.

مصالحه نکنید

روی خواسته خود بمانید و هرگز عصبانی نشویید و اگر کودک واکنش‌هایی در برابر خواسته تان مانند گریه کردن و اظهار عجز نمودن، عصبانیت، داد و بیداد کردن و اظهار بی تفاوتی نمود از موضع خود کوتاه خارج نشوید.

با معلمان او در ارتباط باشید

مشکلات تکلیف درسی فرزندانتان را به معلم او بگویید تا با هم چاره‌ای برای این مشکلات بیاندیشید. اگر کودک تکالیف درسی اش را انجام ندهد با معلمش تماس بگیرید شاید کودک شما مشکلی در یادگیری یا حواس پرتی داشته باشد.

از معلم کودک بخواهید کلیه تکالیف درسی را برای شما یادداشت کند

اگر فرزندتان تکالیفش را یادداشت نمی‌کند از معلم او بخواهید که تکالیف درسی را برای شما بنویسد. اگر کودک تکالیف درسی اش را درست انجام نمی‌دهد، با معلمش تماس بگیرید تا بداند شما با معلمش هماهنگ هستید.

از همکلاسی‌ها کمک بگیرید

اگر همکلاسی درسخوان کودک شما به شما نزدیک است از او کمک بخواهید و در هفته یکی، دو برنامه بچینید که آنها با هم درس بخوانند تا فرزندتان به درس علاقه یابد.

نداشتن تمرکز موجب ایجاد بی علاقگی در کودک می‌شود

اگر فرزندتان دائماً در دیکته کلمات را جا می‌اندازد یا کتاب و دفترهایش را گم می‌کند، او تمرکز کافی ندارد. این وضعیت در صورت ادامه یافتن باعث کاهش علاقه کودک به تحصیل می‌شود. تمرکز پایین یعنی کودک توانایی تداوم و نگهداشتن توجه خود را به روی هدف تعیین شده را ندارد و با کوچک‌ترین محرک‌های محیطی به حواس پرتی‌و افت عملکرد دچار می‌شود.

کد خبر 567147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.