بعد از «موقعیت مهدی» باید منتظر خلق دیگر موقعیت‌های هادی باشیم!

داستان زندگی باکری‌ها و برنگشتن‌ها، غم‌آلود است و «موقعیت مهدی» خلاقانه، عاطفی و هنرمندانه راوی موقعیتی از جنس محبت و نبرد و عاطفه، در میانه میدان نفس و رزم و جهاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام هادی حجازی‌فر با یک کارنامه پربار بازیگری در سال‌های اخیر گره خورده است. مسیری که از «مزرعه پدری» آغاز شد و در «ایستاده در غبار» به اوج رسید و پس از بازی در نقش اصلی و نگارش فیلم‌نامه «آتابای»، حالا به بازیگری، نویسندگی و کارگردانی در «موقعیت مهدی» رسیده و در این راه، کیفیت کارهایش همواره گواه ظهور نام و نشانی تازه در سینمای پرحاشیه ایران را داده است.

او فیلمش را با سکانس یک قبضه کلت کمری آغاز می‌کند که به زندگی شخصی مهدی باکری و ماجرای ازدواجش می‌پردازد و گریزی بر مهریه منحصربه‌فرد صفیه مدرس نیز می‌زند.

هادی در این پرده، شخصیت مهدی و آرمان‌های او را تصویر می‌کند و از بطن یک عروسی ساده خانوادگی، جزئیاتی تأثیرگذار از شخصیت باکری را به نمایش می‌گذارد.

این کارگردان شام عروسی را با رفتن برق، به تاریک‌خانه‌ای بدل می‌کند و گویی در این تاریکی، هیچ‌کس به جز تازه عروس و داماد نیست و این سیاهی با فانوس همسر باکری روشن می‌شود که دلاورانه در کنار مهدی ایستاده است تا موقعیت او در این جهان تثبیت شود.

ژیلا شاهی بازیگری که نقش همسر شهید باکری در موقعیت مهدی را عهده‌دار است جایی گفته است: عشق و دوست داشتن را نمی‌توان به قومیت و یا کشور خاص نسبت داد و حالا حجازی‌فر که خود آذری‌زبان است و به فضای شعر و عاطفی آذری علاقه فراوان دارد، با ترکیب این عناصر با هم یک فیلم دفاع مقدسی آذری کاملاً احساسی و تراژیک ساخته که در تاروپود سکانس به سکانس ساخته‌اش شکل گرفته است.

«موقعیت مهدی» سرشار از این ظرافت‌های بصری است. وقتی تلفن خانه حمید زنگ می‌خورد تا خبر آسمانی شدنش را به همسرش برساند، دوربین شروع به حرکت می‌کند. ابتدا به سمت تلفن حرکت می‌کند، سپس به سمت ساعت دیواری می‌رود و بدون برش، به سمت پنجره در حرکت است تا همسر حمید و فرزندانش را یکه‌وتنها در میانه خیابانی برف‌زده به تصویر بکشد. گویی غم عالم بر سرشان ریخته، بی آن‌که بدانند بر حمید چه گذشته است.

حجازی‌فر با فیلم خود، شهید مهدی باکری را تخریب نکرده و در حد بضاعت هنری‌اش، کوشش کرده است از او چهره‌ای مقبول به تصویر بکشد که به توفیق نسبی هم رسیده است. فیلم از یک سو، موقعیت مهدی باکری را می‌نمایاند و از سوی دیگر موقعیت هادی حجازی‌فر را به عنوان کارگردان در سینمای آینده ایران را به خوبی رقم می‌زند.

آنچه در مورد موقعیت مهدی می‌توان به آن اشاره کرد این است که فیلم اسیر قهرمان‌پروری کاذب نشده و در نشان دادن زوایای شخصیتی کاراکتر اصلی فیلم، دچار جوزدگی نشده است و چه خوب است که این اتفاق مبارک، نه در کارگردانی رخ داده و نه در بازی حجازی‌فر در نقش شهید باکری، که از اتفاق شیرین از آب درآمده است.

فراموش نکنیم موقعیت مهدی اثری است که می‌توانست با توجه به مضمون، شدیداً به یک فیلم شعارزده تبدیل شود و همچون آثار مشابه خود چهره‌ای غلوآمیز از قهرمان روایت خود خلق کند، که خوشبختانه حجازی‌فر با هوشمندی توانسته است از این آسیب جدی، جان سالم به در ببرد.

در میان آثار تقریباً ضعیف چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر سال گذشته، «موقعیت مهدی» توانست یک استثنا باشد. در حالی که این فیلم اصولاً برای سینما ساخته نشده بود، اما سختگیری و دقت حجازی‌فر در ساخت آن باعث شد عملاً نسخه آماده‌شده در قواره یک فیلم سینمایی دیده شود و در مقابل آثار سینمایی جشنواره فجر نه تنها حرفی برای گرفتن داشته باشد بلکه چند قدم از باقی آثار این دوره جلوتر باشد.

بازیگر نقش «صفیه» در موقعیت مهدی گفته است که حجازی‌فر یک بازیگر صددرصد و کارگردانی مسلط است و جزئیات هم در اجرای نقش و هم در کارگردانی برای او بسیار اهمیت دارد.

حالا پس از دیدن موقعیت مهدی، باید منتظر خلق دیگر موقعیت‌های هادی بمانیم.

کد خبر 567111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.