بهره‌گیری از داده‌ها برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهرها

کاهش انتشار ویروس کرونا یا به عبارت دیگر، عادی شدن آن در میان مردم، افزایش ترافیک در معابر سراسر شهرهای جهان را در پی داشته است و همین امر، مدیران حمل‌ونقل را به ارائه رویکردهای جدید برای بهبود امنیت و کارایی خدمات تردد سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان حمل‌ونقل لندن بریتانیا با شرکت خودروسازی مرسدس‌بنز جهت توسعه طرح‌های ایمنی جاده‌ای به همکاری پرداخته است تا مناطقی را با بیشترین احتمال وقوع سوانح خیابانی شناسایی و از رخداد پیشامدهای ناگوار در آن‌ها خودداری کند. این اقدام بخشی از رویکرد «ترافیک‌صفر» لندن به‌شمار می‌رود که در نتیجه پیاده‌سازی آن، قرار است مرگ‌ها و آسیب‌های جسمی ناشی از سوانح خیابانی به صفر برسد.

اگرچه اغلب داده‌های مربوط به تصادفات خیابانی در بسیاری از شهرهای جهان قابل دسترسی است، با این حال اطلاعات لازم در مورد تصادف‌هایی که به وقوع نمی‌پیوندد ولی احتمال وقوع آن‌ها بالا است، به ندرت در اختیار مدیران شهری قرار می‌گیرد.

بهره‌گیری از داده‌ها برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهرها

نمایه‌سازی خطرات

مدیر سازمان حمل‌ونقل لندن در نظر دارد به منظور افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهری، توجه خود را بیش از هر چیز دیگری بر نمایه‌سازی خطرات متمرکز کند. در واقع، وی می‌خواهد از طریق داده‌های حاصل از خودروها، به اطلاعات لازم در مورد تصادفاتی پی ببرد که به وقوع نپیوسته اما خیلی نزدیک به اتفاق افتادن بوده است و بر اثر اقدامات مختلف راننده نظیر ترمز به موقع و تغییر جهت ناگهانی از وقوع آن‌ها خودداری شده است.

خودروهای جدید امروزی دارای بیش از ۱۰۰ سنسور دیجیتالی روی خود هستند که همکاری مدیر حمل‌ونقل لندن با شرکت مرسدس‌بنز می‌تواند دسترسی به داده‌های مربوط به تصادفات احتمالی را امکان‌پذیر کند و در نهایت به اعمال مداخلاتی برای پیشگیری حتمی از وقوع آن‌ها منجر شود.

گزارش‌های حاکی است که بیش از ۳۸ درصد مرگ‌های ترافیکی اروپا در مناطق شهری اتفاق می‌افتد که همین امر، بهره‌وری از تکنولوژی را برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر به امری ضروری تبدیل می‌کند.

بهره‌گیری از داده‌ها برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهرها

سازمان حمل‌ونقل لندن با همکاری شرکت خودروسازی مرسدس‌بنز از طریق نقشه‌های رنگی یا حرارتی، مناطق پرخطر را شناسایی می‌کند و زمینه آمادگی و احتیاط رانندگان وسایل نقلیه عمومی در این مناطق را فراهم می‌آورد. در واقع، داده‌ها به طور خودکار، نزدیک شدن به نقاط خطرناک و محتمل وقوع تصادف را به رانندگان هشدار می‌دهد و فوراً به تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از یک الگوریتم ساخته شده توسط موتورهای بازار خودرو می‌پردازد. در این مرحله، حفاظت داده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رانندگان تنها از طریق نصب یک نرم‌افزار روی گوشی‌های تلفن همراه خود می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. این داده‌ها که توسط سازمان حمل‌ونقل نیز تقویت می‌شود، اطلاعاتی در مورد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، پیاده‌راه‌ها، تقاطع‌ها و سایر تصادفات به وقوع پیوسته در مسیر را در بر می‌گیرد.

بهره‌گیری از داده‌ها برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهرها

تحولات خودروهای الکتریکی

طی چند سال اخیر، خودروهای الکتریکی در لندن تحولات زیادی را تجربه کرده و با پیشرفت‌های زیادی مواجه شده است؛ به طوری که امروزه، حدود یک‌چهارم تمام ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه سراسر بریتانیا در پایتخت انگلستان قرار دارد. ویزا، شرکت ارائه خدمات مالی که تاکنون بیش از سه میلیارد سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی در پایتخت بریتانیا را تحت حمایت مالی خود در آورده، اکنون در تلاش است موانع موجود بر سر راه کاربران ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را از میان بردارد و به عنوان مثال، مشکل آن‌ها را در پرداخت هزینه‌های شارژ از طریق نرم‌افزارهای مختلف به حداقل برساند. از سوی دیگر، بهبود زیرساخت‌های وسایل حمل‌ونقل الکتریکی از دیگر اهداف این سازمان به حساب می‌آید و قصد دارد از این طریق، شهروندان لندنی بیشتری را به جایگزینی خودروهای برقی با نوع قدیمی خود سوق دهد.

بهره‌گیری از داده‌ها برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهرها

البته برنامه‌ریزان پایتخت بریتانیا در نظر دارند، خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌تری را وارد بازار کنند و از این طریق برای ترویج خرید هر چه بیشتر آن‌ها توسط شهروندان بکوشند؛ چراکه امروزه بسیاری از مردم از مزایای تردد با این خودروها آگاه هستند اما توان مالی کافی برای تهیه آن‌ها را ندارند.

سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند

توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در هامبورگ آلمان نظیر طرح توسعه خودروهای الکتریکی خودران و تهیه بلیت از طریق گوشی‌های هوشمند در توسعه اکوسیستم شهری نقش مهمی ایفا کرده است.

هامبورگ در اکتبر سال ۲۰۲۱، میزبان کنگره جهانی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند بود و در آن، پیشرفت‌ها و دستاوردهای اخیر شهر را در این زمینه به تصویر کشید. در این راستا، پروژه‌های آزمایشی متعددی پیاده شده بود که تاکنون به تهیه بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی از طریق نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی‌های هوشمند کمک زیادی کرده است. مدیران شهر بر این باور هستند که توسعه استراتژی‌های سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند هامبورگ، اگرچه زمان‌بر و مشمول صرف هزینه زیادی بود، با این حال تاکنون تبعات مثبت زیادی از خود در شهر به جا گذاشته است.

بهره‌گیری از داده‌ها برای افزایش ایمنی و هوشمندسازی معابر شهرها

کد خبر 567102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.