خطرات انتقال آب دریای شمال به کویر!

انتقال آب دریای شمال به کویر عامل ضربه به اکوسیستم طبیعت، نابودی پوشش گیاهی به دلیل عدم آموزش نهادهای متولی، استقرار پتروشیمی در میانکاله توجیه فنی و اقتصادی ندارد، تنفس هوای آلوده توسط ۹۹ درصد مردم جهان، خشکسالی‌های ناگهانی سریع‌تر از قبل اتفاق می‌افتد را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سرازیر شدن آب بارندگی به دریا و رودخانه‌ها، اظهار کرد: دولت‌ها باید بپذیرند که انتقال آب استان‌های شمالی به شهرهای کویری حلال تشنگی ایران نخواهد بود و تنها ضربه زدن به اکوسیستم طبیعی این استان‌ها است.

وی در مورد سرازیر شدن آب‌های بارندگی به دریاهای آزاد، افزود: زمانی که سخن از استان‌های شمالی کشور می‌شود همه افکار عمومی به سمت سرسبزی و پربارانی این استان‌های کشیده می‌شود، اما واقعیت تشنگی این استان‌ها بیشتر از بارندگی‌هایی است که به دریا سرازیر می‌شوند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت‌ها باید بپذیرند که انتقال آب استان‌های شمالی به شهرهای کویری حلّال تشنگی ایران نخواهد بود و فقط ضربه زدن به اکوسیستم طبیعی این استان‌ها را به همراه خواهد داشت، این روش تصمیم‌گیری برای حل مشکل بی آبی در استان‌های مرکزی و کویری کشور درست نیست، زمانی که تصمیمی برای حل مشکل بی‌آبی گرفته می‌شود باید موقعیت اکوسیستم تمام شهرها نیز در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: استان‌های شمالی سالانه با بارندگی متعددی روبه‌رو هستند اما به دلیل عدم مدیریت درست امروز خبرهایی از بی‌آبی و فرونشست این استان‌ها می‌شنویم، خشکسالی سهم بسیار کمی در فرونشست دارد، اما بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی مهمترین دلیل فرونشست زمین است. بی‌توجهی به سطح ذخایر آب‌های زیرزمینی و برداشت بیش از حد استاندارد موجب شده که فرونشست زمین به استان‌های شمالی برسد.

بابایی کارنامی اظهار کرد: استان‌های شمالی از منابع آبی علاوه بر تأمین آب شرب همزمان برای توسعه کشاورزی و رونق گردشگری بهره می‌برند و بی‌توجهی به این مهم یعنی ضربه زدن به صنعت کشاورزی و گردشگری کشور، در حال حاضر سدهای مختلفی همچون سد لار و سد شهید رجایی هر یک به نوعی به نام شهرهای شمالی به کام سایر استان‌های دیگر هستند.

وی تصریح کرد: مازندران، گلستان و گیلان به تبع همین کم‌آبی استان‌های شمالی جزو مظلوم‌ترین استان‌های کشور به لحاظ تأمین انرژی برق هستند، آمار تشنگی شهرهای شمالی را باور کنید اگر از امروز به فکر نگین سبز ایران نباشید بی تردید این استان‌ها هم به تبع بی‌برنامگی و سوءمدیریت از بین خواهد رفت و فقط نامی از سرسبزی آنها در تاریخ خواهد ماند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: شهرهایی همچون قائم‌شهر، لنگرود، ساری و … امروز با مشکلات ابتدایی همچون تأمین آب شرب و برق مواجه هستند. فلات شمالی ایران با بارندگی متعددی روبه‌رو است اما متأسفانه به دلیل عدم استفاده درست از این بارش‌ها بیشتر آن به آب دریا سرازیر می‌شود؛ سوءمدیریت آب در استان‌های شمالی زیر سوال است.

انتقال آب دریای شمال به کویر ضربه به اکوسیستم طبیعت است

دلیل اصلی نابودی پوشش گیاهی عدم آموزش صحیح توسط نهادهای متولی است

مجید اسکندری کارشناس گیاه‌شناسی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر متولی خاصی برای حفاظت از گیاهان وجود ندارد و در فصل بهار که حضور افراد در طبیعت بیشتر می‌شود، چالش جدی مواجه انواع گونه‌های گیاهی در عرصه‌های طبیعی می‌شود. به عنوان مثال از ریشه کندن و فروش گیاهان وحشی در بازارهای محلی توسط افراد سودجو به مراتب در این ایام قابل مشاهده است.

این کارشناس گیاه‌شناسی ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل نابودی پوشش گیاهی در کشور جوامع بومی، افراد کوهنورد نیستند و ایراد اصلی متوجه دستگاه‌های مسئول است؛ ما در کشور چندین نهاد و سازمان را داریم که زمینه حفاظت از پوشش‌های گیاهی وظیفه دارند اما متأسفانه هیچ‌یک از این نهادها وظیفه خود را به ویژه در بحث آموزش شکل درستی انجام نداده‌اند. جوامع بومی از سال‌ها پیش از گیاهان برای مصرف شخصی و یا فروش جزئی برداشت می‌کردند اما با توجه به توسعه شهرها و نابودی اکوسیستم‌ها، پوشش گیاهی و تخریب جنگل‌ها به وسیله ویلاسازی و جاده‌کشی، مقدار گیاهان بسیار کم شده اما در همین حال مشاهده می‌کنیم که برداشت از آن‌ها بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: با احتساب این مورد لازم است تا در این مورد هشدار داده شود و آموزش لازم در راستای برداشت منطقی و درست از این منابع به مردم و جوامع محلی داده شود. در این راستا سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان نهادی که وظیفه حفاظت و برداشت اصولی از جنگل‌ها و مراتع را بر عهده دارد وظیفه دارد تا طبق اساسنامه این سازمان آموزش‌های لازم را به مردم و به ویژه مردم بومی بدهد.

اسکندری خاطرنشان کرد: ما در ایران گونه‌های گیاهی زیادی را داریم که در دنیا بی‌نظیر هستند و از نظر تنوع زیستی جزو ۳۰ کشور اول در جهان هستیم، لذا وظیفه داریم تا با رعایت اصول و آموزش صحیح از این میراث بی‌بدیل حفاظت کنیم.

انتقال آب دریای شمال به کویر ضربه به اکوسیستم طبیعت است

استقرار پتروشیمی در میانکاله توجیه فنی و اقتصادی ندارد

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در رابطه با احداث پتروشیمی میانکاله، اظهار کرد: زمانی که صحبت از پیشرفت و توسعه در کشور می‌کنیم، باید به توسعه پایدار فکر کنیم و چشم‌اندازی را طراحی کنیم که در بازه زمانی طولانی پیشرفت کشور را تضمین کند. استقرار پتروشیمی در میانکاله خلاف این اصول است و استقرار این صنعت در این ناحیه علاوه بر تبعات زیست محیطی که به همراه دارد توجیه فنی و اقتصادی نیز ندارد.

وی ادامه داد: هدف از توسعه پتروشیمی در این منطقه تولید پروپیلن است و این در حالی است که ما در حال حاضر مقدار زیادی مازاد پروپیلن و مازاد متانول در انبارها داریم. همچنین فناوری تبدیل متانول به پروپیلن را نیز داریم و نیاری نیست یک کارخانه پتروشیمی دیگر تأسیس کنیم. اگر این طرح را در کفه ترازو بررسی کنیم، درمی‌یابیم که ضرر و زیان این طرح و آسیبی که به محیط زیست وارد می‌کند، از نفع آن بیشتر است.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیشینه این طرح گفت: این طرح در دولت دوازدهم مطرح شده بود و دولت آقای روحانی مصمم بود در سال ۱۳۹۶ این طرح را اجرایی کند اما پروژه در آن زمان با عزم فعالان محیط زیست متوقف شد. احداث پتروشیمی در سال ۱۳۹۹ مجدداً مطرح شد و این بار نیز با حمایت سمن‌ها و شخص آقای رئیسی که در آن زمان رئیس قوه قضائیه بودند، بار دیگر متوقف شد.

رفیعی اظهار کرد: در دیدار نوروزی که با رئیس جمهور داشتم به ایشان یادآور شدم که شما زمانی که رئیس قوه قضائیه بودید این طرح را متوقف کردید و چگونه است که اکنون دولت سیزدهم می‌خواهد مجری اجرای این پروژه شود!؟ از صحبت‌های با آقای رئیسی متوجه شدم در این رابطه اطلاعات جامعی به ایشان داده نشده است اما اکنون رئیس جمهور محترم در این موضوع قول پیگیری جدی داده است.

وی از پیگیری موضوع در قوه قضائیه خبر داد و گفت: در تاریخ ۲۴ /۱۲ /۱۴۰۰ به رئیس قوه قضائیه نامه دادم و خواستم در رابطه با این طرح آگاهانه عمل کنند و از هرگونه اقدام شتابزده پرهیز کنند. در مقابل آقای اژه‌ای نیز قول پیگیری و بررسی کارشناسانه در موضوع احداث پتروشیمی در میانکاله را داده‌اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جانب خودم قول می‌دهم تا زمان روشن شدن تمام ابعاد احداث پتروشیمی و بررسی کارشناسی شده همه موضوعات پیرامون این طرح پیگیر ماجرا باشم و در کنار فعالان و دغدغه‌مندان محیط زیست کشور بمانم.

انتقال آب دریای شمال به کویر ضربه به اکوسیستم طبیعت است

۹۹ درصد مردم جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند

"سازمان جهانی بهداشت" (WHO) روز دوشنبه گفت که تقریباً همه مردم در جهان هوایی تنفس می‌کنند که با استانداردهای کیفیت هوا مطابقت ندارد. این سازمان خواستار اقدام بیشتر برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی شد که آلاینده‌هایی را ایجاد می‌کند و باعث مشکلات تنفسی و جریان خون می‌شود و هرساله منجر به مرگ میلیون‌ها نفر خواهد شد.

پایگاه خبری "سی‌بی‌اس" در این باره نوشت، حدود شش ماه پس از تشدید دستورالعمل‌ها در مورد کیفیت هوا، WHO روز دوشنبه یک به‌روزرسانی به پایگاه داده خود در مورد کیفیت هوا منتشر کرد که از اطلاعات تعداد فزاینده‌ای از شهرها، شهرک‌ها و روستاها در سراسر جهان استفاده می‌کند.

طبق گفته این سازمان جهانی، ۹۹ درصد از جمعیت جهان هوایی تنفس می‌کنند که از حد کیفیت مطلوب فراتر رفته و اغلب مملو از ذراتی است که می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کنند، وارد سیاهرگ‌ها و شریان‌ها شوند و باعث بیماری شوند. طبق اظهارات سازمان جهانی بهداشت کیفیت هوا در نواحی مدیترانه شرقی و آسیای شرقی نامطلوب است و پس از آن آفریقا ضعیف‌ترین است.

"ماریا نیرا"، رئیس بخش محیط‌زیست، تغییرات آب‌وهوا و سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: پس از زنده ماندن از یک بیماری همه‌گیر، وجود هفت میلیون مرگ قابل پیش‌بینی به‌دلیل آلودگی هوا غیرقابل انکار است، با این حال، هنوز سرمایه‌گذاری‌های زیادی به‌جای هوای پاک و سالم، در محیط‌های آلوده غرق می‌شوند.

این سازمان که به‌طور سنتی دو نوع ذرات معلق به‌نام‌های "PM۲.۵" و "PM۱۰" را در نظر می‌گیرد، برای نخستین بار به اندازه‌گیری‌های زمینی دی‌اکسید نیتروژن پرداخته است. دی‌اکسید نیتروژن عمدتاً از سوزاندن سوخت تولیدشده توسط انسان مانند تردد خودروها نشئت می‌گیرد و در مناطق شهری رایج است. WHO گفت که قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن می‌تواند باعث بیماری تنفسی مانند آسم و علائمی مانند سرفه، خس‌خس سینه و مشکل در تنفس و پذیرش بیشتر در بیمارستان‌ها شود، بیشترین غلظت در منطقه مدیترانه شرقی یافت شده است.

کشورهای در حال توسعه به‌ویژه هند و چین آسیب جدی دیده‌اند؛ هند دارای سطوح بالای PM۱۰ بود، در حالی که چین سطوح بالایی از PM۲.۵ را نشان داد. WHO گفت: این ذرات به‌ویژه PM۲.۵، می‌تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ کنند و وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عوارض قلبی عروقی، سکته مغزی و تنفسی شوند. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ذرات معلق بر اندام‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و باعث بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند.

انتقال آب دریای شمال به کویر ضربه به اکوسیستم طبیعت است

خشکسالی‌های ناگهانی سریع‌تر از قبل اتفاق می‌افتد

محققان دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ و دانشگاه فناوری تگزاس دریافتند که اگرچه تعداد خشکسالی‌های ناگهانی در دو دهه گذشته ثابت مانده است اما تعداد بیشتری از آن‌ها با سرعت بیشتری در حال وقوع هستند. خشکسالی‌های ناگهانی می‌توانند مناطق مختلف را تنها در عرض پنج روز به شرایط خشکسالی برسانند! این خشکسالی‌ها در سطح جهان حدود سه تا ۱۹ درصد و در مکان‌هایی که مستعد خشکسالی ناگهانی هستند، مانند جنوب آسیا، جنوب شرقی آسیا و مرکز آمریکای شمالی بین ۲۲ تا ۵۹ درصد افزایش داشته‌اند.

خشکسالی‌های ناگهانی پدیده نسبتاً جدیدی برای علم هستند، همان‌طور که از نام آن پیداست، خشکسالی‌های ناگهانی کوتاه‌مدت هستند و معمولاً تنها چند هفته یا چند ماه طول می‌کشند اما هنگامی که در دوره‌های کشت محصولات کشاورزی رخ می‌دهند، می‌توانند فاجعه ایجاد کنند. به عنوان مثال، در تابستان ۲۰۱۲، خشکسالی ناگهانی در مرکز ایالات متحده باعث پژمرده شدن محصول ذرت و وارد شدن خسارت ۳۵.۷ میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور شد.

درست مانند سیل‌های ناگهانی، خشکسالی‌های ناگهانی سریع اتفاق می‌افتند و خاک را در عرض چند روز تا چند هفته خشک می‌کنند. این رویدادها می‌تواند محصولات را از بین ببرد و خسارات اقتصادی زیادی را به همراه داشته باشد. به گفته دانشمندان این خشکسالی‌ها سرعت خشک شدن محصولات کشاورزی مختلف را افزایش داده‌اند.

در این مطالعه، دانشمندان مجموعه داده‌های آب‌اقلیمی جهانی را تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها نشان داد که حدود ۳۴ تا ۴۶ درصد خشکسالی‌های ناگهانی در حدود پنج روز رخ داده است. هنگامی که آنها خشکسالی‌ها را در طول زمان بررسی کردند، متوجه شدند که خشکسالی‌های ناگهانی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. این مطالعه همچنین اهمیت رطوبت و الگوهای متغیر آب و هوا را نشان داد، به طوری که احتمال وقوع خشکسالی ناگهانی زمانی که از شرایط مرطوب به خشک تغییر می‌کند، بیشتر می‌شود. این امر باعث می‌شود مناطقی که در معرض نوسانات فصلی رطوبت هستند، مانند جنوب شرقی آسیا، حوضه آمازون، و سواحل شرقی و ساحل خلیج ایالات متحده به نقاط مستعد خشکسالی تبدیل شوند.

پروفسور «زونگ لیانگ یانگ»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه تگزاس گفت: بالا رفتن دما در سطح جهان یکی از دلایل افزایش میزان وقوع خشکسالی‌ها است. هر سال شاهد دوره‌های زمانی گرم‌تر هستیم که پیش‌درآمدی برای خشکسالی‌های ناگهانی به شمار می‌آیند. امید و هدف ما از این مطالعه کاستن و به حداقل رساندن پیامدهای مخرب آن است.

کد خبر 566802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.